Svenska försöksfordon

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2013, 23:25

Svenska försöksfordon

Inlägg av sp15 » 6 augusti 2013, 23:47

Hej detta är min första "post" här.

jag har nyligen blivit mycket intresserad av svenska stridsvagns projekt och jag letar efter mer information om dem...
och ja detta har delvis att göra med World of Tanks.

jag har försökt att summera det jag vet så bäst jag kan på wot forumet så jag rekomenderar att ni tar en koll på vad jag har skrivit där.

Länk till min post på wot forumet: http://forum.worldoftanks.eu/index.php? ... tank-tree/

ni får såklart rätta mig på det jag skrivit fel.
i alla fall det vore kul om någon hade information om dessa fordon eller andra försöksfordon som jag inte känner till.

det vore i alla fall kul att få veta lite mer om saker som denna pansarvärnskanonvagn från bofors med en 12cm akan
Bild

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av MD650 » 7 augusti 2013, 06:41

Välkommen till forumet!
Trevlig sida på WoT.
Stridsvagn S/103 är en stridsvagn och inte pansarvärnskanonvagn, trots att måna belackare hävdar det.

Kanonen på vagnen på bilden är inte en automatkanon utan en kanon med automatisk laddning.
:)

sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2013, 23:25

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av sp15 » 7 augusti 2013, 11:21

MD650 skrev:Välkommen till forumet!
Trevlig sida på WoT.
Stridsvagn S/103 är en stridsvagn och inte pansarvärnskanonvagn, trots att måna belackare hävdar det.

Kanonen på vagnen på bilden är inte en automatkanon utan en kanon med automatisk laddning.
:)
jo jag vet att 103 är en strv och inte en Pvkv men i wot så skulle den fungera bättre som en Pvkv.

vad är egentligen skillnaden på "automatkanon" och "en kanon med automatisk laddning"?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av MD650 » 7 augusti 2013, 12:28

jo jag vet att 103 är en strv och inte en Pvkv men i wot så skulle den fungera bättre som en Pvkv.
Det är sant.
vad är egentligen skillnaden på "automatkanon" och "en kanon med automatisk laddning"?
Automatkanonen har avsevärt högre eldhastighet.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Bjernevik » 7 augusti 2013, 16:09

Enligt "Bofors 350 år" så var det faktiskt en automatkanon i den vagnen.

Annars så är definitionsmässigt skillnaden mellan halv- och helautomatisk mekanism att vid halvautomat så måste skytten avfyra varje skott, medan vid helautomat så sker avfyrningen automatiskt direkt efter laddningen så länge skytten håller ner avtryckaren. Normalt så är det pjäser med helautomatisk mekanism som man avser med "automatkanon".

Eldhastigheten i sig torde inte ha så mycket att göra med skillnaden, även om det givetvis går att få ut betydligt högre sådana med helautomatisk mekanism.

sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2013, 23:25

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av sp15 » 7 augusti 2013, 22:39

Bjernevik skrev:Enligt "Bofors 350 år" så var det faktiskt en automatkanon i den vagnen.

Annars så är definitionsmässigt skillnaden mellan halv- och helautomatisk mekanism att vid halvautomat så måste skytten avfyra varje skott, medan vid helautomat så sker avfyrningen automatiskt direkt efter laddningen så länge skytten håller ner avtryckaren. Normalt så är det pjäser med helautomatisk mekanism som man avser med "automatkanon".

Eldhastigheten i sig torde inte ha så mycket att göra med skillnaden, även om det givetvis går att få ut betydligt högre sådana med helautomatisk mekanism.
tack för förklarningen.

har du någon mer information angående Pansarvärnskanonvagnen?
så som vilken kanon som användes, jag antar att det är denna
http://sv.wikipedia.org/wiki/12_cm_akan_M/50
men jag vet ej.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Bjernevik » 7 augusti 2013, 23:45

sp15 skrev:har du någon mer information angående Pansarvärnskanonvagnen?
så som vilken kanon som användes, jag antar att det är denna
http://sv.wikipedia.org/wiki/12_cm_akan_M/50
men jag vet ej.
Nej, informationen i boken var i princip en bild och texten "12 cm automatkanon"...

Men 12/50 kan jag svårligen tänka mig att det var, det är en tämligen stor sak med vattenkylning. Dessutom enbart i dubbelpjäsutförande mig veterligt.

sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2013, 23:25

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av sp15 » 8 augusti 2013, 00:26

Bjernevik skrev:
sp15 skrev:har du någon mer information angående Pansarvärnskanonvagnen?
så som vilken kanon som användes, jag antar att det är denna
http://sv.wikipedia.org/wiki/12_cm_akan_M/50
men jag vet ej.
Nej, informationen i boken var i princip en bild och texten "12 cm automatkanon"...

Men 12/50 kan jag svårligen tänka mig att det var, det är en tämligen stor sak med vattenkylning. Dessutom enbart i dubbelpjäsutförande mig veterligt.
Hmm...

tja det var den 12cm akan jag hittade...
så då är det en "one off" som är special tilvärkad för den vagnen eller?
och vad tror du om kaliber längden på den?
jag är i kontakt med en som säger att det är en haubits, men jag tror han inte faktiskt har någon info på kanonen.

kan det vara samma kanon som var förslagen för krv?

"12 cm akan, L/40 Max eldhastighet, ca 40 skott/min Vo psgr 840 m/s /P=15 kg/ Vo sgr 680 m/s /P= 23 kg/ Psgr rotationsstyrd med icke medroterande sprängkon. Sgr normal 12 cm sgr. Patronlängd ca 1,l m"

jag förväntar mig inte rigtigt svar på alla dessa frågorna men det vore kul at veta något om kanonen

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Lasse O » 9 augusti 2013, 16:26

Chassit är nästan mer intressant. Fem bärhjul, drivhjul bak och inga stödrullar liknar inget svenskt pansarfordon såvitt jag vet. Om chassit är en försökskonstruktion är det väl då mycket möjligt att kanonen är en attrapp?
Intressant är i alla fall att man övervägde automatladdning i ett pansarfordon med grov kanonkaliber på 50-talet (?).

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Bjernevik » 9 augusti 2013, 16:47

Följande är vad som står i "Bofors 350 år":
Bofors genomförde under 1947 en idéstudie avseende bandgående artilleripjäser. Ett av koncepten drevs så långt att Bofors på ett bandchassi byggde in en 12 cm automatkanon. Tanken var att erbjuda ett stridsfordon med stor vapenverkan, primärt mot stridsvagnar. Försöket ledde inte till någon affär, men Bofors fick fram ett viktigt budskap. Med kunskap, uppbyggd inom sjöpjäsområdet, var det möjligt att i ett begränsat utrymme i ett fordon automathantera även grövre ammunition.
Det borde betyda att det inte var en attrapp utan en fungerande pjäs. Mest troligt en försöksmodell, även om man uppenbarligen använde sig av den kompetens man byggt upp i och med konstruktionen av 12 och 15 cm pjäser till flottan. Så man kan väl säga att det är en kusin till 12/50-pjäsen :wink:.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 augusti 2013, 16:47

Det är inte en pansarvärnskanonvagn, utan en stormartillerivagn.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Lasse O » 9 augusti 2013, 17:09

Bjernevik skrev:Följande är vad som står i "Bofors 350 år":
Bofors genomförde under 1947 en idéstudie avseende bandgående artilleripjäser. Ett av koncepten drevs så långt att Bofors på ett bandchassi byggde in en 12 cm automatkanon. Tanken var att erbjuda ett stridsfordon med stor vapenverkan, primärt mot stridsvagnar. Försöket ledde inte till någon affär, men Bofors fick fram ett viktigt budskap. Med kunskap, uppbyggd inom sjöpjäsområdet, var det möjligt att i ett begränsat utrymme i ett fordon automathantera även grövre ammunition.
Det borde betyda att det inte var en attrapp utan en fungerande pjäs. Mest troligt en försöksmodell, även om man uppenbarligen använde sig av den kompetens man byggt upp i och med konstruktionen av 12 och 15 cm pjäser till flottan. Så man kan väl säga att det är en kusin till 12/50-pjäsen :wink:.
OK, men som tidigare sagts så var det väl i så fall inte en automatkanon utan en automatladdad d:o? Vilken nytta skulle man ha att kunna skjuta automateld med en pvkv/sav? En fartygspjäs är en sak men i ett stridsfordon kan man knappast ha med sig mycket ammunition.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Lasse O » 9 augusti 2013, 17:11

Stellan Bojerud skrev:Det är inte en pansarvärnskanonvagn, utan en stormartillerivagn.
Precis som Isu-122 skulle den säkert kunna lösa båda uppgifterna men såvitt jag förstår var beteckningen Sav 12 cm.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Bjernevik » 9 augusti 2013, 17:43

Lasse Odrup skrev:OK, men som tidigare sagts så var det väl i så fall inte en automatkanon utan en automatladdad d:o? Vilken nytta skulle man ha att kunna skjuta automateld med en pvkv/sav? En fartygspjäs är en sak men i ett stridsfordon kan man knappast ha med sig mycket ammunition.
Tja, Bofors skriver "automatkanon". Man får väl förutsätta att de har koll på definitionerna.

Det jag kan tänka mig är att man från Bofors sida såg det som intressant att skjuta eldstöt om två till tre skott för att säkerställa träff, för att sedan snabbt uppsöka ny eldställning. Eller också ville man bara visa vad man kunde åstadkomma rent tekniskt.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Svenska försöksfordon

Inlägg av Lasse O » 9 augusti 2013, 17:50

Bjernevik skrev:
Lasse Odrup skrev:OK, men som tidigare sagts så var det väl i så fall inte en automatkanon utan en automatladdad d:o? Vilken nytta skulle man ha att kunna skjuta automateld med en pvkv/sav? En fartygspjäs är en sak men i ett stridsfordon kan man knappast ha med sig mycket ammunition.
Tja, Bofors skriver "automatkanon". Man får väl förutsätta att de har koll på definitionerna.

Det jag kan tänka mig är att man från Bofors sida såg det som intressant att skjuta eldstöt om två till tre skott för att säkerställa träff, för att sedan snabbt uppsöka ny eldställning. Eller också ville man bara visa vad man kunde åstadkomma rent tekniskt.
Jo, så kan det förstås vara. Särskilt om man avsåg att främst använda vagnen för indirekt eld, en sorts föregångare till Bandkanon 1 alltså.

Skriv svar