Vilken tung stridsvagn överlever?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 5 februari 2003, 15:46

hur skulle en tank som vägde 1000ton ta sig över en bro igentligen?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 5 februari 2003, 17:08

Den vadar brevid bron.

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Vilken tung stridsvagn överlever?

Inlägg av robert nordin » 5 februari 2003, 23:01

Erik F skrev:Vilken av dessa tunga Tyska stridsvagnar har möjlighet att slå ut den Sovjetiska JS-2 (IS-2) om de möts på Östfronten?

Tänk inte på bensinförbrukning, produktionskostnader eller att den ena kanske har lätt att drabbas av tekniska problem.
Stridsvagnarna är redan byggda, dom har transporterat sig ut till platsen där dom stöter på varandra och dom är hela.

Tänk istället istället även på besättningens kompetens, att den ena kanske kan slå till före de andra, vem som bär på mest ammunition m.m!

Jag läste någonstans om någon av de första tillfällena då Tigervagnar mötte just IS-2 (Rumänien 1944 TROR jag). Tyskarna blev överraskade av att dess 88 mm granater inte slog ut IS-vagnen på 2500-3000m håll. Den tyska granaten studsade på IS-vagnens frontpansar. När man kom lite närmare slog man dock ut den sovjetiska vagnen.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 7 februari 2003, 21:47

Vad jag har hört är 1000 ton en underskattning..... Var dret inte så att tyskarna i alla fall gjorde 2 relativt stora tanks.. Men de blev en flopp...

Jag tror att problemet med de där 1000-2000 ton bjäsarna var att de troligt INTE skulle kunna göra annat än att sjunka då vikten ökar mer än kontakt ytan.... I alla fall det tror jag var en galen Hitler ideo som var helt åt skogen.... Se bara på världens största artelleri pjäs som tyskarna byggde den anses ha varit en total flopp och slöseri med pengar men iofs var dess föregångare rätt lyckat du vet den där som besköt Paris...

Hmm men galna män gillar stora saker. Saddam skulle ju bygga en baota kanon.... 8)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 7 februari 2003, 23:41

Radiolänkgruppchefen skrev:
Jag tror att problemet med de där 1000-2000 ton bjäsarna var att de troligt INTE skulle kunna göra annat än att sjunka då vikten ökar mer än kontakt ytan....
Nej, men däremot så skulle inte skyddet stå i proportion till storleksökningen,
samtidigt som banden skulle komma att utgöra en väldigt stor del av vagnen.

Dessutom så skulle vagnens blotta storlek göra den sårbar, både mot flyg,
(som normalt hade mycket svårt att träffa så små mål som en normalstridsvagn)
samt mot direktträffar från artilleri.

Som grädde på moset så torde de vara extremt sårbara mot minor och med tanke på vagnens storlek
och bandaggregatskonstruktion, så torde en reparation av ett minskadat band vara en uppgift för ingenjörsförband
med kranvagnar m.m.

Skriv svar