Jag redovisar bara fakta och avser inte att spekulera i hur tillverkaren resonerat eller vilka faktorer som tillverkaren använt som grund för detta.iqbad skrev: En liten säkerhet är ingen överdrift direkt, om man estimerar att tyngdpunkten i höjdled ligger mitt i tornet (vilket antagligen är konservativt pga av vikt på motor, chassi och bepansring av vagnens nedre delar, så klarar vagnen c:a 36.5 innan den välter. Det låter väldigt begränsande att tillverkaren skulle hävda en så liten maximal tillåten sidolutning som 16 grader, terrängbilar och andra fordon klarar ofta upp till 45 grader.
Stridsvagnseld med sidolutning?
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
- Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
- Kontakt:
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
Jag håller med Stefan.
Enligt I-boken för strv 122 klarar den 16 graders sidlutning (30%)
Det behöver dock inte vara när risk för vältning föreligger utan max sidlutning man kan framföra vagnen i utan risk för att kana nerför den slänt man kör i. (bandens greppförmåga)
/Thord
Enligt I-boken för strv 122 klarar den 16 graders sidlutning (30%)
Det behöver dock inte vara när risk för vältning föreligger utan max sidlutning man kan framföra vagnen i utan risk för att kana nerför den slänt man kör i. (bandens greppförmåga)
/Thord
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
Ja, det låter mer rimligt, annars skulle det ju kunna bero (spekulation) t.ex på att smörjsystemet i motorn inte får olja vid kontinuerlig sidolutning över en viss gräns. Men jag har inga detaljkunskaper om hur just denna motor är uppbyggd.Thord Wedman skrev:Jag håller med Stefan.
Enligt I-boken för strv 122 klarar den 16 graders sidlutning (30%)
Det behöver dock inte vara när risk för vältning föreligger utan max sidlutning man kan framföra vagnen i utan risk för att kana nerför den slänt man kör i. (bandens greppförmåga)
/Thord
Anledningen till att jag kommenterade var att det är felaktigt att säga att det är risk för vältning vid 16 grader, fysikens lagar gäller också för tyska stridsvagnar.
Mvh