Siffermallar

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Intruz
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 oktober 2014, 23:36

Siffermallar

Inlägg av Intruz » 22 december 2014, 13:56

Hej

Söker efter de ca 25 cm höga siffermallarna för de siffror som målades på tornen på strv m/38-m/42.
Nån som vet om det kan finnas nånstans, eller möjligtvis sitter på en uppsättning som kan kopieras?

God Jul

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Siffermallar

Inlägg av Stefan Karlsson » 27 december 2014, 14:26

Det är nog tveksamt om du skulle hitta någon som har dessa mallar, det är nog till att tillverka egna med det nummer man vill ha.
Och för att få rätt storlek får man titta på de vagnar som finns och hoppas att de siffrorna är någorlunda rätt målade.

Får man fråga till vilken vagn det skall vara, det finns ju inte så väldigt många Strv m/38-42 i det här landet.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Siffermallar

Inlägg av Hans » 28 december 2014, 14:15

Välkommen.

Min trevlige bror försedde mig med denna viewtopic.php?f=40&t=39676&p=602659&hil ... et#p602586 - och eftersom jag är våldgästad av den whiskeypimplande drulen över jul frågade jag honom hur han gjorde.

Han fick tag i manualer eller typ amkatalog och med dessa kunda han rimligt upskatta storlek. Därefter gick han till ett reklamtryckeri som kunde säga vilket typsnitt det var och tillverka mallar för inte allt för stora summor.

MVH

Hans

Intruz
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 oktober 2014, 23:36

Re: Siffermallar

Inlägg av Intruz » 30 december 2014, 14:20

Hej
Tack för svaren,

Stefan, hade hoppats på att få det lite lättare än att göra från början, men det är bara att sätta igång, siffrorna är till en f.d. röd vagn i Göteborg :-). p.s. du har ett mejl..

Hans, har tyvärr inte lyckats hitta typsnittet på nätet :-( men som du skriver, reklamtryckerier har kanske andra källor.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Siffermallar

Inlägg av Stefan Karlsson » 30 december 2014, 16:04

Puh, inte skrämmas så... jag blir orolig om jag inte har koll på var alla "riktiga" vagnar finns...

Men då kan jag känna mig lugn - jag vet vilken vagn du menar och jag skall försöka fixa ett par bilder på lämpliga nummer så kan du nog få hjälp att skära ut om du inte gör det själv i halvtjockt papper - antingen hela numret på ett ark eller varje siffra för sig. Metoden är att med en korthårig pensel stöppla den vita färgen vilket var så man gjorde i det här landet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Siffermallar

Inlägg av Hans » 30 december 2014, 17:11

Jag är inte säker på att jag begriper vad ni snackar om, hursomhelst kan du prova själv först t.ex. här: https://www.myfonts.com/WhatTheFont/

MVH

Hans

Skriv svar