Den mystiska pansarbilen nr 951

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Den mystiska pansarbilen nr 951

Inlägg av Stellan Bojerud » 19 februari 2007, 14:06

Pansarbilarna 952-954 från Finland inköpta fd sovjetiska vagnar är ju kända. Minns jag rätt köptes de utan motorer och däck m m och benämndes i Sverige m/31 F.

Men den mystiska pansarbilen 951 fortsätter att förbrylla. Den nyregistreras vid P 3 9/7 1943 och benämns m/31 (utan F alltså). Övriga m/31har nummer i 800-serien.

951 är en fortsättning på serien pansarbilar m/41 (ex-Irland Landsverk L-180). Av dessa registreras vid P 3 946-948 11/5 1943 följt av 949-950 28/5 1943.

Den mystiska nr 951hade motornummer T 3176067 vilket Chevrolet-kännaren David Hayward har identifierat som en Chevrolet m/1932.

I en förteckning från 6/11 1944 anges emellertid nr 951 vara en Chevrolet 133" m/1940.

Någon som vet något om pansarbil 951?

Erik_G
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 januari 2007, 00:42
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Erik_G » 20 februari 2007, 10:44

Det kan inte helt enkelt röra sig om en "vanlig" m/31 som fått en ny drivlina, och således nyregistrerats?
Det finns ju en förklaring som antyder något sådant här: viewtopic.php?t=28318

/E

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 1 mars 2007, 20:21

Jag tror inte att det är konstigare än så att det fanns inga nummer lediga på 800-serien efter pansarbilarna var inregistrerade. Det kan ha varit kanoner eller allt annat som fick de numren så att när ytterligare en pansarbil skulle in i registret fick det bli där det var ledigt. Det förekommer nu också, t ex strv 122 är bara 120 st men högsta regnr är 140. Det är inte för att lura fi utan i serien var 20 nr upptagna va någon sorts släpkärra. Titta på nr för bgbv 81, de har fått där det fanns lediga platser, t ex 316 och 317 som tidigare var strv m/40K, 772 som var en strv m/42 EV, jo det är rätt, en vagn byggdes om till mek växellåda och skrotades ca 1955. Sen hittar man dem på alla möjliga konstiga nummer. Det förekommer när man studerar registren att det finns flera som har samma nummer samtidigt, kan vara en kanon och en strv eller varför inte strv 81 med bränslekärra. Just bränslekärran har varit föremål för tror jag flest omreg av alla. Kom hit med engelsk reg och gick som sådan något år, fick sedan ett 80500 eller högre, sedan erhölls samma nr som den strv 81 som den tillhörde för att slutligen erhålla ett eget.

Skriv svar