Arsenalen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 15 november 2011, 21:52

Ok, Återkommer med nyheter efter hand.

Planeringen för Figurmuseet, Musikmuseet och Soldattorpet pågår för fullt, men det är inte klart med några datum ännu.

Det pågår en del förändringsarbete, bla kommer Per-Albinbussen att kompletteras lite ganska snart, likaså Swedish Relief to Austria där vi hittat ytterligare en chaufför. Renoveringen av T 55 fortgår och skall förhoppningsvis vara klar någon gång efter nyår.

Vi har en hel del utbyte med utländska museer - Finland, Tjeckien, Schweiz, Tyskland, England och Norge, men det finns ett gemensamt problem som ställer till det för samtliga och det är transportkostnaden, men det finns lite på gång så tids nog kan det bli lite intressant utbyte.

Det pågår även diskussioner med olika organisationer om lite olika evenemang. Återkommer när det finns mer substans.

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Re: Arsenalen

Inlägg av Kent W » 15 november 2011, 22:38

Hej Stefan,

En väldigt intressant vagn att få hit som lån i något år vore Munsters Panther Ausf A som ju har viss anknytning till Sverige.
Skulle vara en riktig kioskvältare och dragplåster för Arsenalen.
Skulle i alla fall få detta Panther fan att köra från Luleå bara för att få se den... :D

Munster skulle i utbyte t.ex kunna få låna våran 1:a stridsvagn fm/21 som ju har Tyskt ursprung.
Utbytet skulle kunna samordnas så att samma ekipage tar ned fm/21 och på återvägen tar Panthern till Sverige.
Bara en idé i all välmening.

Mvh
Kent W

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Arsenalen

Inlägg av Battler » 15 november 2011, 23:11

Kent W skrev:Hej Stefan,

En väldigt intressant vagn att få hit som lån i något år vore Munsters Panther Ausf A som ju har viss anknytning till Sverige.
Skulle vara en riktig kioskvältare och dragplåster för Arsenalen.
Skulle i alla fall få detta Panther fan att köra från Luleå bara för att få se den... :D

Munster skulle i utbyte t.ex kunna få låna våran 1:a stridsvagn fm/21 som ju har Tyskt ursprung.
Utbytet skulle kunna samordnas så att samma ekipage tar ned fm/21 och på återvägen tar Panthern till Sverige.
Bara en idé i all välmening.

Mvh
Kent W

Bild
__________________________________
MVH

Tyghantv
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 14 september 2011, 21:31

Re: Arsenalen

Inlägg av Tyghantv » 15 november 2011, 23:19

Hej
Frågan om en Strv m/21, eller LK II som den betecknades nere i Tyskland, till Panzermuseum i Munster togs upp i samband med utbildningen 1992 av försökspersonalen på Leopard 2 TVM.
Vagnen som museet erhöll stod tidigare på f.d P 18.
Innan vagnen ställdes ut på museet i Munster gjordes en översyn samt målades om i tyska färger. Ganska färggrann gentemot vår olivgröna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 16 november 2011, 11:13

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Arsenalen

Inlägg av Fredrik Andersson » 16 november 2011, 22:23

Har Arsenalen något samarbete med vår 1809 förlorade östra halva av riket? De borde ju ha en hel del tyska vagnar men även ryska som de kanske skulle kunna tänka sig att låna ut? Men som jag har sagt tidigare, det är absolut inget fel på ert nuvarande "sortiment".

Det kunda ju vara kul om ni kunde få till en "reenactment-helg" eller liknande där t ex Föreningen Beredskapstid och några av alla de tysk/rysk/amerikanska föreningarna som finns kan komma och visa upp sig och sin verksamhet tillsammans med tidstypiska fordon.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 24 december 2011, 11:42

2011 blev ett händelserikt år med färdigställande och invigning av Arsenalen.

Sedan invigningen i juni har museet haft över 17 500 besökare, vilket är ”lite” mer än vad vi hade räknat med.
Förhoppningen är att 2012 skall bli minst lika intressant som 2011.

Ständigt sker det förändring/förbättring av utställningen och under vintern/våren är även tanken att några fordon kommer att flyttas om. Målsättningen är ett museum som successivt förändras och utvecklas.

Återkommer med mer information efter hand.

God Jul & Gott Nytt År önskar vi på Arsenalen

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 3 februari 2012, 18:45

En liten uppdatering

Resultatet för 2011 blev 18009 besökare, ett klart godkänt resultat.

Inom ett par veckor har vi vår nya samlingssal klar och där kommer vi kunna erbjuda föreläsningar, möten, konferenser mm.
Arbete med Figurmuseum och Musikmuseum pågår, men än så länge för tidigt att säga några datum.

Olika förändringar och förbättringar sker fortlöpande. Den uppskurna T 55:an är tack vare vår expert från Ukraina på god väg att bli klar. Motorn lyfts förhoppningsvis på plats under veckan som kommer och lite längre fram blir det dags att lyfta tillbaka tornet. Från Finland har vi blivit lovade lite detaljer som saknas.

Under vecka 8 (sportlov) kommer vi att erbjuda lite extra för barn i olika åldrar, Funtrak, RC-stridsvagn, barnvisningar mm. Vi måste ju säkerställa att forum som detta överlever :)

5-6 maj har vi modellbyggarhelg i samverkan med IPMS.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Arsenalen

Inlägg av von Adler » 7 februari 2012, 15:33

Jag och några kompisar hade tänkt packa in oss i en bil och åka ner över en heldag någon helg under våren. Att köra funtrak vore onekligen kronan på verket. Hur många vagnar har muséet och vad kostar kalaset? Måste man boka lånbgt i förväg?

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 2 juni 2012, 22:42

En liten uppdatering

Igår - den 1:a juni invigdes Figurmuseet. Konstnären Peter Dahl klippte bandet i närvaro av press och ett stort antal inbjudna gäster.
Min egen slutsats är att det är svårt att beskriva denna fantastiska samling - man måste se den med egna ögon.
Min första reflektion när jag för några år sedan hörde talas om att det fanns ett "tennfigurmuseum" tänkte jag - hur mossigt och ointressant är inte det, men efter att ha sett dioramorna var jag helt tagen. Vansinnigt häftigt helt enkelt.

Tillströmningen på besökare har under våren varit bra - över 5500 vilket gör att vi sedan invigningen haft över 23 000 besökare.

Den uppskurna T-55:an är i princip klar och är nu en del av utställningen. Vagnen kommer dock efter hand att kompletteras med en hel del information och detaljer.

I veckan påbörjade vi lite omflytt av vagnar. Vi kommer under sommaren att rotera lite för att kunna förändra temahallen, men även lite annat är på gång. Vagnen i repscenen har flyttats och själva motorbytet kommer att påbörjas framöver. De båda Pbv:erna som stått intill Chieftain har flyttats och pga detta var Chieftain ute och luftade sig i veckan.

Nu står en Pvpjtgb 1111 inne i hallen.

Under sommaren kommer det att bli ett par mindre uppvisningstillfällen och framåt sensommaren blir det en dag med lite fler fordon. Datum för detta är dock ännu inte bestämt.

Återkommer efterhand med mer info.

Stefan Karlsson

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 17 juni 2012, 22:31

I dag är det ett år sedan invigningen - resultatet fram till igår blev 24 783 besökare (varav 6774 hittills i år) - inte riktigt 25 000, men det är avsevärt mer än vad vi hade väntat oss första året.

Från 1 juni till sista augusti har vi öppet varje dag.

Uppvisningsdag blir i början på september och ett par enklare under juli/aug - datum kommer på hemsidan.

Figurmuseet invigdes för två veckor sedan - klart värt ett besök

Monumentvagn och ett par kanoner har tillkommit utanför entrén

Utbudet i butiken utökas hela tiden

Repscenen med pågående motorbyte på Pbv 302 är nu i princip klar - återstår lite smådetaljer

Övriga vagnar i temahallen håller vi på att rotera och under sommaren kommer det att bli en förändring. Fram till nu på måndag genomför Försvarshögskolan en övning i museet där man nyttjar M 113, Pbv 302, Pbv 501 i en examensuppgift för eleverna på officersprogrammet.

Trevlig sommar,
Stefan Karlsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 19 juni 2012, 16:05

Tackar för updatering.
Stefan Karlsson skrev:Fram till nu på måndag genomför Försvarshögskolan en övning i museet där man nyttjar M 113, Pbv 302, Pbv 501 i en examensuppgift för eleverna på officersprogrammet.
Vad övar de mer exakt?

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 19 juni 2012, 21:57

Hans skrev:Tackar för updatering.
Stefan Karlsson skrev:Fram till nu på måndag genomför Försvarshögskolan en övning i museet där man nyttjar M 113, Pbv 302, Pbv 501 i en examensuppgift för eleverna på officersprogrammet.
Vad övar de mer exakt?

MVH

Hans
Det var ett moment inom ämnet Militärteknik där uppgiften var att gruppvis analysera de tre vagnarna avseende eldkraft, rörlighet, skydd, ergonomi osv och jämföra vagnarna med varandra.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arsenalen

Inlägg av Hans » 20 juni 2012, 11:22

OK, tack.

MVH

Hans

Powerslide
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 juli 2012, 07:08

Re: Arsenalen

Inlägg av Powerslide » 18 juli 2012, 07:38

Hej .
Mycket intressant forum (Kanske fel ställe presentera sig på men ändå)
Är mest här för sökte runt angående Arsenalen på nätet.

Själv gillade jag axvall museet där jag var minst 2 ggr / år under många år och kollade in samlingen tog kort både in & utvändigt . Speciellt Stug:en eftersom vi behövde lite bilder till en Bf1942 mod jag var med i förr i världen (BG42) och där va det alltid i regel trevligt folk och man kunde strosa runt som man ville kika nära och länge på detaljnivå.
Spanade in shermantanksen och de tyska enheldel . Vilket jag hörde av endel turister att det var en stor orsak till att de kom dit för att se.

Hur som helst så öppnades Arsenalen . JIPPIE tänkte man och stack dit förra året.

Tog med mig kameror video & stillbild . för nu hade jag hoppats få se dessa igen .

MEN ICKE!

Fick se endel annat kul javisst men var är stjärnorna i showen?
Gick ut till kassan och frågade . Men gubben mummla nått om dom ska vi inte ställa ut och sedan har vi ingen plats m.m.

Vi i H****** säger han . åkt 30 + mil enkel resa till ingen nytta alls sedan nytt museum borde dom ju veta hur mycket fordon vagnar m.m. det kommer bli eller innan de ens bygger stället . ang plats etc ?

Sedan verkar ju endel av sammlingen vara ihoplockad under hot http://www.svd.se/kultur/kritik-mot-fly ... 980091.svd

Sånt här visste jag inte om och hade jag vetat detta med dom tyska fordonen + hot m.m. så hade varken jag eller mina kompisar som drog dit aldrig åkt dit.

Flytta tillbaks grejerna till axvall där dom hör hemma!

Ursäkta man e lite framfusig så här första inlägget :D men suttit och kokat halva natten här.

Mvh Stefan

Skriv svar