Utbildning på stridsvagnar
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Utbildning på stridsvagnar
Ett antal stridsvagnar har gått ner i leran, det händer litet titt som tätt med jämna mellanrum och detta exempel från Ryssland visar hur en stridsvagn går ner sig i lera där också en liten "sjö" har bildats. Jag har aldrig gått en utbildning på att köra stridsvagn och jag känner på mig att det är någon skalmanit som har gjort det. Under utbildningens gång, är det inte om vad man inte skall köra stridsvagnar på (markunderlag)??? Blir man inte tipsad om att inte köra stridsvagn över myrar, lervällingar och i närheten av vatten?
http://www.sportbilen.se/page.php?id=49161
Stefan
http://www.sportbilen.se/page.php?id=49161
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Utbildning på stridsvagnar
Har både åkt, kört, utbildat på stridsvagnar av olika slag och även kört fast.
Visst finns det "specialister" som gör sig lustiga över andras missöden, men de allra flesta drabbas någon gång av fastkörning, i vilket fall om man varit ute och åkt tillräckligt mycket och vågat ta ut svängarna lite. Så länge det går bra är det ok att ta ut svängarna och våga satsa, men går det dåligt blir betyget annat.
Jag vill påstå att det inte spelar någon roll hur mycket utbildning man får - förr eller senare händer det ändå och det behöver inte vara någons fel. Se på rally eller formel 1 - det är världseliten, men det går åt h-e ibland.
Sen finns det ju individer som kanske inte har fallenheten eller som förstår konsekvenserna, eller som trots bra utbildning ändå inte kan läsa terrängen.
Jag har skällt på mången beväring över deras klantighet, men med åren (och efter att ha sett en hel del) blir man klokare och inser då att det kanske inte var någons fel att det blev som det blev - många gånger är det bara otur.
Stefan
Visst finns det "specialister" som gör sig lustiga över andras missöden, men de allra flesta drabbas någon gång av fastkörning, i vilket fall om man varit ute och åkt tillräckligt mycket och vågat ta ut svängarna lite. Så länge det går bra är det ok att ta ut svängarna och våga satsa, men går det dåligt blir betyget annat.
Jag vill påstå att det inte spelar någon roll hur mycket utbildning man får - förr eller senare händer det ändå och det behöver inte vara någons fel. Se på rally eller formel 1 - det är världseliten, men det går åt h-e ibland.
Sen finns det ju individer som kanske inte har fallenheten eller som förstår konsekvenserna, eller som trots bra utbildning ändå inte kan läsa terrängen.
Jag har skällt på mången beväring över deras klantighet, men med åren (och efter att ha sett en hel del) blir man klokare och inser då att det kanske inte var någons fel att det blev som det blev - många gånger är det bara otur.
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Utbildning på stridsvagnar
Dubbelpost
Senast redigerad av 1 Stefan Karlsson, redigerad totalt 11 gånger.
Re: Utbildning på stridsvagnar
Har både åkt, kört, utbildat på Ikv 103 i tre utbildningsår.
Ingen stridsvagn i.o.f.s.
Har aldrig kört fast. Varken över myrar, lervällingar och i närheten av vatten.
Men den vagnen var ju ostoppbar
Med Strv 101 och Pbv 302 kunde det ju dock hända.
Ingen stridsvagn i.o.f.s.
Har aldrig kört fast. Varken över myrar, lervällingar och i närheten av vatten.
Men den vagnen var ju ostoppbar
Med Strv 101 och Pbv 302 kunde det ju dock hända.
Nulli Secundus
Re: Utbildning på stridsvagnar
Har man inte kört fast så har man inte kört ordentligt.
Re: Utbildning på stridsvagnar
Skicklighet min vän. En skicklig förare kör inte fast.
Nulli Secundus
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Utbildning på stridsvagnar
Och för att bli skicklig krävs?sgt_jim skrev:Skicklighet min vän. En skicklig förare kör inte fast.
J.K Nilsson
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Utbildning på stridsvagnar
På filmsekvensen så kan man ju tro att vissa underlag inte är anpassade för stridsvagnar.
Stefan
Stefan
Re: Utbildning på stridsvagnar
Det är det jag menar..... har man aldrig kört fast så har man inte kört ordentligt.J.K Nilsson skrev:
Och för att bli skicklig krävs?
J.K Nilsson
Re: Utbildning på stridsvagnar
Har man inte kört fast så har man inte kört ordentligt.
En logik som övergår mitt förstånd. Så en pilot som inte crashat har inte flugit ordentligt
En logik som övergår mitt förstånd. Så en pilot som inte crashat har inte flugit ordentligt
Nulli Secundus
Re: Utbildning på stridsvagnar
För att kunna veta vagnens begränsningar i olika terrängtyper och markförhållanden så bör man ha kört på mer än slät mark.sgt_jim skrev:Har man inte kört fast så har man inte kört ordentligt.
En logik som övergår mitt förstånd. Så en pilot som inte crashat har inte flugit ordentligt
Ofrånkomligt kommer föraren att köra fast.
När man har lärt sig det då har man blivit en bra förare.
Det finns ingen förare som aldrig har kört fast.
Om så är fallet har den föraren endast kört på garageplan.......
Avseende logiken överlåter jag till någon annan att diskutera.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13480
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Utbildning på stridsvagnar
Att köra fast kan inte jämföras med att krascha, mer med att trilla med cykeln. Naturligtvis måste man testa gränserna för att lära dig gränserna. I krig blir allt extremt. Att då enbart ha erfarenhet av körning med breda marginaler ger inte tillräcklig erfarenhet. Utan att veta något om flyg, är jag rätt säker på att även de pojkarna testar gränser och därmed lär sig när det blir för osäkert. Erfarenhet får man inte av att läsa instruktionsboken.
Jämför gärna hur vi lär oss att köra bil. Vi måste gå en kurs i halkkörning och där lära oss hur det går till när man inte längre här grepp utan tappar fästet. Lika viktigt är det såklart att stridsvagnsförare lär sig hur det är att göra fel med stridsvagnen.
På filmen ser vi ju färska spår tvärs genom pölen. Stridsvagnen framför tog sig alltså igenom varför föraren nog gjorde ett riktigt beslut när han trodde att även han skulle komma igenom. Att bakomvarande vagn väljer en annan väg är ju för att den får information om föregående missöde, vilket den badande vagnen inte kunde få.
Jämför gärna hur vi lär oss att köra bil. Vi måste gå en kurs i halkkörning och där lära oss hur det går till när man inte längre här grepp utan tappar fästet. Lika viktigt är det såklart att stridsvagnsförare lär sig hur det är att göra fel med stridsvagnen.
På filmen ser vi ju färska spår tvärs genom pölen. Stridsvagnen framför tog sig alltså igenom varför föraren nog gjorde ett riktigt beslut när han trodde att även han skulle komma igenom. Att bakomvarande vagn väljer en annan väg är ju för att den får information om föregående missöde, vilket den badande vagnen inte kunde få.
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 28 gånger.
Re: Utbildning på stridsvagnar
Först så tog jag uttrycket
Om vi ska tala allvar så beror det på instruktören att lära förarna att "läsa" terrängen, och att vid övning inte köra fast så totalt så att en bärgare måste tillkallas (eller bli uppdragen av plutonens andra vagnar), utan att känna när det inte går längre och att då inte försöka fortsätta framåt utan stoppa i tid så att man kan backa sig ur situationen.
Jämför en bilförara som kör fast i snö/sand/lera och bara fortsätter att gasa och gräva ner sig djupare med en om inser att det inte går utan "gungar" sig loss så att han/hon kan backa tillbaka. (Det är ganska svårt att "gunga" sig loss med en stridsvagn, men förstå mig rätt.)
På P1 där jag utbildades och arbetade var på många ställen fulla av lerhål och diken, så där gick det bra att öva.
Det var bara PKAS 103:or som fick lov att dras loss stup i kvarten.
som ett skämtsamt inlägg.Har man inte kört fast så har man inte kört ordentligt
Om vi ska tala allvar så beror det på instruktören att lära förarna att "läsa" terrängen, och att vid övning inte köra fast så totalt så att en bärgare måste tillkallas (eller bli uppdragen av plutonens andra vagnar), utan att känna när det inte går längre och att då inte försöka fortsätta framåt utan stoppa i tid så att man kan backa sig ur situationen.
Jämför en bilförara som kör fast i snö/sand/lera och bara fortsätter att gasa och gräva ner sig djupare med en om inser att det inte går utan "gungar" sig loss så att han/hon kan backa tillbaka. (Det är ganska svårt att "gunga" sig loss med en stridsvagn, men förstå mig rätt.)
På P1 där jag utbildades och arbetade var på många ställen fulla av lerhål och diken, så där gick det bra att öva.
Det var bara PKAS 103:or som fick lov att dras loss stup i kvarten.
Senast redigerad av 1 sgt_jim, redigerad totalt 28 gånger.
Nulli Secundus
Re: Utbildning på stridsvagnar
Före curlingsamhället (med kurser i halkörning) fick man lära sig konkretare. När jag som 19-åring lånade farsans bil och körde ikapp med en kompis på isiga gator, och lyckades träffa en parkerad bil när jag gjorde en handbromssväng, lärde jag mig en hel del när jag betalde skadorna med pengar från kvälls- och veckoslutarbete på hamburgarrestaurang.
Ja man lär sig av sina misstag
Ja man lär sig av sina misstag
Re: Utbildning på stridsvagnar
För att ingen ska missförstå mig så påstår jag inte att jag skulle ha varit någon extremt bra förare eller instruktör på pansarfordon.
Men dom är jäkligt kul att köra.
Snarare tror jag att det handlar om två olika utbildningsideologier. En där man trycker på så långt det går och en där man övar sig i att inte köra fast.
Viken som är bäst får andra avgöra.
Men dom är jäkligt kul att köra.
Snarare tror jag att det handlar om två olika utbildningsideologier. En där man trycker på så långt det går och en där man övar sig i att inte köra fast.
Viken som är bäst får andra avgöra.
Senast redigerad av 1 sgt_jim, redigerad totalt 28 gånger.
Nulli Secundus