"Rätt" grönfärg till T-34/85?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

"Rätt" grönfärg till T-34/85?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 april 2016, 08:54

Jag undrar lite vilken grönnyans som är "rätt" till T-34/85.

Fanns det en standardfärg som användes till samtliga vagnar eller det, liksom det mesta i rysk anda, lite hugget som stucket beroende på vilken fabrik som tillverkade den aktuella vagnen?

Ett (av jättemånga) exempel: Ryska Yak-1-jaktplan som levererades kamouflagemålade i grönt och omilitäriskt svart, då man ville göra slut den resterande svarta färgen från fabrikens tidigare traktortillverkning! :-)

Det finns åtskilliga varianter på överlevande vagnar, men då de flesta är rena muséumvagnar så går det ju inte att lita på...som så mycket annat i internet.

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Rätt" grönfärg till T-34/85?

Inlägg av sonderling » 17 april 2016, 11:55

i grönt och omilitäriskt svart, då man ville göra slut den resterande svarta färgen från fabrikens tidigare traktortillverkning! :-)
Är det sant. 8O :) Jag trodde annars det var nånslags grönsvart, brukar använda Humbrol 91.

Annars så gällande färg till t-34:an så har jag ingen aning. Skulle inte bli förvånade om det är din senare förklaring som gäller.
Varför var så få ryska stridsvagnar var kamoflage målade har jag annars undrat. Har dock sett exemplar i grönt och khaki brunt.

Museivagnar, har jag märkt, verkar målade i allt möjligt även då i väst, det känns som det först är på senare år man försöker få fram orginal färg.

Sonderling

Pansarsvinet
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 september 2016, 18:10
Ort: Malmö

Re: "Rätt" grönfärg till T-34/85?

Inlägg av Pansarsvinet » 23 september 2016, 16:57

sonderling skrev:
Annars så gällande färg till t-34:an så har jag ingen aning. Skulle inte bli förvånade om det är din senare förklaring som gäller.
Varför var så få ryska stridsvagnar var kamoflage målade har jag annars undrat. Har dock sett exemplar i grönt och khaki brunt.

Museivagnar, har jag märkt, verkar målade i allt möjligt även då i väst, det känns som det först är på senare år man försöker få fram orginal färg.

Sonderling
Förvånar inte mig heller om traktorfabriken. Annars fanns det en officiell svart kammo färg ”6RP”. En hysteriskt svartfärg med typ 1% grönt i sig. Har bara sett den på artilleri- och Lend Lease fordon men tydligen fanns den på pansar och någon Il-2 också. Man använde den som kraftigare skuggning på den gröna bottnen i ”skogstrakter”.

Ryssarna hade troligen lika mycket kammo som alla andra på 1930-talet men tydligen så förlorade de fabrikerna som tillverkade den chokladbruna- och sand färgpastan 1941 så det dröjer inte förrän till 1943/44 innan kammuflerade vagnar börjar komma ut igen (full produktion när man återtagit Ukraina). För det andra reflekterar tydligen ”kakao” och sand färgen lika mycket ljus som den olivgröna vilket innebär att det inte syns på svart/vita foton. Så alla vagnar ser heltenkelt… gröna ut.

Det debatteras fortfarande men tydligen finns där vissa indikationer för att i.a.f. en hygglig del av det medeltunga pansaret var kammouflerat 1944-45 i alla fall i grönt och sand eller de på södra frontavsnitten helt sandfärgade.

I en svart/vit värld är det inte helt lätt.

/S

Skriv svar