Arsenalens historia.

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Arsenalens historia.

Inlägg av Hans » 12 augusti 2015, 15:18

De första iderna 'stals' tydligen från andra pansarmuseum.
Museichef Stefan Karlsson skrev:Jag har besökt detta ställe ett flertal gånger och "stulit" idéer. Byggnaden i sig inspirerade inför byggandet av Arsenalen. Vid ett besök våren 2006 gick jag runt med papper och penna och stegade upp lokalen vilket fick säkerhetsvakten att reagera. Det märktes att min förklaring "jo vi skall bygga ett museum i Sverige och därför behöver vi lite underlag för hur stora ytor som behövs" togs emot med mycket stor misstro. Han lät oss vandra vidare och följde oss på distans. En sann historia från verkligheten.
viewtopic.php?f=51&t=45448&start=30
Hemsidan skrev:Museet invigdes 17 juni 2011 och är öppet året runt. Drivs av en privat stiftelse – Stiftelsen Södermanlands militärhistoriska samlingar. Fordonen som ägs av svenska staten – Statens försvarshistoriska museer kommer bla från Pansarmuseet i Axvall och Militärfordonsmuseum i Malmköping. Samlingen omfattar totalt ca 350 fordon varav ca 75 är utställda i museet. Det finns en tema utställning där det byts ut fordon varje år.
http://arsenalen.se/om-oss/

Dessutom: https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs ... _Arsenalen

Jag i alla fall skulle vilja provocera Stefan till att berätta mer om vägen fram till Arsenalen idag. Det har väl varit en del turer, t.ex. nämnt här. Och det som skrivs här kan ju också användas både på hemsidan och på Wiki. Vad sägs :D

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalens historia.

Inlägg av Stefan Karlsson » 13 augusti 2015, 09:06

Intressant tanke. Det pågår faktiskt ett arbete med att nedteckna bakgrunden för att få en historik över hur det gick till medan det finns folk som kommer ihåg, men när detta är klart kan jag inte svara på.
Men visst skulle det gå att plita ner lite smått och gått, men det lär inte bli något närmaste veckan...

Det som står på Wiki är lite tunt, det finns mer som skulle kunna skrivas, men någon skall göra det.

Hemsidan har vi precis gjort om och där pågår ett arbete med att komplettera med information, men även det tar lite tid, den dagliga verksamheten tar ganska mycket tid i anspråk.

Jag kommer inte ihåg exakt när det var men det var innan beslutet om att P 10 skulle läggas ner. Då var det en person som redan då hade ett seriöst förslag om att flytta Pansarmuseet till Strängnäs. Motivet var bla närheten till Stockholm med mycket utländska besök, diplomater mm - grupper, delegater mm som inte har så mycket tid över och därför inte har möjlighet att besöka Axvall. Uttalandet var från en person med förflutet på HKV och Försvarsdepartementet.
Intressant tanke, men omöjligt ansåg jag då - Pansarmuseet var något som man inte bara flyttade.

Men sen kom det en statlig utredning där det fanns ett förslag om att statens samling av fordon föreslogs lokaliseras till Skövde/Axvall eller Strängnäs och det var då det hela började...

Återkommer :-)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalens historia.

Inlägg av Hans » 13 augusti 2015, 11:33

:D
Tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Arsenalens historia.

Inlägg av Lasse O » 13 augusti 2015, 19:37

Jag har förgäves letat efter någon sorts programförklaring för Arsenalen.
"Mitt museum", pansarmuseet i Parolas programförklaring är: "Pansarmuseet i Parola är ett militärhistoriskt specialmuseum, vars huvuduppgift är att samla, bevara, forska och restaurera material från de finska pansartruppernas och pansarvärnstruppernas historia."
(Det har inneburit att endast materiel som använts i Finland visas.)

Naturligtvis finns något motsvarande för det alldeles utmärkta Arsenalen men jag har banne mig inte hittat det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalens historia.

Inlägg av Hans » 19 oktober 2015, 14:51

BTT.

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalens historia.

Inlägg av Stefan Karlsson » 20 oktober 2015, 21:13

Jaja - det kommer. Men jag är kronisk tidsoptimist och lovar hela tiden nya saker som kanske inte har högsta prioritet men som känns kul för stunden...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalens historia.

Inlägg av Hans » 20 oktober 2015, 22:24

Det har aaaaaldrig hänt mig :oops: :wink:

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :D

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalens historia.

Inlägg av Stefan Karlsson » 3 december 2015, 21:53

Årets mål är uppfyllt. Målet var 25 000 besökare, dvs en ökning med 10% jämfört med förra året och ikväll under vår traditionella julmarknad kom den 25 000:e besökaren in genom dörren.

Vår julmarknad med tomtar, hembakt och hantverk mellan stridsvagnarna har blivit populär och i år kom det både fler säljare och besökare än förra året.
Parkeringen var full redan efter en halvtimme.
Traditionen fortsätter nästa år.

Ni följer väl vår adventskalender på facebook? Ny lucköppning varje dag fram till jul.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... ?ref=br_tf

Stefan

Skriv svar