103:an i Kubinka

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

103:an i Kubinka

Inlägg av NIL » 24 september 2008, 14:48

Nu avser jag att leverera en underbar skröna, kul om någon anser sig kunna bekräfta eller dementera min lilla historia.

På Pansarmuséet i Kubinka (Ryssland) står bland mycket annat en svensk strv 103, en kompis har hört av en kompis (suck) att det inte finns något svenskt spår på hur den har hamnat i Sovjetunionen/Ryssland. Alltså att det skulle ligga något foul-play bakom att den har försvunnit ur den svenska inventarieförteckningen och hamnat utomlands.

Någon som vet bättre?

EDIT:
Man skulle kunna säga att den har fått (larv)fötter :lol:
(ursäkta)
Äh, det löser sig.

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Re: 103:an i Kubinka

Inlägg av strv » 24 september 2008, 20:29

Det är inget konstigt med den. I mitten - slutet av 80-talet var en svensk general på besök ( minns inte vem)och såg en Toldi målad som svensk strv m/38. Detta var naturligtvis fel.

Eftersom de inte hade någon svensk vagn lovade han att skaffa. Denna 0-serie 103 och strv 74 H nr 700 var utställda på P 4 i samband med CISM 1987,militärt VM i skytte. Strax efteråt skickades de till Sovjet. Sverige hade lovat att transportera dem till gränsen, men pengabrist hos storebror gjorde att vi fick svara för hela transporten. Att det inte blev en serievagn 103C berodde på att CA inte ville överlämna en operativ vagn. Så enkelt vara det.

Strv 74H nr 700 hade tidigare varit monument på P 1, senare S 2 i Enköping, och det bedömdes att signalisterna inte brydde sig om vad sorts strv som stod utställd. Handläggare i ärendet var FÖS, fordonsförsöksstationen i Skövde som också i ordningsställde vagnarna för transporten. Vem som genomförde transporten vet jag inte, men var knappast mil reg fordon, utan jag gissar att det gick till någon åkare som kunde ta returlast.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: 103:an i Kubinka

Inlägg av NIL » 25 september 2008, 09:19

Ytterligare en myt punkterad, tack strv.
Känns nästan lite synd för nog var det en bra historia.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: 103:an i Kubinka

Inlägg av Stellan Bojerud » 19 januari 2009, 16:15

strv skrev:Det är inget konstigt med den. I mitten - slutet av 80-talet var en svensk general på besök ( minns inte vem)och såg en Toldi målad som svensk strv m/38. Detta var naturligtvis fel.

Eftersom de inte hade någon svensk vagn lovade han att skaffa. Denna 0-serie 103 och strv 74 H nr 700 var utställda på P 4 i samband med CISM 1987,militärt VM i skytte. Strax efteråt skickades de till Sovjet. Sverige hade lovat att transportera dem till gränsen, men pengabrist hos storebror gjorde att vi fick svara för hela transporten. Att det inte blev en serievagn 103C berodde på att CA inte ville överlämna en operativ vagn. Så enkelt vara det.

Strv 74H nr 700 hade tidigare varit monument på P 1, senare S 2 i Enköping, och det bedömdes att signalisterna inte brydde sig om vad sorts strv som stod utställd. Handläggare i ärendet var FÖS, fordonsförsöksstationen i Skövde som också i ordningsställde vagnarna för transporten. Vem som genomförde transporten vet jag inte, men var knappast mil reg fordon, utan jag gissar att det gick till någon åkare som kunde ta returlast.
Det var generalmajor Claes Skoglund som ordnade vagnarna till Kubinka. Han hade 1993 besökt muséet och sett två "svenska"Toldi. En tillverkad av Mavag och en av Ganz.

Skriv svar