Arsenalen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 25 oktober 2013, 20:48

Ja, KRV'n finns bevarad.
Nästan samtliga vagnar i Axvall flyttades till Strängnäs, förutom GlufsGlufs som hamnade i Skillingaryd (miliseum), Bkan 1 som hamnade i Kristianstad och några av uppvisningsvagnarna som hamnade på P 4/MSS.

Stefan Karlsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28572
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 3 november 2013, 12:44

Rosa stridsvagnar är på modet.

Bild

Bild

http://www.minnesotanationalguard.org/pinktank/

Inte dags att fundera på ny färg till Centurionen? Den synns ju bra vintertid då också :wink:

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 29 november 2013, 18:54

Arsenalen gör i år en insats och försöker sprida lite glädje bland dem som har det svårt.
På måndag levererar vi ett antal paket som vi plockat ihop från butiken, paket som genom Frälsningsarmén lämnas vidare till barn som annars inte skulle få så många klappar.
Vill man hjälpa till kan man lämna in paket till Arsenalen så tar vi med oss. Har man inte den möjligheten kan man gå in på FB och gilla inläggen som handlar om detta och dela med sina vänner så kanske fler kan hjälpa till att bidra. Det är Clarion hotell i Eskilstuna som tog initiativet i år, ett initiativ som säkert görs på flera platser i landet.

https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... onsmuseeum



Stefan

Darkwand
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2004, 00:45
Ort: Konungariket Sverige

Re: Arsenalen

Inlägg av Darkwand » 10 februari 2014, 04:32

Bilder från när jag besökte Arsenalen i Sommras.
Hallen med dom moderna fordonen kändes för liten då jag kände att vissa fordon saknades som jag vet finns i samligarna. Den var dessutom inte lika bra organiserad som för dom äldre fordonen som var riktigt bra, dock saknade jag att man inte fick klättra på fordonen som i Axvall.

Det hade varit kul att ha mer dynamiska utställnignar i kalla krigsutställningen, tex ställa en Strv 41 mitt emot en Centurion 81(102) för att visa hur mycket vi låg efter omvärlden när dessa vagnar köptes in på 50-talet.

Strv 103 vore perfekt att bygga en miljö kring där den tar skydd bakom en gräskulle som den var byggd för. Det vore ett perfekt intro till kalla kriget när besökarna går runt hörnet mellan "hallarna" in till kalla krigs utsällningen att möta Strv103 frontalt i stridsställning med skyltar målad av en Sovjetisk och Amerikansk/NATO flagga på ömse sidor om vagnen som visar hur den militära situationen såg ut under 70/80-talet.


Bild



http://www.flickr.com/photos/adurianj/s ... 682781460/

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 februari 2014, 08:53

Några kommentarer.
Hallen är mer än dubbelt så stor som de ytor som disponerades i Axvall, men vi valde att disponera ytan på ett annat sätt och därmed tvingades vi prioritera bort ett antal fordon. Av alla besökare som varit på plats har det genomgående betyget varit att det nya museet är mycket bättre än Axvall. Naturligtvis finns det en del kommentarer om att "den och den vagnen/bilen saknas" och ett svar som de flesta faktiskt verkar förstå är "om ni kan enas om vilket fordon som saknas då skall vi ställa ut det".

Att den "moderna" delen inte är uppbyggd på lika sätt som den "äldre" beror dels på att där sker det förändringar betydligt oftare och eftersom vagnar har bytt plats är det lite svårt att bygga in dem i miljöer, dessutom används flera av vagnarna på olika uppvisningar och det ställer andra krav.

I framtiden kommer hallen att byggas ut för att få plats med fler sidoutställningar och under tiden kommer det att bli temautställningar som växlas varje år.

Att det var tillåtet att klättra i vagnarna i Axvall är en utbredd missuppfattning som många hänvisar till, men faktum är att det var lika förbjudet där som på Arsenalen men skillnaden är att i Axvall var det ingen som brydde sig.
Problemet med att låta folk kliva in i vagnarna är att de tar skada, gammalt läder, gummi mm tål tyvärr inte den belastningen som det blir med folk som kliver in och ut hela dagarna.
Ett annat problem är att det ur vagnarna i Axvall har försvunnit mycket souvenirer som klåfingriga besökare skruvat ur eller brutit loss och tagit med sig. Det gör att vagnarna i saknar dataskyltar, instrument mm - detaljer som är omöjliga att ersätta.

Det är ett svårt val - att utestänga besökarna i syfte att bevara föremålen för framtiden, eller att låta alla klättra fritt och ta det att det att prylar försvinner och går sönder.

Stefan Karlsson, Museichef

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28572
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 10 februari 2014, 15:04

Stefan,

Jag tycker ni har ett fint museum och jag tycker ni har hittat balans mellan gammalt och nytt. Det tycker jag inte att ett visst ställe i Stockholm har hittat, Jag förstår att ni får hålla klåfingriga ifrån de mer ovanliga vagnarna men jag är av uppfattningen att nog att kan man ha en vagn som man får klättra och klänga i. Ta någon icke ovanlig och plocka ur allt av värde och spärra luckor m.m. - jag är övertygad att många kommer uppskatta det. Barn i olika åldrar främst. Jag har sett min egen sons lycka när han fick veva på luftvärnspjäsen i Portos armémuseum, andra ungars lycka i Minsk med en kanon igen och lekplatsen i Lešany (du vet, BTR 50).

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Arsenalen

Inlägg av Lasse O » 10 februari 2014, 17:49

I mitt tycke borde Arsenalen ha koncentrerat sig på svenska stridsfordon och inte blandat in utländska fordon som aldrig använts i Sverige. Vad gör t ex den där östtyska Trabanten i samlingen? Jo, jag tror jag vet. Den fick man förmodligen i gengåva när man skänkte ett svenskt stridsfordon till pansarmuseet i Munster. Så går det ofta till när ett museum får ett nytt objekt.
"Mitt" museum i Parola skeppade en gång en Stug 40 till Munster och fick en M 4 Sherman i retur, trots att sådana vagnar aldrig använts i Finland men nu står den där, lite avsides vid grinden :oops:

Arsenalen borde ha ambitionen att bli ett riktigt svenskt stridsfordonsmuseum och koncentrera sig på svenska fordon och svensk stridsfordonsutveckling, pansarvärn m m. De större museerna som de i Munster och Bovington Camp kunde ta hand om stridsfordonsutvecklingen i stort.
Med en svensk inriktning kunde besöksantalet bli riktigt stort eftersom ett svenskt specialmuseum blir ganska exotiskt bland oss pansarnördar.

När jag nu läser igenom vad jag skrivit så låter det kanske lite negativt och jag vill därför avsluta med att säga att ni som jobbar på Arsenalen är värda all högaktning för allt det arbete ni lagt ner :D

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 februari 2014, 20:00

Till Darkwand, Hans, Lasse mfl som skrivit kommentarer + naturligtvis alla andra också. Jag inser att en del av mina svar kanske i väl stor utsträckning låtit som försvar, men det har inte varit avsikten utan avsikten har varit att försöka ge en förklaring till varför det är si eller så. Era synpunkter tar vi till oss, precis som de synpunkter som besökarna lämnar.

Ang frågan om "klättervagn" så är det på gång - svårigheten är att åstadkomma en vagn som är tillräckligt ofarlig men samtidigt inte helt rensad på allt man kan slå sig på. Under tiden erbjuder vi under tex sportlov/höstlov speciella tillfällen när barnen under guidning får kliva in i något fordon och känna på hur det är. Men tids nog kommer det något.

Som svar på Lasses senaste inlägg förstår jag vad du menar, men håller inte med. Hade du frågat mig för 20 år sedan hade jag nog resonerat likadant som du, men nu ser jag det på ett annat sätt - rätt eller fel? Hur som helst ser vi oss inte i första hand som ett museum för "nördarna" som redan varit i Munster, Samur, Bovington mfl ställen och nu vill fördjupa sig inom det svenska pansarvapnet utan vi har medvetet valt att blanda upp det hela. Detta för att ge besökarna som till 75% består av personer som har ytterst lite kunskap om militärfordon en förståelse för vad det handlar om och hur världen runt omkring oss påverkat utvecklingen både av våra egna och omvärldens vagnar.
Utan stridsvagnar i alla andra länder så hade inte vi behövt några själva.
Genom att ge dessa "okunniga" besökare en inblick och en större förståelse så är min förhoppning att kunskapen och intresset bland allmänheten kanske kan öka något. Jag har sett alltför många museer som är byggda av entusiaster för entusiaster och de lever tyvärr en tynande tillvaro. Med lite tur kommer våra besökare en dag att besöka något annat museum ute i Europa därför att intresset kanske väcktes hos oss.
Tyvärr - detta sker ju på bekostnad för oss nördar som vill se alla nitar och skruvar. Vi valde tex att ta bort den ena Strv 74 som fanns i Axvall - där visade man Strv 74 V och Strv 74 H - enda möjligheten att se skillnad på dem på utsidan var att jämföra registreringsnummer och om man kunde alla nummer visste man vilken vagn som hade hydraulisk resp mekanisk växellåda. Likadant plockade vi bort Strv m/39 och 40K eftersom det är i princip samma vagn som m/38.

Så tyvärr - pansarnördarna är en "minoritet" som får stå ut med att vi måste tjäna pengar på den stora massan innan vi kan göra sånt som i större utsträckning tilltalar nördarna. Det finns dock gränser - vi skulle tex kunna måla alla vagnarna i grälla färger och göra annat som får medial uppmärksamhet - det skulle ge klirr i kassan, men som sagt det finns gränser.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Arsenalen

Inlägg av Lasse O » 10 februari 2014, 20:31

Jo, du har nog flera poänger där. Det ligger faktiskt en fara i att ett museum blir för specialiserat och kanske har ni funnit den rätta balansen :)

Darkwand
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2004, 00:45
Ort: Konungariket Sverige

Re: Arsenalen

Inlägg av Darkwand » 10 februari 2014, 23:45

Varför behöver det vara så stor omsättning på fordonen i den "moderna hallen"?
Åtminstånde den 1:a 1/3 borde ju vara mer utbyggd och handla om sverige under kalla kriget, sverige hade ju inte så många stridsvagnar trots allt under den perioden.
Om det inte går att bygga upp miljöer så försök att ordna en häftig belysning tex kan T72:an ha röd miljöbelysning och natovagnar blå.

Tyghantv
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 14 september 2011, 21:31

Re: Arsenalen

Inlägg av Tyghantv » 6 april 2014, 23:03

Såg månadens bild från Arsenalen: Stridsvagn m/41 under reparation och översyn i den nya Miloverkstaden på P3 1945.

Kan bara konstatera att P 3 aldrig har haft en Miloverkstad och när Miloverkstadsorganisationen sjösattes 1 oktober 1965 fanns inga strv m/41 kvar i organisationen.

Bilden visar att de två närmsta vagnarna är inne på P 3 Tygverkstad avd 83 pjäs för någon form av åtgärder.

Bilden visar tydligt de två yttre större skiljaktigheterna på Strv m/41 S I och S II.
Den närmsta vagnen är en SI, kortare avstånd mellan 2:a och 3:e bärhjulet, kortare "hylla" från tornets radie till tornfront med tre nitar vågrätt i underkant.
Den bortre vagnen med nr 074 på tornet (vagnens mil. reg. nr 80074) är en SII; längre avstånd mellan 2:a och 3:e bärrhjul och längre "hylla" med sex nitar i underkant.

BoE_dk
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 oktober 2012, 21:42

Re: Arsenalen

Inlägg av BoE_dk » 15 april 2014, 10:02

Hvor tæt på originalen er camouflagemønstrene på de svenske VK2 vogne på Arsenalen? Når man går billedmaterialet fra Arsenalens hjemmeside igennem, er det kun ca. halvdelen, som er i fire-farvers mønster. De andre har et tre farvers skema, uden den gulbrune, om man kan tro billederne. Desuden ser malingen nogle gange ud til at være taget fra den senere typiske svenske farver (især græsgrøn 332M og brun 507M).

Nu ved vi alle, at man skal være kritisk, når det gælder maling og kampvognsmuseer. Men hvor mange af vognene på Arsenalen er tæt på originalerne i bemaling? Og fandtes der et tre-farvers skema under VK2, eller skal vi bare slå det kritiske filter til?

Og ikke mindst: Det er svært at se farverne på billeder. Jeg forstår fra en tidligere tråd, at bussen er i originalfarver, men den ser helt anderledes ud på Arsenalens billede end den gør i sollys. Så er der nogen, som virkelig kan sine Vallejo eller Humbrol koder, som kan snige sig ind på Arsenalen, og give os andre et bud på de helt rigtige farver på svenske VK2 køretøjer?

(Det kan gøres præcist. For nogle år siden satte jeg meget små malingspletter på indersiden af en original dansk hjelm m/23. Pletten med Humbrol 116 kunne jeg næsten ikke finde igen, så den er meget tæt på originalen. Så om Steffan Karlsson lidt diskret kan holde aftenåbent for en enkelt modelmaler, kan vi få dette afgjort hurtigt :) )

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28572
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 15 april 2014, 10:26

Från början var hela vagnen, inklusive bärhjulen målad i grå grundfärg ungefär Humbrol 125 med varierande sprutat mönster i svart 033, grönt 105, brunt 098, alla färger ska vara halvblanka för någon bra matt färg fanns inte då.
Nedanför skärmarna oftast dock endast grått.

http://www.sphf.se/Modellbygge/strv%20m41/strv_m41.htm

MVH

Hans

BoE_dk
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 oktober 2012, 21:42

Re: Arsenalen

Inlägg av BoE_dk » 15 april 2014, 11:08

Tak. Der er flere anvisninger på nettet, men hvor tæt er disse på originalerne? Denne instruktion mangler også den gulbrune farve, så den er ikke korrekt i forhold til "Anvisninger För Maskeringsmålning av Krigsmateriel vis Armén, 1941". (Det samme gælder så halvdelen af Arsenalens køretøjer; måske ser det bare ikke cool nok ud med den lyse farve.)

Ellers ser dette ud til at være et rimeligt bud. De vil så svare til Vallejo (ifølge http://www.paint4models.com):
Humbrol 125: Vallejo 867 Dark blue grey
Humbrol 105: 968 Flat green
Humbrol 98: 872 Chocolate brown

Men hvilken farve er den gulbrune?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28572
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 15 april 2014, 11:24

Jag kan inget men jag kan lite om trålning :wink:

Kolla här: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... skt+pansar

MVH

Hans

Skriv svar