stridsvagnsnamn med C

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
Ort: Stockholm

stridsvagnsnamn med C

Inlägg av peter bjurman » 27 februari 2007, 08:54

Är det en tillfällighet att många brittiska stridsvagnsnamn börjar med C? Churchill,Comet,Centurion etc. mvh Peter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: stridsvagnsnamn med C

Inlägg av Hans » 27 februari 2007, 12:34

Kom det inte sig av Crusier?

MVH

Hans

Edit - lite läsning http://www.strategypage.com/militaryforums/2-13548.aspx

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 27 februari 2007, 13:24

Av din länk Hans, kan vi väl dra slutsatsen att det inte finns någon entydig bakgrund till C-namnen. :) Churchill är som bekant inte en cruiser tank, medan den vanligaste cruisern hette - Valentine. Jag lutar nog åt det som flera är inne på, att man fortsatte på C-namnen när man väl börjat.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 februari 2007, 16:24

Du menar väl inte att jag måste läsa länkarna jag lägger in :roll: :wink:

Du har säkert rätt, limeätarna är ju inte kända för sin logik.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 27 februari 2007, 20:57

Du menar kanske Z? Som i Zippo! :P

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 28 februari 2007, 11:18

Valentine?

Valentine må ha använts som en Cruiser men det var i själva verket en Infantrytank.
Dom brittiska strv började få namn iom Matilda (om vi bortser från Whippet o Hornet), dom första Cruiservagnarna som fick naman var Covenanter och Crusader (dessa utvecklades samtidigt, Crusader var INTE en utveckling av Covenanter), före detta hade A9, A10 och A13 dykt upp onamnade.
Vi får heller inte glömma andra relativt tidiga vagnar som den lätta Tetrach.
Det fanns dessutom en äldre tradition där man döpt en del vagnar som Whippet och Hornet.
Men att "C" under WW II blev en populär bokstav att börja namn med är otetvydigt, dock tror jag inte att det fanns en speciell agenda för detta.
Fö, Uruk-Hai så användes namnet Ronson, inte Zippo (Lights everytime!) och vagnen var amerikan (fö härstammade i princip samtliga av jänkarnas strvnamn från engelsmännen).

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 28 februari 2007, 13:10

Tack Erik, i hasten blandade jag ihop Valentine och Crusader... :roll: Skönt att man inte fick bakläxa på att engelsmännen gett amerikanerna namn på deras vagnar. :P

'Ronson' användes som öknamn - inte smeknamn - på Sherman. (På samma sätt som Grant/Lee kallades "Coffin for seven brothers") Ett epitet den ganska välförtjänat fick av trupperna då den interna ammunitionen hade en tendens att antända när den blev träffad, med spektakulärt resultat. Det avhjälptes med "wet stowage", där granaterna fick vattenfyllda rack. De versionerna har "W" på slutet av beteckningen.


Bild
Ronson lighter

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 28 februari 2007, 20:30

Öken-Erik skrev:Valentine?

Valentine må ha använts som en Cruiser men det var i själva verket en Infantrytank.
Dom brittiska strv började få namn iom Matilda (om vi bortser från Whippet o Hornet), dom första Cruiservagnarna som fick naman var Covenanter och Crusader (dessa utvecklades samtidigt, Crusader var INTE en utveckling av Covenanter), före detta hade A9, A10 och A13 dykt upp onamnade.
Vi får heller inte glömma andra relativt tidiga vagnar som den lätta Tetrach.
Det fanns dessutom en äldre tradition där man döpt en del vagnar som Whippet och Hornet.
Men att "C" under WW II blev en populär bokstav att börja namn med är otetvydigt, dock tror jag inte att det fanns en speciell agenda för detta.
Fö, Uruk-Hai så användes namnet Ronson, inte Zippo (Lights everytime!) och vagnen var amerikan (fö härstammade i princip samtliga av jänkarnas strvnamn från engelsmännen).

Öken-Erik
Det är precis som vanligt, agnar man med rätt bete så får man rätt sorts fångst. :lol:
Jag visste det där, men Ronson med det passade inte in på C, Z låg närmare i uttalet.

Däremot har jag hört en veteran från SS-Hitlerjugend referera till Shermans som "Tommy-cookers".

Skriv svar