Åka stridsvagn

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Lasse O » 7 oktober 2013, 17:47

MD650 skrev:
tommyjonason skrev:
En ny fråga. Jag antar att det var dieselmotorer i de tyska stridsvagnarna? Eller kanske inte.....?
.
Bensin.
:)
Nästan alla världens stridsfordon hade bensinmotorer åtminstone till andra världskrigets slut. Fördelarna var i regel lägre vikt och tystare gång, d v s kanske av samma skäl som flygmotorer sällan hade dieseldrift?
Tror att det var ryssarna som började med diesel i sina T-34/76 och KV-1 i slutet av 30-talet och sedan gick det av bara farten :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Sarvi » 7 oktober 2013, 19:48

En anledning till valet av bensin före diesel var att det var vad fordonsindustrin hade att erbjuda. Det var få fordon överhuvudtaget som använde diesel och för en snabb upprustning fick man till stora delar ta vad som fanns tillgängligt. Drivkraften i en vanlig Sherman-variant kom t.ex från en design som i praktiken var sex ihopbyggda raka sexcylindriga Chrysler-motorer, och britterna använde modifierade flygmotordesigner. Ryssarna hade en fungerande och effektiv dieselmotortillverkning och en logistikorganisation för detta amerikanerna hade det inte och reserverade majoriteten av sina dieseldrivna stridsvagnar för stridskrafterna i Stilla Havet då flottan hade gott om diesel men ont om bensin.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Lasse O » 7 oktober 2013, 20:11

Man lär sig alltid något nytt på Skalman fast jag vet inte om jag till 100 % kan hålla med om ryssarnas fungerande och effektiva dieselmotortillverkning. Trots allt var ju hela BT-serien inklusive de tunga och medeltunga stridsvagnarna från 30-talet bensindrivna.
I en tidigare tråd hyllades f ö Konstantin Sjelpan som den som först lyckades konstruera en fungerande dieselmotor för stridsfordon.
Men visst har du många goda poänger och detta om Stilla Havet och amerikanerna visste jag inte :)
Mvh
Lasse O

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Battler » 9 oktober 2013, 18:27

I bränslebristens Tyskland var diseloljan vikt för ubåtsvapnet - har jag läst någonstans
__________________________________
MVH

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 oktober 2013, 08:29

En förklaring till varför man använde bensinmotorer i så stor utsträckning även in på 50-60-talet var att man då ännu inte hade lyckats utveckla dieselmotorn så att den gav den effekten man behövde i förhållande till sin storlek och vikt.

Visst, det fanns de som satsade på att utveckla dieselmotorn, men då precis som senare fanns det en tröghet i att vilja acceptera "nyheter" vilket fick till följd att man satsade på det som var känt och det man kunde. Vare sig marknad eller producenter var mogna för detta steg - då.
Någon måste komma tillräckligt långt och övertyga övriga om att det kanske är rätt väg med en ny produkt annars går världen miste om många bra uppfinningar. Det finns mängder med exempel på bra uppfinningar som varit bra mycket bättre än det som redan fanns, men som haft fel "timing" och därför inte blivit något.

Ta elbilen som var ganska vanlig slutet 1800/början 1900 - det tog 100 år att övertyga om att det kanske är rätt väg att gå och ännu är det långt kvar. Vad hade hänt om bilindustrin istället för att satsa på den "ganska inneffektiva" Otto-motorn istället satsat krutet på elbilen - var hade vi då varit idag?

Visst fanns det självklart prioritering vem som skulle ha vilket bränsle - när väl tillgången blev begränsad, men jag är mycket tveksam till att det i någon större utsträckning styrde valet av motorer. Utvecklingen av en vagn tar så pass lång tid att man när man projekterade Tiger, Sherman, Centurion mfl knappast insåg de kommande effekterna av kriget och hur de skulle påverkade tillgången på bränsle.

Gör en jämförelse mellan M1A1 och Leopard 2 - M1 har gasturbin och Leo diesel - båda 1500 hk, samma prestanda förutom att M1 är något lite snabbare i acceleration. M1 slukar dubbelt så mycket bränsle per mil som Leo, men kommer lika långt på en tank 2000 liter mot 1000 liter. Gasturbinen väger betydligt mindre och tar mindre plats vilket gör att man har plats för mer bränsle, men man kommer inte längre på en tank - ca 50 mil blandad körning. Logistiskt sett är det helt vansinne eftersom ett kompani M1 kräver dubbelt så mycket bränsle som ett kompani Leo, vilket påverkar hela logistikkedjan bakåt. Men det var inte tillgången på bränsle, eller logistiken att få fram till vagnarna som styrde när man utvecklade M1.

Stefan

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Re: Åka stridsvagn

Inlägg av Hooka-Hey » 10 oktober 2013, 23:37

Här finns möjlighet att prova på: http://www.liveit.se/upplevelser/upplev ... cAod5TcAVg
Fick detta i present av fantastiska kollegor i samband med att jag bytte jobb tidigare i år. En mycket kul upplevelse! Dessa modeller använder två st styrspakar för att låsa/öppna drivbanden, koppling, växel, gas och broms som i en vanlig bil. Rekommenderas!!!

/ Hooka-Hey

Skriv svar