Arsenalen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 18 juli 2012, 09:09

Välkommen Powerslide,

Nu har jag inte sett Arsenalen än men jag kan tänka mig att lite som med armémuseum måste man tilltala normala människor och inte bara sådana som hänger här. Jag minns från en artikel om just det nya armémuseet för ett några år sedan. Där berättade de om att de hade moderniserat det därför att "det finns väl ingen som vill se 15 olika sorters Remingtongevär" - och jag tänkte i mitt stilla sinne - jo, i alla fall en, jag.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Powerslide
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 juli 2012, 07:08

Re: Arsenalen

Inlägg av Powerslide » 24 juli 2012, 16:32

Skickade faktiskt ungefär samma synpunkter som jag skrev här .
Men mycket till vettigt svar får man ju inte :(


Arsenalen Info info@arsenalen.se
19 jul (5 dagar sedan)

till mig
Hej,
Vi har läst dina synpunkter.

--
Med vänlig hälsning från
Arsenalen
Sveriges Försvarsfordonsmuseum

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Arsenalen

Inlägg av Thord Wedman » 24 juli 2012, 16:45

Om du tar och läser den här tråden så kommer du att märka att en av debattörerna dels är ganska involverad i Arsenalen och dels även informerar en hel del om vad som händer och sker där.
Vem det är får du själv klura ut.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 24 juli 2012, 18:41

Hursomhelst är det semestertider och man kanske får ge sig lite till tåls. Sedan kan man sorgligt nog inte inrätta ett museum efter en person - annars hade Armémuseum garanterat sett annorlunda ut.

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 24 juli 2012, 18:55

Som man frågar får man svar,

Powerslide skickade ett mail till Arsenalen med liknande innehåll som inlägget ovan, jag citerar:

"Ställ ut dom och låt dom få ett egen permanent hörna för dom vagnarna är ett dragplåster som varit med i andra världskriget. Vilket annat museum som helst skulle ha dom uppe konstant på display.

Annars kan ni lika gärna öppna axvall igen och ställa tillbaks alltihopa.

Ursäkta man är lite barsk men jag var grymt besviken på Arsenalens museum både jag och mina vänner som gillade axvall mycket och den sammlingen som fanns där mot detta.

Och skicka inte ett svar med ( finns inte plats och nån gång i framtiden tillfällig utställning bla bla) Sånt tror jag inte på överhuvudtaget ."


Jag tolkade det som att han inte ville ha något svar, men visst kan jag svara om det finns intresse av att lyssna.


Arsenalen har sedan invigningen haft närmare 30 000 besökare med lika många åsikter, men för att göra "pansarnördarna" lite besvikna så är det faktiskt väldigt få som efterfrågar fler VK II fordon - naturligtvis en och annan som vill att vi köper en Tiger, Panther, Kungstiger osv.
De som har synpunkter på fordonsvalet efterfrågar i huvudsak sådant de själva åkt/kört under sin värnplikt - dvs terrängbilar, lastbilar osv.

Museet har ett uppdrag från staten att förvara och visa upp och för att locka "allmänheten" måste man anpassa utställningarna och den kritik vi fått är genomgående att vi lyckats väldigt bra - och både allmänheten och nördarna är eniga om detta.
Det finns en tanke och motiv bakom vilka fordon som är utställda, men den tänker jag inte gå in på här, och det finns planer på hur museet och utställningen skall utvecklas och förändras.

Målsättningen är att museet skall utvecklas och förändras, och det kommer det också att göra, men det är en omöjlighet att skapa något som passar alla, därför lyssnar vi på den kritik vi får och försöker anpassa på bästa sätt.


Att man skulle ha ”åkt runt och skrämt folk för att få tag i objekt” är helt fel.
Tidningsartikeln som Powerslide refererar till bygger på upprörda känslor hos ett par individer och det bottnar i missuppfattningar och felaktigheter.
Har man inte rätt fakta är det lätt att sitta ”hemma vid köksbordet” och bli upprörd över sådant man hört någon annan berätta.

Samlingen i Axvall ägdes till 100% av staten och det är upp till staten att besluta om sina egna föremål.
Samlingen i Malmköping ägdes till ca 50% av staten och till ca 50% av privatpersoner eller av stiftelsen som drev museet.

Redan långt innan beslutet om att flytta samlingen i Axvall fattades pågick en diskussion med stiftelsen i Malmköping om möjligheten till att samlokalisera samlingen i Malmköping och de samlingar som fanns i Strängnäs. Under hela projekteringen av Arsenalen deltog därför representanter för både stiftelsen i Malmköping och SFHM för att alla olika önskemål skulle tillgodoses på bästa sätt.

Det som finns i Strängnäs idag är till 95% statens, det som fanns i Axvall, AM förråd i Karlskoga, i Malmköping och Strängnäs och dessa fordon har inte stulits från några privatpersoner utan det är och har alltid varit statens.
Några av de utställda fordonen är inlånade av privata ägare.


Stefan Karlsson
Museichef

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 16 augusti 2012, 16:46

Lars är i alla fall nöjd.

http://gyllenhaals.blogspot.se/2012/07/ ... bilar.html


MVH

Hans

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Arsenalen

Inlägg av Fredrik Andersson » 16 augusti 2012, 20:26

Alltid sakliga och väl underbyggda svar från Stefan!
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 2 september 2012, 16:15

På söndag 9/9 genomförs det uppvisningsdag - ett antal fordon kommer att förevisas utanför museet.
Möjlighet att köra Funtrak och att åka terrängbil resp pansarbandvagn.
Mer detaljerat program kommer på hemsidan under veckan.

Programmet för hösten - nya öppettider (torsdagar öppet till 20.00) - ligger nu ute på hemsidan, bla blir det föredrag av den legendariske Per Gillbrand som visar sina fantastiska modellmotorer 18/10 och 8/11 är det Rickard Lindström som föreläser om moderna stridsfordon.
Däremellan kommer det att vara lite blandade aktiviteter, föredrag, fördjupningar osv.

I december blir det julkalender med "Lucköppning"

www.arsenalen.se

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 2 september 2012, 16:34

Lucköppning? Vad menas i detta sammanhang?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Arsenalen

Inlägg av MD650 » 2 september 2012, 17:39

Hans skrev:Lucköppning? Vad menas i detta sammanhang?

MVH

Hans
Förar-, vagnchefs- eller laddarlucka! ;)
:)

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 10 september 2012, 21:59

För er som inte besökte Arsenalen i helgen finns här en liten och en stor filmsnutt, producerade av Norrhyttan.

http://www.youtube.com/watch?v=4Tzm5cBPXTM

Pyrotekniken levererades av Stockolms vapenfabrik

Extended remix...
http://www.youtube.com/watch?v=D3h4ZDjEEfs


Nästa år blir det förhoppningsvis något liknande.

http://www.arsenalen.se

Stefan Karlsson

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Arsenalen

Inlägg av Thord Wedman » 11 september 2012, 14:59

Är det bara de som inte var där som får titta på filmerna?
Vi som var där men som satt nerluckade, får inte vi titta på vad vi ställde till med? :-D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 11 september 2012, 15:06

Thord Wedman skrev:Är det bara de som inte var där som får titta på filmerna?
Kan du inte läsa innantill karl?
Stefan Karlsson skrev:För er som inte besökte Arsenalen i helgen
Min fetstil m.m.

Tydligare order kan man väl inte få?

Så gud nåde dig om du tittar! Om du ber snällt, kanske, kanske jag kan tänka mig att berätta vad man ser.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Re: Arsenalen

Inlägg av Thord Wedman » 11 september 2012, 15:25

Det var ju därför jag ffrågade, för att säkerställa att jag inte gjorde något fel. :-)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 11 september 2012, 15:36

Thord Wedman skrev:Det var ju därför jag ffrågade, för att säkerställa att jag inte gjorde något fel.
Bra!

Jag kan berätta att man ser en massa pansartånks som åker runt och för oväsen.

MVH

Hans

Skriv svar