Numrering av arméfordon?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av MD650 » 27 juni 2012, 16:36

Rickard skrev:
För att den historiskt liknar de tvådelade BV206?
Ja, det är ju samma familj så att säga.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av Lasse O » 27 juni 2012, 20:36

MD650 skrev: Ett stridsfordons främsta uppgift är att, med eller utan strv, ta terräng.
Här håller jag inte med eftersom även stridsvagnar ingår i begreppet stridsfordon. Carl-Gustaf Svantesson och Rickard O Lindström i boken "Svenskt Pansar - 90 år av svensk stridsfordonsutveckling" hänvisar till "Stridsfordonslära (dels teknik POS 1957-1958, dels Kungl Arméförvaltningen 1965) och citerar:
"Med stridsfordon förstås i allmänhet beväpnade, terränggående motorfordon. Kännetecknade för flertalet är att besättningen utför sin strid enbart med fordonets vapen och uppehåller sig i fordonet under huvudsaklig del av striden."

Jag känner inte vare sig Svantesson eller Lindström närmare men jag har intrycket av att dessa båda är väl insatta i svensk stridsfordonsutveckling och dess terminologi.

Benämningen strf 90 var i mitt tycke välfunnet. Vagnen kom ungefär samtidigt som arméns övriga 90-komponenter och eftersom det inte var en pansarbandvagn av det klassiska snittet, modell stridsfältstaxi med hyfsad beväpning, och knappast inte heller en infanterikanonvagn så passade beteckningen bra.
Tycker i alla fall jag :)
Senast redigerad av 1 Lasse O, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av MD650 » 27 juni 2012, 22:06

Lasse Odrup skrev:
MD650 skrev: Ett stridsfordons främsta uppgift är att, med eller utan strv, ta terräng.
Här håller jag inte med eftersom även stridsvagnar ingår i begreppet stridsfordon.
Det jag åsyftade var begreppet strf -CV( besläktat med IFV).
Mycket riktigt så finns det ett samlingsnamn för strv och strf nämligen stridsfordon så det blir inte helt tydligt alla gånger.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av Lasse O » 27 juni 2012, 22:12

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:
MD650 skrev: Ett stridsfordons främsta uppgift är att, med eller utan strv, ta terräng.
Här håller jag inte med eftersom även stridsvagnar ingår i begreppet stridsfordon.
Det jag åsyftade var begreppet strf -CV( besläktat med IFV).
Mycket riktigt så finns det ett samlingsnamn för strv och strf nämligen stridsfordon så det blir inte helt tydligt alla gånger.
:)
Jo, jag begrep vad du menade i nästan i samma ögonblick som jag skrev min kommentar men ibland är tangentbordet snabbare än tanken :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av MD650 » 27 juni 2012, 22:54

Lasse Odrup skrev:
Jo, jag begrep vad du menade i nästan i samma ögonblick som jag skrev min kommentar men ibland är tangentbordet snabbare än tanken :)
Fingrarna kan vara snabbare än hjärnan liksom munnen är snabbare än hjärnan ibland. Brukar drabba mig. ;)
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av Vysotskij » 27 juni 2012, 23:08

Rickard skrev:
Vysotskij skrev:Med min föreslagna terminologi är detta en pansarbandvagn (en bättre MT-LB) - att skiljas från pansarskyttevagnen (IFV) strf 90.
Låter inte pansarskyttevagn just som en vagn främst till att bära pansarskyttesoldater, dvs som en pbv gör? :)
Fast pbv 401 och 501 bar inga pansarskyttesoldater. Pbv 302 har väl årminstone i ett decennium använts som APC snarare än IFV? Jag skulle som sagt utifrån vad som vore logiskt helst se att man kallade fordon avsedda för vagnstrid pansarskyttevagn (eller pansarskytteterrängbil), motsvarande IFV, medan man kallar pansrade transportfordon (APC) på band just pansarbandvagn (pansarterrängbil om det går på hjul).

En sådan reform kräver inga omdop av annat än strf 9040.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av Vysotskij » 27 juni 2012, 23:13

Lasse Odrup skrev: "Med stridsfordon förstås i allmänhet beväpnade, terränggående motorfordon. Kännetecknade för flertalet är att besättningen utför sin strid enbart med fordonets vapen och uppehåller sig i fordonet under huvudsaklig del av striden."
Min invändning är alltså att ovanstående definition även stämmer på stridsvagnar, luftvärnsfordon, pansarvärnsrobotbilar och inte som i fallet strf 90 reserveras för ett pansarskyttefordon.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av MD650 » 28 juni 2012, 00:04

Vysotskij skrev:

Fast pbv 401 och 501 bar inga pansarskyttesoldater.
Jo de gjorde dom.
Pbv 401 avsett för NB 85 och pbv 501 för IB 77.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av MD650 » 28 juni 2012, 09:19

Vysotskij skrev:Min invändning är alltså att ovanstående definition även stämmer på stridsvagnar, luftvärnsfordon, pansarvärnsrobotbilar och inte som i fallet strf 90 reserveras för ett pansarskyttefordon.
Jo, det är det som blir lite krångligt då vi i Sverige har två innebörder av stridsfordon.
Det jag åsyftade var begreppet strf -CV( besläktat med IFV).
Mycket riktigt så finns det ett samlingsnamn för strv och strf nämligen stridsfordon så det blir inte helt tydligt alla gånger.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2012, 10:22

MD650 skrev:
Vysotskij skrev:Min invändning är alltså att ovanstående definition även stämmer på stridsvagnar, luftvärnsfordon, pansarvärnsrobotbilar och inte som i fallet strf 90 reserveras för ett pansarskyttefordon.
Jo, det är det som blir lite krångligt då vi i Sverige har två innebörder av stridsfordon.
Det jag åsyftade var begreppet strf -CV( besläktat med IFV).
Mycket riktigt så finns det ett samlingsnamn för strv och strf nämligen stridsfordon så det blir inte helt tydligt alla gånger.
:)
Men har vi verkligen det? I min värld är de bepansrade och beväpnade fordonen stridsfordon och ett av dem kallas stridsfordon 90.
Ungefär som att vi skulle kalla en helt ny revolutionerande bil för "Bil 90" istället för att klassa den som t ex pltg, pb eller ltg. Och varför inte?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av MD650 » 28 juni 2012, 10:38

Lasse Odrup skrev: Men har vi verkligen det? I min värld är de bepansrade och beväpnade fordonen stridsfordon och ett av dem kallas stridsfordon 90.
Ungefär som att vi skulle kalla en helt ny revolutionerande bil för "Bil 90" istället för att klassa den som t ex pltg, pb eller ltg. Och varför inte?
Enligt mitt förmenande så ja.
Vi valde ju inte att kalla den ikv,pbv, pskvagn etc. utan just stridsfordon (IFV).
Men jag har ju inte vetenskapligt belagt detta utan det är ju min uppfattning jag redovisar.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2012, 11:21

Lite kuriosa om benämningar på försvarsmateriel. För ett tjugotal år sedan var jag lite involverad i utvecklandet av systemet BT-46M för den enskilde soldaten, ofta felaktigt kallat Simfire.
En av de första frågorna vi okunniga ställde till FMV:s representanter var vad BT betydde. Inget särskilt, blev svaret. Det härstammar från den sektion av Kungl Flygförvaltningen som konstruerade bombsikten under andra världskriget och på något sätt fick sektionen BeväpningsTeknik (BT) ge namn åt dagens simulatorsystem.

Allt är inte så logiskt som vi vill tro.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av MD650 » 28 juni 2012, 11:32

Lasse Odrup skrev: Det härstammar från den sektion av Kungl Flygförvaltningen som konstruerade bombsikten under andra världskriget och på något sätt fick sektionen BeväpningsTeknik (BT) ge namn åt dagens simulatorsystem.

Allt är inte så logiskt som vi vill tro.
Aha!
Har hört förklaringen besättningsträning resp. befattningsträning.
:)

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av Cuba » 28 juni 2012, 11:36

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev: Det härstammar från den sektion av Kungl Flygförvaltningen som konstruerade bombsikten under andra världskriget och på något sätt fick sektionen BeväpningsTeknik (BT) ge namn åt dagens simulatorsystem.

Allt är inte så logiskt som vi vill tro.
Aha!
Har hört förklaringen besättningsträning resp. befattningsträning.
:)
"Battle Trainer" var övertygelsen jag hade fram till 10 minuter sen...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Numrering av pansarbandvagnar?

Inlägg av MD650 » 28 juni 2012, 11:57

Cuba skrev: "Battle Trainer" var övertygelsen jag hade fram till 10 minuter sen...
Jo, den har man också hört.
:)

Skriv svar