Stridsvagnar
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
E-projekten kom väl inte gåmg förrän ca 1943?
E-10,E-25,E-50,E-75 och E-100.
Liiiite sent att uppfinna standardiserade vagnar kanske?
Vet dock inte hur mycket resurser man lade på det eller om detta inverkade menligt på produktionen i övrigt.
Panther II skulle synkas med tillverkningen av Tiger II men man lade ner Panther II halvvägs igenom of försenade tydlige produktionen av Tiger II med ca 6 månader.
Blev någonsin någon E-serievagn klar utöver en av E-100?
jag själv är en övertygad anhängare av Panther Ausf. G som den vagn som borde dominerat den tyska arsenalen.
PzIV hade helt enkelt en föråldrad layout, för tunnt pansar.75mm L/48 var dock onekligen en tjänlig kanon men 75mm L/70 var bättre.
E-10,E-25,E-50,E-75 och E-100.
Liiiite sent att uppfinna standardiserade vagnar kanske?
Vet dock inte hur mycket resurser man lade på det eller om detta inverkade menligt på produktionen i övrigt.
Panther II skulle synkas med tillverkningen av Tiger II men man lade ner Panther II halvvägs igenom of försenade tydlige produktionen av Tiger II med ca 6 månader.
Blev någonsin någon E-serievagn klar utöver en av E-100?
jag själv är en övertygad anhängare av Panther Ausf. G som den vagn som borde dominerat den tyska arsenalen.
PzIV hade helt enkelt en föråldrad layout, för tunnt pansar.75mm L/48 var dock onekligen en tjänlig kanon men 75mm L/70 var bättre.
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Tigern var en synnerligen farlig vagn för fienden på slagfältet, i synnerhet i händerna på kompetenta besättningar. Under 1943 saknade den dessutom i princip naturliga fiender på östfronten.Anno skrev:Ser att du är en tiger lover! (avataren skvallrar om det)
Å andra sidan var det en medioker vagn på många sätt. Andelen insatsberedda vagnar i förbanden var ofta relativt låg, och den hade många svaga punkter som ofta gick sönder, bl a larvbanden och motorn. Vidare var den för bred för tågtransport och för tung för ordinära broar, det senare ett mycket stort problem i Östeuropa och Sovjetunionen.
Alla vagnar har sina för- och nackdelar. Det gäller att i högsta möjliga grad optimera användandet med rätt vagn i rätt terräng mot rätt fiender under rätt stridsförhållanden.
/Forsberg
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
- Mikael Eklund
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
- Ort: Stockholm
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
-
- Medlem
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
- Ort: Vålberg
- Kontakt:
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
-
- Medlem
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
- Ort: Vålberg
- Kontakt:
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
-
- Medlem
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
- Ort: Vålberg
- Kontakt: