Hej!
Till stridsvagn m/37 fanns enkelaxlade strvtrptsläp som drogs av dåtida lastbilar av ännu ej identifierad modell.
Kan någon sprida lite mer ljus kring dessa fordon?
I boken "Scanias militärfordonshistoria 1908-1997" av Lars Ramstedt hittar jag endast info om ett senare strvtrptsläp som bl.a. användes till strv m/41 på sid. 63.
Jag har några mil.reg.nr på såväl dragbilar som släp, men jag vet ej om det går att spåra information den vägen, så långt tillbaka i tiden? (Tidigt 40-tal).
Kan återkomma med ett bildexempel inom kort.
Sveriges första stridsvagnstransportsläp?
Re: Sveriges första stridsvagnstransportsläp?
Det jag vet är att Ramstedt undrar varför så många av de senare vagnarna levererades till Ing-regementen och det har jag svar på, Bandtraktorerna åkte också på släpvagn vid landsvägstransporter.Lynx_39 skrev:Hej!
Till stridsvagn m/37 fanns enkelaxlade strvtrptsläp som drogs av dåtida lastbilar av ännu ej identifierad modell.
Kan någon sprida lite mer ljus kring dessa fordon?
I boken "Scanias militärfordonshistoria 1908-1997" av Lars Ramstedt hittar jag endast info om ett senare strvtrptsläp som bl.a. användes till strv m/41 på sid. 63.
Jag har några mil.reg.nr på såväl dragbilar som släp, men jag vet ej om det går att spåra information den vägen, så långt tillbaka i tiden? (Tidigt 40-tal).
Kan återkomma med ett bildexempel inom kort.
Men vagnen till strv m/37 har jag ingen fakta kring.
Men mitt tips är att titta i samma riktning, Ing respektive A6 (vårt första motoriserade art reg)
tittar gärna på en bild av släpvagnen.
Mvh
/John T
Re: Sveriges första stridsvagnstransportsläp?

Här ett exempel på den tidiga strvtransporten....ID någon?
Exempel på milregnr på sådant släp är 16896.