Stridsvagnseld med sidolutning?
Stridsvagnseld med sidolutning?
Någon som vet vad det fanns för gräns för eldgivning med hänsyn till en stridsvagns lutning i sidled?
För att klargöra frågan så menar jag alltså om en stridsvagn blev tvungen att ge eld i en ofördelaktig position, typ ståendes lutande i ett dike eller i sidled på en sluttning där det fanns risk för att välta i sidled.
Jag tänker att man ju knappast alltid kan välja en optimal position under pågående strid.
För att klargöra frågan så menar jag alltså om en stridsvagn blev tvungen att ge eld i en ofördelaktig position, typ ståendes lutande i ett dike eller i sidled på en sluttning där det fanns risk för att välta i sidled.
Jag tänker att man ju knappast alltid kan välja en optimal position under pågående strid.
-
- Medlem
- Inlägg: 899
- Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
- Ort: Österlen
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
Jag undrar om det verkligen funnits någon strv som kunnat sänka kanonmynningen så lågt att den kunnat skjuta i vältrisklutning. Jag tror det är där gränsen sitter så att det aldrig är aktuellt. Men någon vet kanske ännu bättre?
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
- Det kan ju lika gärna handla om en vagn som måste skjuta ur ett läge där vagnen lutar MOT eldriktningen.Ola Häggström skrev:Jag undrar om det verkligen funnits någon strv som kunnat sänka kanonmynningen så lågt att den kunnat skjuta i vältrisklutning. Jag tror det är där gränsen sitter så att det aldrig är aktuellt. Men någon vet kanske ännu bättre?
-
- Medlem
- Inlägg: 899
- Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
- Ort: Österlen
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
Risken då är väl snarast att vagnen skulle stå instabilt (det jag läser ut ur din kommentar är att rekylen skulle sätta vagnen i gungning och välta den) och då förmodar jag att man inte borde skjuta, knappt stå där alls...
Riktiga stridsvagnsjeppar får gärna ge sig in i diskussionen, jag har bara rattat en gammal Landrover på övergivna skjutfält och Isländska ödevägar, och när den kärran stod i svår lutning eller på tre ben var fokus bara på att komma ur det prekära läget.
Riktiga stridsvagnsjeppar får gärna ge sig in i diskussionen, jag har bara rattat en gammal Landrover på övergivna skjutfält och Isländska ödevägar, och när den kärran stod i svår lutning eller på tre ben var fokus bara på att komma ur det prekära läget.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13574
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
Det måste bli svårt emd beräkning av projektibanan om vagnen inte står plant, men moderna datorer klarar säkert det, och kanske gamla tiders tabeller också.
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
Ja, jag skulle som förande befäl också se till att hitta en bättre och säkrare position, men om man betänker en pågående strid där det handlar om att skjuta eller skjutas, borde det rimligen kunna inträffa att man måste ge eld under rörelse och då även i oländiga terrängförhållanden. Under överraskande anfall t.ex. har man ju inte nödvändigtvis förberedda försvarspositioner och får då strida på det underlag som råder på plats.
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
I strid med stridsfordon gäller att komma först till skott och visa minst målyta för att vinna duellen.
Man tar eldställning där det krävs oavsett underlag.
Man tar eldställning där det krävs oavsett underlag.
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
Tråden flyttad till en lämpligare avdelning.
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
- Ja det var ungefär det som gav upphov till min undran. Rimligen krävde "första skott" inte sällan en mindre lämplig terräng för eldgivningen. Borde ofta ha varit kullar eller gropar vid skott.MD650 skrev:I strid med stridsfordon gäller att komma först till skott och visa minst målyta för att vinna duellen.
Man tar eldställning där det krävs oavsett underlag.
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
Att skjuta första skottet är precis som påpekats oftast det som fäller avgörandet och då oavsett om första skottet är träff eller ej eftersom man utifrån hur första skottet träffar kan korrigera så att skott nr två blir träff.
Att skjuta i sidlutning är egentligen inget problem om du med sidlutning menar att vagnen har kanoner rakt fram och samtidigt lutar i sida. Om vagnen däremot har tornet rakt i sida dvs kl 3 eller 9 och chassiet lutar i sida då har man andra problem.
Om vi skiter i hur vagnen står och konstaterar att tornet lutar i sidled kan man idag skuta utan problem med en sidlutning på ca 10 grader (elektroniken tar hand om det). Förr i tiden innan man hade elektroniken till hjälp fick man bedöma själv hur man skulle kompensera för vagnens lutning precis som om målet rör sig. Lutar vagnen åt vänster träffar man lågt vänster mot hur man riktar och då fick man rikta högt höger för att träffa.
Hoppas det var svar på frågan
Stefan Karlsson
Att skjuta i sidlutning är egentligen inget problem om du med sidlutning menar att vagnen har kanoner rakt fram och samtidigt lutar i sida. Om vagnen däremot har tornet rakt i sida dvs kl 3 eller 9 och chassiet lutar i sida då har man andra problem.
Om vi skiter i hur vagnen står och konstaterar att tornet lutar i sidled kan man idag skuta utan problem med en sidlutning på ca 10 grader (elektroniken tar hand om det). Förr i tiden innan man hade elektroniken till hjälp fick man bedöma själv hur man skulle kompensera för vagnens lutning precis som om målet rör sig. Lutar vagnen åt vänster träffar man lågt vänster mot hur man riktar och då fick man rikta högt höger för att träffa.
Hoppas det var svar på frågan
Stefan Karlsson
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
- Tackar, det var just situationer där tornet/eldröret pekar i ex. klockan 3 i förhållande till vagnen, i ett ofördelaktigt läge med kraftig lutning.Stefan Karlsson skrev:Att skjuta första skottet är precis som påpekats oftast det som fäller avgörandet och då oavsett om första skottet är träff eller ej eftersom man utifrån hur första skottet träffar kan korrigera så att skott nr två blir träff.
Att skjuta i sidlutning är egentligen inget problem om du med sidlutning menar att vagnen har kanoner rakt fram och samtidigt lutar i sida. Om vagnen däremot har tornet rakt i sida dvs kl 3 eller 9 och chassiet lutar i sida då har man andra problem.
Om vi skiter i hur vagnen står och konstaterar att tornet lutar i sidled kan man idag skuta utan problem med en sidlutning på ca 10 grader (elektroniken tar hand om det). Förr i tiden innan man hade elektroniken till hjälp fick man bedöma själv hur man skulle kompensera för vagnens lutning precis som om målet rör sig. Lutar vagnen åt vänster träffar man lågt vänster mot hur man riktar och då fick man rikta högt höger för att träffa.
Hoppas det var svar på frågan
Stefan Karlsson
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
Om tornet står rakt i sida kl 3 eller 9 och vagnens chassie lutar kan inte vagnen elevera/dumpa mer än vad somgår - dvs de flesta vagnar som har någorlunda stort torn klarar av att dumpa - 9 grader och + 18 (Centurion, Leo 2 mfl) T 72 däremot med betydligt lägre torn klarar ungefär hälften. Mao om chassiet lutar mer än 9 grader kan vagnen med max dumpvinkel på 9 grader inte skjuta på mål som ligger under horisontlinjen.
Att vagnen skulle välta av rekylen funkar inte - en Leo 2 tex klarar 16 graders lutning men kan bara skjuta i 9 graders lutning.
Stefan
Att vagnen skulle välta av rekylen funkar inte - en Leo 2 tex klarar 16 graders lutning men kan bara skjuta i 9 graders lutning.
Stefan
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
16 grader kan väl omöjligt vara den sidovinkel då en leopard 2 välter, för att något ska välta måste vinkeln flytta tyngdpunkten utanför sidostöden, med bredden på en leopard hade tyndpunkten behövt vara mer än 6m upp i luften, vilket inte är möjligt. (vagnen är inte så hög).Stefan Karlsson skrev:
Att vagnen skulle välta av rekylen funkar inte - en Leo 2 tex klarar 16 graders lutning men kan bara skjuta i 9 graders lutning.
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
Omöjligt eller inte - 16 grader är vad vagnen garanterat klarar i sidlutning, sen finns det naturligtvis en liten säkerhet innan den faktiskt välter, men det som lär hända först är att den kasar i sidled.iqbad skrev:16 grader kan väl omöjligt vara den sidovinkel då en leopard 2 välter, för att något ska välta måste vinkeln flytta tyngdpunkten utanför sidostöden, med bredden på en leopard hade tyndpunkten behövt vara mer än 6m upp i luften, vilket inte är möjligt. (vagnen är inte så hög).Stefan Karlsson skrev:
Att vagnen skulle välta av rekylen funkar inte - en Leo 2 tex klarar 16 graders lutning men kan bara skjuta i 9 graders lutning.
Stefan
Men med en dumpningsvikel på kanonen på max 9 grader så kommer man inte ens i närheten av risken för vältning.
Re: Stridsvagnseld med sidolutning?
En liten säkerhet är ingen överdrift direkt, om man estimerar att tyngdpunkten i höjdled ligger mitt i tornet (vilket antagligen är konservativt pga av vikt på motor, chassi och bepansring av vagnens nedre delar, så klarar vagnen c:a 36.5 innan den välter. Det låter väldigt begränsande att tillverkaren skulle hävda en så liten maximal tillåten sidolutning som 16 grader, terrängbilar och andra fordon klarar ofta upp till 45 grader.Stefan Karlsson skrev:iqbad skrev:Stefan Karlsson skrev: Omöjligt eller inte - 16 grader är vad vagnen garanterat klarar i sidlutning, sen finns det naturligtvis en liten säkerhet innan den faktiskt välter, men det som lär hända först är att den kasar i sidled.
Men med en dumpningsvikel på kanonen på max 9 grader så kommer man inte ens i närheten av risken för vältning.