Berömda T-34/85-vagnar

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Vysotskij » 14 april 2016, 15:01

Jag vill minnas att en sovjetisk pansarkår under andra världskriget var ett förband i divisionsstorlek. Har inte litteratur tillgänglig.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 april 2016, 16:32

Jag hittade en allmän pansarässlista, med samtliga kända pansaräss från andra värlskriget från alla nationer, och där (man hittar honom under 17 segrar, den andra av dem uppifrån i listan) står det att han även slog ut 2 SdKfz 251/SdKfz 250 och 18 andra motorfordon/lastbilar, vilket borde bli minst 20 stjärnor på höger sida av eldröret, exklusive ett stort mörkertal när det gäller utslagna artilleripjäser och pansarvärnskanoner, vilket inte nämns någonstans.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0 ... 0%BD%D1%8B

Ska man tro de originalbilder av hans vagn under andra världskriget så bordet det bara 17 stridsvagnssiluetter på vänster sida av eldröret.

Då man på den första bilden har lämnat lite utrymme, stort nog för samma taktiska numrering som på den andra bilden av hans vagn, så borde man väl kunna utgå från att det stod 714 på båda sidorna av eldröret samt Мать—Родина. Kanske det inte stod klart vilket taktiska nummer hans vagn skulle få när det första fotot togs.

Hur hans vagn såg ut i övrigt får helt enkelt fantasin och sannolikheten avgöra, om det går att hitta fler vagnar ur hans enhet på bild.

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Lasse O » 15 april 2016, 16:49

Martin Lundvall skrev: Jag kollade på ryska Wikipedia, precis som Lasse säger så var Orlov befälhavare över 6:e mekaniserade gardeskåren. Han blev det i december 1944 och som sådan Röda Arméns yngsta kårbefälhavare. Jag har också gått förbi hans grav i Moskva, den är rätt utmärkande med en söt liten stridsvagn på toppen. Inte det jag skulle välja som utsmyckning.
/Martinn
Jag skulle önska att mina efterlevande placerade en söt liten stridsvagn på min blivande gravsten i Åbo men det blir väl högst någon mjäkig blomma eller något annat passande. Korslagda sablar är väl heller inte att tänka på :D

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 27 juni 2016, 20:33

Den inringade lasten baktill på tornet - vad är det för något? Ett kamouflagenät?

HGS

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av MD650 » 27 juni 2016, 21:52

Maskeringsnät eller en presenning.
:)

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 28 juni 2016, 09:09

Verkar vara ungefär samma sak som på den här museumsvagnen.

Frågan är bara hur man imiterar det, går säkert att lösa.

Tack för svaret.

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2016, 20:32

Det handlar nog om en presenning.

Citat: "En prosaisk sak som en presenning kunde ha en enorm betydelse i en stridsvagnsbesättnings tillvaro. Veteranerna säger nästan alla med en röst; Utan presenning går det inte att leva i en stridsvagn. Man drog den över sig när man lade sig för att sova, man täckte över vagnen med den när det regnade för att den inte skulle fyllas med vatten. Under utspisning fungerade presenningen som ett bord och på vintern tjänade den som tak över en improviserad jordkula".
Artem Drabkin

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 29 juni 2016, 08:26

Vet någon vilka mått en standardpresenning till en rysk stridsvagn hade under andra världskriget - 10x10 meter eller något sånt?

HGS

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av MD650 » 29 juni 2016, 11:40

HomeGuardSoldier skrev:Vet någon vilka mått en standardpresenning till en rysk stridsvagn hade under andra världskriget - 10x10 meter eller något sånt?

HGS
10x10 m låter mycket.
Men en kvalificerad gissning är bredden + 2-3 m samt längden + 3-4 m????
:)

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 29 juni 2016, 17:00

Låter rimligt...

Presenningen (sannolikt gjord av segelduk, dåtidens vattentäta material) ska räcka till att täcka fem man jämte varandra på marken och till att spännas diagonalt mellan stridsvagnens bandskydd och marken. Precis som ett vindskydd enligt FM:s princip.

En vuxen människa är 50 cm bred (fick veta det av en prickskytt jag pratade med under en kurs - långa muskulösa män och korta taniga män är alla ca 50 cm breda - under en diskussion om avståndsbedömning) så säg 75 cm per man i sovutrymme. Det borde bli 4 meter längd för en besättning på 5 man.

Det känns som om en presenning på 3x4 meter borde räcka till det mesta för en stridsvagnsbesättnings relativa bekvämlighet i fält.

Tack för svaret.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28384
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Hans » 29 juni 2016, 17:55

Jag gissar att den skulle kunna täcka vagnen i första hand. Som skydd mot väder och vind. Personalens bekvämligheter stod inte överst på listan i Röda Armén. Det var inte lätt att googla fram något men kanske om man frågar något museum i öst eller på något modellbyggarforum.

MVH

Hans

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Knmc » 29 juni 2016, 18:03

Hans skrev:Jag gissar att den skulle kunna täcka vagnen i första hand. Som skydd mot väder och vind. ...
MVH

Hans
Låter sannolikt, möjligtvis att man eleverade kanonen och med den som takås till presenningen sov uppe på (det varma) bakpansaret.

6*4m skulle jag gissa.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 29 juni 2016, 20:59

Det gäller i såna fall att inte röra sig för mycket i sömnen - det blir en abrupt uppvakning. :)

Jag har t.o.m. googlat med de ryska orden för presenning och mått, men inte fått fram någonting...

Presenningen tillverkar jag av en gammal motorcykelordonnanshalsduk, ännu har jag ett stort stycke kvar att klippa ut till "rätt" mått.

HGS

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Stefan Karlsson » 29 juni 2016, 21:11

Hans skrev:Jag gissar att den skulle kunna täcka vagnen i första hand. Som skydd mot väder och vind. Personalens bekvämligheter stod inte överst på listan i Röda Armén.
MVH

Hans
Håller med Hans.

Presenning har funnits i alla tider till att täcka vagnen, dock i huvudsak stridsvagnar enligt min erfarenhet. Övriga vagnar behövde tydligen inte kunna täckas.
Till Centurionen fanns det två presenningar - en till att täcka tornet och en till att täcka bakpansar, har för mig att de var 3x4 meter vardera. Funkade riktigt bra till det mesta, både att täcka vagnen med när det snöade och att ligga under när man sov bakpansar.

Till Leopard 2 fanns det en skräddarsydd som hade som enda syfte att precis täcka hela vagnen när den parkerades utomhus. I Tyskland finns det många garage, men de står tomma och vagnarna parkeras utomhus under presenning. Vi kämpade med detta i tre månader, varför det var så fick vi inget bra svar på - kanske var det för att det kostade pengar att ställa in dem i lokalen, billigare att låta lokalen stå tom. Presenningen var för stor och otymplig till det mesta annat, men funkade bra som garage i ett av Europas fattigaste länder.

Spontant skulle jag säga att T 34 nog hade en eller kanske två mindre presenningar till att kunna täcka tornet och eller bakpansaret mot regn och snö. Kanske 2 st 3x4 eller en 4x6 ungefär.
Soldaten uppfinner sen alla tänkbara användningsområden för detta eminenta föremål, tex hade vi pressen ifrån Centurionen i tältet när det var snö och blött så blev det inte så blött på "golvet", eller så kunde det bli ett tak över postvärnet osv.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Stefan » 6 november 2016, 14:55

Lasse Odrup skrev:Visst är det den vagnen men det nedre fotot verkar föreställa någon överste som heter V F Orlov, tydligen inte vår Kasjinkov.
Menar du bilden med de 4 svarta pansarsoldaterna, eller de fyra plus rockklädde officeren?

De fyra är ju högst uppenbart den ordinarie besättningen - däribland då säkerligen Kasjinkov, och den femte officeren gissningsvis översten på besök som vill hedra dem.

Skriv svar