T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Inlägg av Bjernevik » 10 juni 2015, 21:13

Tja, visst har olika fordonsprojekt lagts ner i väst. Men på senare tid har det snarare handlat om att projekt som startades under kalla krigets slutskede avslutades som en del av "Peace divident" eller att man helt enkelt valt att lägga pengarna på att bekosta pågående operationer eftersom behovet av att ersätta "arvet" inte varit lika stort då Stormakt Röd inte funnits.

Att projekt lagts ner just för att de varit moduluppbyggda och att detta inte skulle ha fungerat/blivit för dyrt känner jag inte till något exempel på.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Inlägg av tryggve » 11 juni 2015, 00:24

Bjernevik skrev:Tja, visst har olika fordonsprojekt lagts ner i väst. Men på senare tid har det snarare handlat om att projekt som startades under kalla krigets slutskede avslutades som en del av "Peace divident" eller att man helt enkelt valt att lägga pengarna på att bekosta pågående operationer eftersom behovet av att ersätta "arvet" inte varit lika stort då Stormakt Röd inte funnits.

Att projekt lagts ner just för att de varit moduluppbyggda och att detta inte skulle ha fungerat/blivit för dyrt känner jag inte till något exempel på.
Jo, det har ju även lagts ned projekt i Öst, T-95 rätt nyligen t ex.

Men jag fick för mig att i alla fall USA hade haft något liknande idé om universell plattform som skulle användas, men jag minns nog fel helt enkelt.

Ryssarna är väl då kanske först med att ha detta koncept som både stridsvagn, infanteristridsfordon, självgående artilleri, raketbärare samt ytterligare specialfordon.
Jag antar att det kan spara en del pengar, men samtidigt lät det uppgivna styckpriset högt för att vara Ryssland.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Inlägg av Bjernevik » 11 juni 2015, 12:16

tryggve skrev:Jo, det har ju även lagts ned projekt i Öst, T-95 rätt nyligen t ex.

Men jag fick för mig att i alla fall USA hade haft något liknande idé om universell plattform som skulle användas, men jag minns nog fel helt enkelt.

Ryssarna är väl då kanske först med att ha detta koncept som både stridsvagn, infanteristridsfordon, självgående artilleri, raketbärare samt ytterligare specialfordon.
Jag antar att det kan spara en del pengar, men samtidigt lät det uppgivna styckpriset högt för att vara Ryssland.
Visst läggs projekt ner både i öst och väst. Oftast brukar orsaken vara att antingen budgeten krymper eller att kraven ändras.

USA hade sitt FCS, som var ett ambitiöst program för att modernisera armén med nya modulära fordon. Det programmet dog slutligen när man styrde om pengarna till pågående operationer istället för att satsa på en förnyelse av arméns förmåga att utkämpa ett konventionellt krig. Något man kanske ångrar lite nu.

Storbritannien hade FRES, som väl fortfarande lever kvar i en reducerad version. Antalet fordon och varianter som ska anskaffas har krympts rejält så den ursprungliga modulära tanken har nog försvunnit.

Att styckepriset är högt för Ryssland är kanske inte så konstigt. De har nog också upptäckt att det blir billigare i längden om fordonen inte är så lätta att slå ut... Att fortsätta producera relativt billiga T-72 varianter vore lika dumt som om USA skulle bygga M60 eller Storbritannien Chieftain.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Inlägg av tryggve » 11 juni 2015, 12:36

Bjernevik skrev: Att styckepriset är högt för Ryssland är kanske inte så konstigt. De har nog också upptäckt att det blir billigare i längden om fordonen inte är så lätta att slå ut... Att fortsätta producera relativt billiga T-72 varianter vore lika dumt som om USA skulle bygga M60 eller Storbritannien Chieftain.
Visst, men om T-14 varianten verkligen ligger på en kostnad på 7,6 miljoner dollar styck som har uppgivits så är det ju en ordentlig kostnadsökning t o m jämfört med T-90. Jämfört med T80 är det väl tre gånger så mycket, och T80an ansågs väl rätt dyr på sin tid.

Som en jämförelse så sägs Leopard 2A6 kosta ca 5,7 miljoner dollar, fast den siffran var iofs från 2007. Frågan är väl om Armata är bra pang för pengarna vid en jämförelse.
Jag reagerade bara på den feta prislappen.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Inlägg av Bjernevik » 11 juni 2015, 15:07

Bäst pang för pengarna är den vagn som finns tillgänglig och står som segrare på slagfältet. Jag misstänker att Ryssland faktiskt prioriterar operativ effekt framför fredsrationalitet. De är inte "fredsskadade".

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Inlägg av tryggve » 11 juni 2015, 17:56

Bjernevik skrev:Bäst pang för pengarna är den vagn som finns tillgänglig och står som segrare på slagfältet. Jag misstänker att Ryssland faktiskt prioriterar operativ effekt framför fredsrationalitet. De är inte "fredsskadade".
Det är ju förstås möjligt, men samtidigt så finns det väl en hel del kritik internt i Ryssland att bland annat korruptionen gör att vapensystem ofta blir väldigt dyra. Det var väl en av de saker som Anatoliy Serdyukov drev rätt hårt, och en del menar väl att det var en stor orsak till att han petades. Men jag kommer off topic.

Är det det det nya skyddet som gör T-14 så dyr, eller alla substystem som man planerar att utrusta vagnen med? Ser man på T-90 så verkar ju de senaste varianterna vara rätt vassa, och även (om man ska tro tillverkarna) har rätt bra skydd. Dock så verkar den dyraste varianten av T-90 landa på 4,5 miljoner dollar. Och jag vet inte ens om det är versionen som Ryssland har köpt.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Inlägg av Bjernevik » 11 juni 2015, 18:12

Oavsett vad man sätter på T-90 så är det i grunden en T-72 med dess tendens till katastrofala följder för besättningen av ett genomslag. Det kommer man inte runt utan en fundamental omkonstruktion. Västvärlden gjorde detta på 70-talet med M 1/Leopard 2 m fl, Ryssland gör det nu sent omsider med T-14. Samtidigt tar man det steg som väst var på väg att göra med nästa generations stridsfordon men som kom av sig på grund av kalla krigets slut och "War on terrors" kostnader.

Så att T-14 är markant dyrare än tidigare sovjetiska fordon ser jag inte som onormalt.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Inlägg av erep » 11 juni 2015, 22:32

tryggve skrev:Efter googling så har jag inte hittat liknande projekt i västvärlden, så jag kanske helt enkelt minns fel.
Israelerna har jobbat med samma koncept. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Namer som är baserad på Merkava, dock i efterhand.

----------

Tornen på Armata vagnarna vi såg i paraden var sannolikt lätt kamouflerande med tunna plåtar. Tornet var ju stort fölr att vara obemannat. Det fanns närbilder från övningarna där tornens ytor inte såg ut som ett gediget material samt nätskriverier om att tornens sidor vibrerade i vinden. Likaså såg jag påståenden på nätet 1-2 månader före paraden, att Armata kommer att vara kamouflerade i paraden. Dessutom är ju exemplaren prototyper, inte produktionsexemplar.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Inlägg av erep » 11 juni 2015, 22:42

tryggve skrev:
Bjernevik skrev:Bäst pang för pengarna är den vagn som finns tillgänglig och står som segrare på slagfältet. Jag misstänker att Ryssland faktiskt prioriterar operativ effekt framför fredsrationalitet. De är inte "fredsskadade".
Det är ju förstås möjligt, men samtidigt så finns det väl en hel del kritik internt i Ryssland att bland annat korruptionen gör att vapensystem ofta blir väldigt dyra. Det var väl en av de saker som Anatoliy Serdyukov drev rätt hårt, och en del menar väl att det var en stor orsak till att han petades. Men jag kommer off topic.

Är det det det nya skyddet som gör T-14 så dyr, eller alla substystem som man planerar att utrusta vagnen med? Ser man på T-90 så verkar ju de senaste varianterna vara rätt vassa, och även (om man ska tro tillverkarna) har rätt bra skydd. Dock så verkar den dyraste varianten av T-90 landa på 4,5 miljoner dollar. Och jag vet inte ens om det är versionen som Ryssland har köpt.
T-90 är ju i princip en upphottad t-72:a, med samma konstruktionsfel som T-72:n har, d.v.s. att om tornet får genomslag exploderar vagnen sannolikt då ammunitionen finns i samma utrymme som besättningen. Det finns ju ett stort antal videon på tuben med exempel på detta, främst från Syrien.

T-14 ser ut att ha en del av de samma principerna som efterföljaren av Leopard 2 skulle ha, före man lade ner utvecklingen. Nu ser det ju ut som om Leopard 3 skall utvecklas.

Från januari:
Russian invasion of Ukraine spurs new German tank desingn
http://www.popsci.com/russian-invasion- ... k-design-0

Från maj:
Germany, France to jointly develop 'Leopard 3' tank
Germany and France are considering cooperation on developing a successor to the tank "Leopard 2." The current model has been in service since 1979, and aging Bundeswehr equipment is currently in stark focus.
http://www.dw.de/germany-france-to-join ... a-18468270

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: T-14 Armata - strejkar inför Paraddagen

Inlägg av tryggve » 21 juli 2015, 13:38

Russianmilitaryreform har en post om Armata.

https://russiamil.wordpress.com/2015/07 ... ttle-tank/

Intressant är också uppgiften om att man planerar att ta T-80 ur aktiv tjänst vid slutet på 2015, och ha moderniserade T-72or samt T-90 som de aktiva vagnarna. Samtidigt så har man uppenbarligen stora mängder stridsvagnar i lager i Ryssland,frågan är väl vilket skick som dessa är i.

Här nämns också att det stora problemet med Armata är den höga kostnaden. Detta sägs om planerna på införskaffning till 2020.
The State Armament Programme calls for the procurement of 2,300 new MBTs by 2020. While some reports have linked this figure with the number of Armata tanks to be procured, the reality is that the Armata is going to enter the Russian military in much smaller numbers, owing to both production limits and high unit cost.

An initial batch of 20-24 tanks is expected to be provided to the military in time for the May 9 Victory Day parade in Moscow. After the parade, these tanks will be sent for field testing, which is expected to take at least a year. The testing programme could take up to three years and full serial production may not start until 2018.

Uralvagonzavod, its manufacturer, has stated that it is ready to produce 40 tanks in 2016, 70 in 2017 and up to 120 per year from 2018. So the absolute maximum number of Armata tanks potentially in service by 2020 is about 330.

Skriv svar