Maus?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 oktober 2002, 16:40

Ännu ärre än P1000 var P1500... :)

/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Tungviktare

Inlägg av Battler » 26 oktober 2002, 17:24

Med luckorna stängda var Musen fullkomligt vattentät. Den kunde gå på botten över en tolv meter djup flod, med diselmotorn frånslagen och elmotorerna matade med ström via en kabel från en annan stridsvagn på flodstranden.
Tänk er att flodbotten inte håller, Mausen hänger upp sig på "buken". Inte lätt för bärgningsdetaljen att ta loss en 180-tonnare några meter under vattenytan.

MVH

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 27 oktober 2002, 21:57

Tack så mycket allihop....får ta och skriva ut denna 'tråden' nu har jag nog de mesta av e flest Tansk under WW2 ..tack än en gång! Och till jesusmomma vill jag bara säga....jag är nojig..men inte sååå nojig! :D

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Maus?

Inlägg av Battler » 12 september 2014, 23:27

Återupplivar denna tråd, då det kommit nyheter angående Panzer VIII Maus. Som sagt bara två prototyper byggdes, tyskarna sprängde dem i slutet av kriget. Ryssarna lade vantarna på dem och pusslade ihop en vagn (tornet från ena, och schassit från den andra), slutresultatet finns att beskåda på Kubinka stridsvagnsmuséum.

Nu har dock spelföretaget Wargaming påbörjat en fullständig restaurering av Panzer VIII Maus, i samarbete med museet. Tanken är att den mytiska stridsvagnen på nytt ska bli funktionsduglig och ett dragplåster för museet, som ligger sex mil väster om Moskva. Alla inre delar skall nytillverkas efter orginalritningar.

Bild
__________________________________
MVH

Skriv svar