Inlägg
av Stefan Karlsson » 10 oktober 2013, 08:29
En förklaring till varför man använde bensinmotorer i så stor utsträckning även in på 50-60-talet var att man då ännu inte hade lyckats utveckla dieselmotorn så att den gav den effekten man behövde i förhållande till sin storlek och vikt.
Visst, det fanns de som satsade på att utveckla dieselmotorn, men då precis som senare fanns det en tröghet i att vilja acceptera "nyheter" vilket fick till följd att man satsade på det som var känt och det man kunde. Vare sig marknad eller producenter var mogna för detta steg - då.
Någon måste komma tillräckligt långt och övertyga övriga om att det kanske är rätt väg med en ny produkt annars går världen miste om många bra uppfinningar. Det finns mängder med exempel på bra uppfinningar som varit bra mycket bättre än det som redan fanns, men som haft fel "timing" och därför inte blivit något.
Ta elbilen som var ganska vanlig slutet 1800/början 1900 - det tog 100 år att övertyga om att det kanske är rätt väg att gå och ännu är det långt kvar. Vad hade hänt om bilindustrin istället för att satsa på den "ganska inneffektiva" Otto-motorn istället satsat krutet på elbilen - var hade vi då varit idag?
Visst fanns det självklart prioritering vem som skulle ha vilket bränsle - när väl tillgången blev begränsad, men jag är mycket tveksam till att det i någon större utsträckning styrde valet av motorer. Utvecklingen av en vagn tar så pass lång tid att man när man projekterade Tiger, Sherman, Centurion mfl knappast insåg de kommande effekterna av kriget och hur de skulle påverkade tillgången på bränsle.
Gör en jämförelse mellan M1A1 och Leopard 2 - M1 har gasturbin och Leo diesel - båda 1500 hk, samma prestanda förutom att M1 är något lite snabbare i acceleration. M1 slukar dubbelt så mycket bränsle per mil som Leo, men kommer lika långt på en tank 2000 liter mot 1000 liter. Gasturbinen väger betydligt mindre och tar mindre plats vilket gör att man har plats för mer bränsle, men man kommer inte längre på en tank - ca 50 mil blandad körning. Logistiskt sett är det helt vansinne eftersom ett kompani M1 kräver dubbelt så mycket bränsle som ett kompani Leo, vilket påverkar hela logistikkedjan bakåt. Men det var inte tillgången på bränsle, eller logistiken att få fram till vagnarna som styrde när man utvecklade M1.
Stefan