Jadgpanther

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Jadgpanther

Inlägg av Mrkos » 30 september 2002, 00:30

Jo..jagdpanthern var förmodligen krigets bästa Pv-pjäs. Lättare att amnövrera än jadgtiger och mycket kraftig beväpning. Menh att använda den som stridsvagn var korkat. s.k "stürmgeschutz" (stormkanon) vagnar hadde fast torn men användes ändå offensivt, detta p.g.a deras enorma eldkraft. Jagdpanthern var en Pv.pjäs och ingen stridsvagn eller stormkanon

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 30 september 2002, 01:08

På tal om StuG.
I "Encyclopedia of German Tanks of WWII" talas om att man planerade en Sturmgeschützvariant av Jagdpanther som skulle ha en 8,8cm StuK43 istället för den ordinarie 8,8cm PaK43/3

Med tanke på att allas kompis StugIIIG kånkade runt på en 7,5 cm StuK40/L48 så måste jag nu ställa frågan:
Vad skiljer en SturmKanone från en PanzerabwehrKanone?

Både PaK och StuK verkar kunna skjuta både hög explosiva och pansarbytande höghastighetsgranater så har jag svårt att se varför man skulle vilja skilja dem åt med olika namn eller komplicera massproduktion genom att ha två olika sorters kanon (om så är fallet att kanonerna faktiskt är två olika pjäser)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 30 september 2002, 07:38

SKillnaden mellan en PaK 88 och StuK 88 torde bara ligga i vagnens användningsområde.
Alla stridsvagnspjäser hette något med Kw- t.ex. KwK - Kampf Wagen Kanone.
Alla pansarvärnsvagnspjäser hette något med Pa- t.ex. PaK - Panzer Abwehr Kanone
Alla infanterivagnspjäser hette något med Stu- t.ex. StuK - Sturmgeschutz Kanone.

Det var m.a.o. så att pjäser döptes om p.g.a. att de placerades i en ny typ av vagn.
Dock så skillde det lite mellan 7.5cm KwK L/48 och 7.5 PaK L/48,
trots att de var samtida, i grunder var av samma konstruktion och hade så gott som identiska prestanda.
Skillnaden var tillräckligt stor för att göra det omöjligt att utnyttja samma ammunition.
Med andra ord standardisering ah la Tyskland innan Speer.

Jag trodde f.ö. at Sturmpanthern skulle ha en 15cm pjäs.
Åtminstone enligt Achtungpanzer.[/url]

Skriv svar