Holländska pansarbilar med svenska torn i tyska händer

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Holländska pansarbilar med svenska torn i tyska händer

Inlägg av Lynx_39 » 18 januari 2007, 21:00

Hittade just två underbara foton på eBay:

http://cgi.ebay.de/Hollaendischer-SPW-P ... dZViewItem

http://cgi.ebay.de/Hollaendischer-SPW-P ... dZViewItem

Intressanta detaljer på vagnen, en del tyska modifikationer ses, samt namnet "Seydlitz" märkt på tornet.
Bilderna tagna i Frankrike, jag skulle gissa på sommaren 1940, förband okänt, även om jag har en gissning.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Holländska pbilar

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 januari 2007, 11:16

Holländarna hade även två skvadroner med Landsverk pansarbilar som togs av tyskarna 1940.

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Inlägg av Lynx_39 » 20 januari 2007, 12:17

Jag har hållt på med dessa vagnar i tysk tjänst i ett antal år, ömsom svenska, ömsom dessa pansarbilar när det har dykt upp material.

Några få vagnar slogs ut eller oskadliggjordes i maj 1940, många L-181 gick till den tyska reguljära polisen (Ordnungspolizei), men ett fåtal tjg. även med Aufkl.Abt. i WH Inf. Div.

Många av dem Holländska L-180 vagnarna användes också vidare, de flesta i Aufkl. Abt. i WH Inf. Div.
En vagn sändes till tyska försöksstationen i Kummersdorf för utvärdering.

Mig veterligen så kom de Holländska DAF pansarbilarna, som knappt hunnits sättas i tjänst av Holländarna då de var fabriksnya i maj 1940, endast att tjänstgöra i två olika Aufkl. Abt. i WH Inf. Div. En vagn sändes också till Kummersdorf.

En av de tyska L-181 som tjg med OrPo erövrades av ryssarna och fanns utställd bland andra vagnar som tagits från axelmakterna under kriget, detta i Moskva efter kriget. Rykten florerar att det skall finnas en Landsverk på Kubinka eller något annat ryskt museum, men troligen stämmer ej detta, det har ännu inte kommit fram foton eller fakta som tyder på detta.

Skriv svar