Pansarpinsamheter

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Pansarpinsamheter

Inlägg av Lasse O » 9 september 2013, 19:28

Guidade SMB:s resenärer vid pansarmuseet Parola i Finland i fredags och gjorde en rejäl groda som inte minst broder Hans uppmärksammat.
T-28 uppgav jag hade fem mans besättning och dessutom kallades fem mans kista. I efterhand insåg jag att det borde vara sex besättningsmedlemmar och att vissa ryska besökare förvisso påstått att vagnen kallades "grav" men att begreppet "sex mans kista" nog främst är knutet till M 3 Lee som skickades till Sovjet under kriget.
Jag hade nog kunnat komma undan med detta om inte SMB naturligtvis funnit det lämpligt att presentera just det faktafelet på sin hemsida :oops:

För att ytterligare strö salt i såren skickade Hans mig ett utdrag ur boken http://books.google.se/books?id=Seki32T ... &q&f=false War of the White Death vilken kan rekommenderas, särskilt för "pansarexperter" :oops:

Har förstås bett om ursäkt på SMB:s facebooksida.
Bilagor
Parola.JPG

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pansarpinsamheter

Inlägg av Hans » 9 september 2013, 23:38

Vem är denne 'Hans'?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Pansarpinsamheter

Inlägg av Lasse O » 10 september 2013, 08:33

Hans skrev:Vem är denne 'Hans'?

MVH

Hans
Ja, Hans, vem kan denne Hans vara :P

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Pansarpinsamheter

Inlägg av NIL » 10 september 2013, 18:12

Lasse Odrup skrev:T-28 uppgav jag hade fem mans besättning och dessutom kallades fem mans kista. I efterhand insåg jag att det borde vara sex besättningsmedlemmar och att vissa ryska besökare förvisso påstått att vagnen kallades "grav" men att begreppet "sex mans kista" nog främst är knutet till M 3 Lee som skickades till Sovjet under kriget.
Inte för att strö salt i såren men...

M3 benämndes Stuart, "brödrakistan" refererar till M2 Lee


Men du Lasse...vi tycker om dig ändå :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Pansarpinsamheter

Inlägg av Lasse O » 10 september 2013, 22:55

NIL skrev:
Lasse Odrup skrev:T-28 uppgav jag hade fem mans besättning och dessutom kallades fem mans kista. I efterhand insåg jag att det borde vara sex besättningsmedlemmar och att vissa ryska besökare förvisso påstått att vagnen kallades "grav" men att begreppet "sex mans kista" nog främst är knutet till M 3 Lee som skickades till Sovjet under kriget.
Inte för att strö salt i såren men...
M3 benämndes Stuart, "brödrakistan" refererar till M2 Lee
Men du Lasse...vi tycker om dig ändå :)
Jag tycker om dig också men vi får inte förväxla Light Tank M3 (Stuart) med Medium Tank M3 (Grant/Lee). Medium Tank M2 användes aldrig i strid och inte heller M2 Light Tank, såvitt jag vet :)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Pansarpinsamheter

Inlägg av NIL » 11 september 2013, 00:38

Visst har du rätt, jag litade på mitt dåliga minne och fick uppgiften bekräftad av en dålig källa:

"Pictured left is an American light tank-the M3 Stuart and a medium tank-the M2 Lee in Russian service. The Stuart by all accounts was a great light tank. It was fast and it had a 37mm main gun which was not terrible in those early years of the war. The British loved their Stuarts and used them in North Africa ".
Äh, det löser sig.

Skriv svar