Strv74 i Flygvapnet

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
RobinW
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 september 2013, 19:40

Strv74 i Flygvapnet

Inlägg av RobinW » 6 oktober 2013, 22:11

märklig rubrik tänker ni! men det har faktiskt förekommit. Fick denna bild av min farfar häromdagen, han var i flygvapnet hela sitt yrkesverksamma liv. någon gång under senare halvan av 60-talet ev. tidigt 70 tal så var han och en kamrat på P10 (P3?) i strängnäs och fick lära sig att köra Strv74 och fick förarbevis för denna vagn.

efter det skickades 2st vagnar Till Nyköpings Centralstation med järnväg. detta för att användas på flygvapnets fotospaningsflottilj F11. Vagnarna kördes för egen maskin från JvgStn till F11 och dom fick använda gärden och fält vid sidan utav vägen i största möjliga utsträckning för att inte slita på asfalten. väl på F11 så användes Vagnarna som Fotomål för utprovning utav flygspaningsutrustning. det kan ha varit tidiga värmekameror. eller försök med Film som registrerade Infrarött Ljus.

enligt min Farfar så var han och hans kamrat de enda i flygvapnet vid den tiden som hade förarbevis på stridsvagn. Farfar längst till Vänster därefter 2 st Vpl och sen den andre föraren och längst till höger en Materielförvaltare/rustmästare.

Enligt Farfar så kallade dom vagen För 22:an?!?! även under utbildningen i Strängnäs? vad kan det komma ifrån?

Bild



förstår att det inte finns något direkt diskussionmaterial men det är en intressant bild med lite udda twist.

Tyghantv
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 14 september 2011, 21:31

Re: Strv74 i Flygvapnet

Inlägg av Tyghantv » 29 oktober 2013, 12:22

Bilden måste vara någon gång från första hälften av 60-talet. Vagnen på bilden saknar bl.a. rökkastare, tornmonterat fäste för reservbärhjul vid laddarluckan samt tornkorg. Dessa ToÄ genomfördes på P10 vagnarna under första hälften av 60-talet.
22 kan vara kopplat till vagnens regnumet t. ex. 522.
.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Strv74 i Flygvapnet

Inlägg av Stefan Karlsson » 29 oktober 2013, 23:01

Intressant historia men lite förvånande. Kan tycka att det är att "gå över ån efter vatten" - det hade varit lika enkelt att skicka en gubbe eller två till Nyköping vid behov.

22 kan nog mycket väl vara regnumret, men likaväl höra samman med att Strv m/42 kallades för 22-tonnaren och så här i början på 74-epoken kanske man inte hade ställt om begreppen.

I Marinen fanns det också en gubbe med förarbevis på stridsvagn - kaptenen på färjan Skagul som trafikerade Berga och Utö hade förarbevis på Centurion för att kunna lasta av vagnarna som då och då skeppades mellan ön och fastlandet, men han hade nog inte fått lika gedigen utbildning som FV-gubbarna. Det gjordes nog på plats på kajen och det var sannolikt av lathet från personalen på ön - då dlapp de åka med över.

Stefan

Skriv svar