Sverige i World of Tanks

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2013, 23:25

Sverige i World of Tanks

Inlägg av sp15 » 9 mars 2015, 22:58

Hej alla skalmaniter, jag och Kblomster har ett tag arbetat med att ta fram information om svenska pansarfordon och projekt för att skapa ett förslag på ett svenskt "träd" för spelet World of Tanks. Våra förslag och informationen vi grävt upp har sedan ett tag sedan blivit uppmärksammad och nu värkar det som Sverige kommer bli tillagt i spelet som sin egen nation inom ett år.

Anledningen jag skapar den här tråden är att jag vill ha lite feedback på linje förslag och även information om några saker vi saknar information om så som camoflauge, namn och dekaler på Strv och även nations specifik "improved rations". Hälst ska dom här sakerna vara från (1940-1970) men kom med förslag på saker utanför den perioden också.

En bild för at få ert intresse :) (det är UDES 14A btw)
Bild

Första svenska "grenen/injen"
Som det är nu så har vi faktiskt ingen aning om hur den första svenska linjen kommer att se ut, detta är pga att spelutvecklarna måste först skapa "support" för Strv 103's unika riktningssystem. I alla fall så har vi två val för en första svensk linje som båda utgår från samma fordon mellan tier 1 och tier 7. Den ena är medium linjen som slutar i Strv 103, men den är helt beroende på utvecklarna. Den andra är den "tunga stridsvagns linjen" som har de olika varianterna av EMIL projekt vagnarna och slutar med Kranvagnen, men problemet här är att vi saknar ritningar på vissa av fordonen.

Medium linjen (mediums börjar på tier 4)
Strv fm/31 > Strv m/38 > Strv m/40k > Landsverk Lago > Strv m/42 > Strv 74 > Landsverk Leo > Strv 81 > Strv 103-0 > Strv 103B

Heavy tank linjen (tunga vagnarna börjar på tier 8)
Strv fm/31 > Strv m/38 > Strv m/40k > Landsverk Lago > Strv m/42 > Strv 74 > Landsverk Leo > EMIL 1951 > EMIL 1952 > Kranvagn


Båda dessa "linjer" kommer läggas till till slut men dessa är de två som vi har störst chans att se som den första. Fråga gärna och kommentera om fordonen, jag kan ge information om alla. Men sen är det som sagt några grejer jag vill ha hjälp med...

Som information om passande svenska rationer, nedan exemper på tysk "improved ration"
Bild

Och även vad Sverige ska ha för sort av "Kill rings", igen tyskt exempel
Bild


Om ni är intresserade så lägger jag upp info om vad Kblomster hittar varje vecka på den här tråden på det amerikanska Wot forumet: http://forum.worldoftanks.com/index.php ... __st__1060
Kolla även Kblomsters sida: http://tanks.mod16.org/

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av gunship » 10 mars 2015, 01:56

Nämen! Jag tänker alltid world of tanks som ett slags andravärldskrigsspel, men om de har kinesiska och japanska strv kan de väl lika gärna ha svenska.

Kul! Exta rations ska väl vara lite landsspecifikt - fast alkohol och andra droger får inte vara med av uppenbara skäl. Britterna har väl te, typ? Ingen aning vad som skulle vara svenskt...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Hans » 10 mars 2015, 09:11

Intressant.

Ransoner, surströmming, fast de kanske klassas som kemiska vapen. Inlagd sill?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av CvD » 10 mars 2015, 09:34

Ärtsoppa! :D
Knäckebröd är också ett alternativ. :)

/CvD

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Hans » 10 mars 2015, 09:37

Fast det är mindre typiskt svenskt än vad man kan tro: http://en.wikipedia.org/wiki/Pea_soup - och gränsande till kemiska eller biologiska vapen också.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av CvD » 10 mars 2015, 10:00

Visserligen, men chokladkakor som tyskarna verkar ha är inte särskilt specifikt tyskt heller. Samtidigt får väl traditionen att servera ärtsoppa med fläsk gjord på gula ärtor tillsammans med pannkakor på torsdagar anses vara en svensk, och finsk, tradition.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Sarvi » 10 mars 2015, 10:06

Pansarkex, Nickel (godiset alltså) eller den där suspekta leverpastejen på guldburk.

Men å andra sidan, med tanke på konsumtionen, är formodligen svart och starkt kaffe det mest väsentliga för en fungerande svensk krigsmakt.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av gunship » 10 mars 2015, 13:14

Starkt kaffe är redan taget av fransoserna.
Extra Combat Rations are only available for Soviet vehicles.

Case of Cola is only available for American vehicles.

Chocolate is only available for German vehicles.

Pudding and Tea is only available for British vehicles.

Strong Coffee is only available for French vehicles.

Improved Combat Rations are only available for Chinese vehicles.

Onigiri is only available for Japanese vehicles.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 mars 2015, 17:12

Trevligt,
jag har regelbunden kontakt med WoT, men har inte velat gå ut med någon information förrän de själva släpper på nyheten.
Många har ju frågat efter svenska vagnar och WoT hade nyligen ett team på besök under 5 dagar på Arsenalen för att dokumentera vagnar och tanken är att de skall återkomma lite längre fram för en ny runda - nu var det inte enbart svenska vagnar de dokumenterade utan även en hel del av de övriga vi har i samlingen.

Vi (Arsenalen tillsammans med WoT) planerar även ett publikt event framåt hösten, men datum och exakt program är inte klart ännu.

Stefan Karlsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Hans » 10 mars 2015, 17:23

Jag kan bidraga med diverse tips för 'eventet' ifråga

viewtopic.php?f=51&t=25796&p=707165&hil ... er#p707159

MVH

Hans

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av kblomster » 10 mars 2015, 17:27

Stefan Karlsson skrev:Trevligt,
jag har regelbunden kontakt med WoT, men har inte velat gå ut med någon information förrän de själva släpper på nyheten.
Många har ju frågat efter svenska vagnar och WoT hade nyligen ett team på besök under 5 dagar på Arsenalen för att dokumentera vagnar och tanken är att de skall återkomma lite längre fram för en ny runda - nu var det inte enbart svenska vagnar de dokumenterade utan även en hel del av de övriga vi har i samlingen.
Japp. De tog ca 50 GB foton under det besöket!

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av JohnT » 10 mars 2015, 17:53

CvD skrev:Visserligen, men chokladkakor som tyskarna verkar ha är inte särskilt specifikt tyskt heller. Samtidigt får väl traditionen att servera ärtsoppa med fläsk gjord på gula ärtor tillsammans med pannkakor på torsdagar anses vara en svensk, och finsk, tradition.
Den tyska chokladen var "ju" uppblandad med något amfetaminliknande,
så ärtor med punch eller sill och nubbe passar bra,
bara att det inte förstås av barn under 15.


mvh
/John

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 mars 2015, 19:24

Hans skrev:Jag kan bidraga med diverse tips för 'eventet' ifråga

viewtopic.php?f=51&t=25796&p=707165&hil ... er#p707159

MVH

Hans
Bilden visar väl bara ordinära spelare/besökare som ville bli fotograferade framför en vagn, så vad är det speciella? Att det nog inte är en äkta Hetzer utan kanske en ombyggd G 13? :wink:

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av CvD » 10 mars 2015, 19:38

Stefan Karlsson skrev:
Hans skrev:Jag kan bidraga med diverse tips för 'eventet' ifråga

viewtopic.php?f=51&t=25796&p=707165&hil ... er#p707159

MVH

Hans
Bilden visar väl bara ordinära spelare/besökare som ville bli fotograferade framför en vagn, så vad är det speciella? Att det nog inte är en äkta Hetzer utan kanske en ombyggd G 13? :wink:
Trodde det var en selfie av Hans. ;)

sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2013, 23:25

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av sp15 » 10 mars 2015, 20:49

Tack för feedbacken på maten grabbar men vad gör vi om camouflage?
Kom ihåg att cammo ska helst vara ifrån före 1970 och det ska finnas åtminstånde 1 för sommar, vinter och även öken. Det ska även finnas en "grundfärg" som hällst inte ska vara grön (det finns redan typ 4 nationer med grön som grundfärg i spelet)

Detta är det närmaste jag har hittas till svenskt "öken cammo"
Bild

Skriv svar