Sydkoreas nya stridsvagn, K2 "Black Panther"

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Sydkoreas nya stridsvagn, K2 "Black Panther"

Inlägg av mustamato » 2 mars 2007, 21:54

Känns spontant som att nordkoreanerna inte har mycket konventionella vapen som kan stoppa denna.

Bild
Notera radarsystemet i fronten

Bild
En annan av de avancerade funktionerna på K2 (anpassningsbar till olika sorters terräng)

Bild

Bild
Observera längden på eldröret

Besättning: 3
Längd: 10 m (7,5 m chassi)
Bredd: 3,6 m
Höjd: 2,5 m
Vikt: 55 t
Beväpning: 1 x L55 120 (42 granater), 1 x 12,7 mm, 1 x 7,62 mm kulspruta
Pansar: Tredje generationens kompositpansar, ERA, NERA, aktivt pansarvärnsskydd
Motor: Fyrtakts, 12-cylindrig vattenkyld diesel, 1,500 hästkrafter (27,2 hk/t)
Maxhastighet: 70 km/h på väg
Antal: Sydkorea planerar att köpa 680 styck (åtminstone 484), med leverans från 2011.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 3 mars 2007, 14:11

Bild nummer 2 ser ut som dom har fått punka på framdäcket men den har ju inga däck. Men hur kommer det sig att vissa av dom har längre framgång fram repk där bak.
Se bild 2 och 4

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 3 mars 2007, 14:33

predator skrev:Bild nummer 2 ser ut som dom har fått punka på framdäcket men den har ju inga däck. Men hur kommer det sig att vissa av dom har längre framgång fram repk där bak.
Se bild 2 och 4
Det går att elevera och dumpa hela chassit precis som på Strv 103 och japanska typ 74,
vilket onekigen är en tillgång i de koreanska bergen.
Riktbegränsningarna ska vara +20 grader till -10 grader,
(trots vagnens kompakthet)
jämfört med c:a +10 grader till -5 grader för de nordkoreanska vagnarna.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 3 mars 2007, 15:13

Bild 4 är nog resultatet av en kraftig acceleration vilket gör att röven sätter sig lite.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 3 mars 2007, 16:04

Jo det kan nog va så . Snygga är dom i all fall men hur bra är dom . DEt får vi inte veta fören dom varigt i strid som allt som är målat i grönt. Kan inte säja hur bra det är fören när dom sats i strid

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 3 mars 2007, 16:20

Glömde skriva det i första inlägget, men den sydkoreanska armén ska visst betala motsvarande $9 miljoner styck. Lär öka till $10-12 innan leverans från 2011.

Här är en video på K2 som visar det hydrualiska systemet, det aktiva pansarvärnsskyddet när en Metis-M skjuts mot vagnen och så vidare. Den ser ut att kunna omvandlas till en u-båt med relativ lätthet vilket ses cirka 01:50.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 3 mars 2007, 17:39

mycke snygg video men saknar ljud och sen gillar jag att dom kan sänka hela vagnen och höja den,

Men när dom badade det så hade dom ju tornet kl 5 är det för att inte få in skit i pipan eller för att det ska bli en för?

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Re: Sydkoreas nya stridsvagn, K2 "Black Panther"

Inlägg av Ender Wiggin » 3 mars 2007, 19:07

mustamato skrev:Notera radarsystemet i fronten
Är det "plattorna" som sitter på "klumparna" innanför rökkastarna? Är det ett system för att kunna detektera inkommande projektiler?

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 3 mars 2007, 20:52

@predator

Testat att slå på högtalarna?
Jag hade ljud när jag tittade, ingen flashig musik dock.

@mustamato
Vad var meningen med robotskottet egentligen?
Såg aldrig något motmedel gå från vagnen utan roboten såg ut att träffa muren jämte vagnen, fast det kanske är jag som är blind.

/Thord

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 4 mars 2007, 05:04

Ender Wiggin skrev:
mustamato skrev:Notera radarsystemet i fronten
Är det "plattorna" som sitter på "klumparna" innanför rökkastarna? Är det ett system för att kunna detektera inkommande projektiler?
Motmedelssystemet behöver någon form av sensor som kan detektera inkommande robotskott, så det är förstås en funktion.

Men jag misstänker att det även finns en sekundär funktion. Portabla israeliska terrängövervakningsradarn AGSUR (Artillery Ground SUrveilance Radar) har en räckvidd på 10-15 kilometer och fungerar enligt dopplerprincipen (detekterar rörelser). Det är möjligt att radarn på K2 kan användas likadant, och då får besättningen en möjlighet att upptäcka mål långt tidigare än om de enbart förlitar sig på värmekameror och bildförstärkare.
Thord Wedman skrev:Vad var meningen med robotskottet egentligen?
Såg aldrig något motmedel gå från vagnen utan roboten såg ut att träffa muren jämte vagnen, fast det kanske är jag som är blind.

/Thord
Jag tittade på sekvensen ett par gånger nu, och nu tolkar jag det som att robotskottet skjuts mot den gröna tavlan bakom vagnen, från denna går motmedlet ut.

Strax därefter syns en mindre sekundär detonation från berget. Antagligen från roboten som slagits sönder av motmedlet och ändrat färdriktning. Den gröna tavlan som skulle symbolisera K2-stridsvagnen klarade sig och publiken applåderar.
Bilagor
Bild 2. Sekundär detonation.jpg
Bild 2. Sekundär detonation.jpg (16.25 KiB) Visad 4460 gånger
Bild 1. Motmedel skjuts ut.jpg
Bild 1. Motmedel skjuts ut.jpg (22.14 KiB) Visad 4459 gånger

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 12 mars 2007, 00:32

hmm.. den känns bred i alla fall... och jag gilalde laddningsmekanismen, såg gedigen ut

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 12 mars 2007, 07:01

Laddautomaten såg ut att vara samma som på Leclerc

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 12 mars 2007, 09:06

Predator skrev : Men när dom badade det så hade dom ju tornet kl 5 är det för att inte få in skit i pipan eller för att det ska bli en för?

Det är förmodligen säkerhet vid djupvadning. Troligen är det inte möjligt för föraren att komma in i vagnen och upp genom tornet om det står i annan riktning. Skulle vagnen köra fast och samtidigt ha en läcka så kommer han att drunkna, men kan han komma in i stridsrummet kan han gå vidare upp genom snorkeln.

Säg sen inte pipa, det är något man har i munnen som ryker eller på ett handvapen. På kanoner heter det eldrör!!!

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 12 mars 2007, 17:39

jo jag vet att det heter eldrör men alla kan ju drabbas av tillfällig hjärnsläpp

Skriv svar