Pansarbil fm/25 och fm/26
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Pansarbil fm/25 och fm/26
De tre pansarbilarna nr 1-3 från Tidaholms bruk var om jag minns rätt gjorda i vanlig plåt och inte pansarplåt.
Pb 1 fm/25 (I) var ursprungligen en halvbandvagn. Bandaggregatet på bakaxeln fungerade dåligt och böts ut mot vanliga hjul. Denna pbli känns från sidan igen för ursparingen i karossen avsedd för bandaggregatet. Framifrån känns den igen på att kylaren har sex smala flänsar. Reg nr 602.
Pb 2 fm/25 (II) har normala hjulhus baktill. Framtill har kylaren tre flänsar. Reg nr 603.
Pb 3 fm/26 har "strömlinjeformad" kaross. Reg nr okänt, möjligen 604 eller 601.
Pb 1 fm/25 (I) var ursprungligen en halvbandvagn. Bandaggregatet på bakaxeln fungerade dåligt och böts ut mot vanliga hjul. Denna pbli känns från sidan igen för ursparingen i karossen avsedd för bandaggregatet. Framifrån känns den igen på att kylaren har sex smala flänsar. Reg nr 602.
Pb 2 fm/25 (II) har normala hjulhus baktill. Framtill har kylaren tre flänsar. Reg nr 603.
Pb 3 fm/26 har "strömlinjeformad" kaross. Reg nr okänt, möjligen 604 eller 601.
- Bilagor
-
- Scan10407.JPG (38.97 KiB) Visad 3349 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Beväpning
Pansarbil nr 1 och två fm/25 hade vardera en 6,5 mm kulspruta m/1900 Hotchkiss.
Pansarbil nr 3 fm/26 hade en 6,5 mm kulspruta m/10 Kjellman. Tidvis hade denna pansarbil en 37 mm kanon typ Puteaux som lånats från stridsvagnen Renault FT 17.
På detta foto har pbil 3 en 37 mm kanon.
Pansarbil nr 3 fm/26 hade en 6,5 mm kulspruta m/10 Kjellman. Tidvis hade denna pansarbil en 37 mm kanon typ Puteaux som lånats från stridsvagnen Renault FT 17.
På detta foto har pbil 3 en 37 mm kanon.
- Bilagor
-
- Scan10406.JPG (47.14 KiB) Visad 3344 gånger
Re: Pansarbil fm/25 och fm/26
Riktigt, tanken var att senare byta till pansarplåt men tveksamt om det någonsin blev gjort.Stellan Bojerud skrev:De tre pansarbilarna nr 1-3 från Tidaholms bruk var om jag minns rätt gjorda i vanlig plåt och inte pansarplåt.
Pb 1 byggdes som vanlig pansarbil, ombyggdes senare för försök med band bak.Pb 1 fm/25 (I) var ursprungligen en halvbandvagn. Bandaggregatet på bakaxeln fungerade dåligt och böts ut mot vanliga hjul. Denna pbli känns från sidan igen för ursparingen i karossen avsedd för bandaggregatet. Framifrån känns den igen på att kylaren har sex smala flänsar. Reg nr 602.
Pb 2 fm/25 (II) har normala hjulhus baktill. Framtill har kylaren tre flänsar. Reg nr 603.
Pb 3 hade nummer 604. Du har rätt angående kanonen, men det fanns samtidigt även en kulspruta riktad bakåt i tornet.Pb 3 fm/26 har "strömlinjeformad" kaross. Reg nr okänt, möjligen 604 eller 601.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Pbil 1
Bandaggregatet på pbil 1 fungerade dåligt och böts ut mot vanliga hjul på sätt som detta fotografi visar.
- Bilagor
-
- Scan10408.JPG (57 KiB) Visad 3274 gånger
-
- Medlem
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 13 juli 2006, 22:25
- Ort: Christer B
Tidaholms pansarbilar
Hej Stellan Bojerud !
Jag vet inte var Du har Dina uppgifter ifrån, men jag är oenig om en del uppgifter som har förekommit här.
1. Pansarbil nr 1 - armenummer 602 - var från början byggd med ett normalt bakhjul, men användes under ett försök med banddrift, som dock inte var så lyckat. Därför det speciella utseendet.
2. Tidaholms pansarbilar var byggda i pansarplåt, enligt alla uppgifter jag har så nämner man "pansaröverbyggnaden" - " pansarbeklädnaden" och liknande uttryck. Dessutom hade jag förmånen att intervjua öv Fredholm, som i sin ungdom som löjtnant deltog under flera år i försöken med Tidaholms pansarbilar. Han pratade alltid om pansar och inte om järnplåt- eller stålplåt.
3. Pansarbil nr 3 - arménummer 604 - var beväpnad med en 6,5mm luftkyld flygplanskulspruta m/ 22 av Colt-typ -allt enligt uppgifterna från Ryttmästare Odelbergs rapport om försöken.
Kulsprutan m/ 10 Kjellman nämns aldrig i några rapporter.
Jag vet inte var Du har Dina uppgifter ifrån, men jag är oenig om en del uppgifter som har förekommit här.
1. Pansarbil nr 1 - armenummer 602 - var från början byggd med ett normalt bakhjul, men användes under ett försök med banddrift, som dock inte var så lyckat. Därför det speciella utseendet.
2. Tidaholms pansarbilar var byggda i pansarplåt, enligt alla uppgifter jag har så nämner man "pansaröverbyggnaden" - " pansarbeklädnaden" och liknande uttryck. Dessutom hade jag förmånen att intervjua öv Fredholm, som i sin ungdom som löjtnant deltog under flera år i försöken med Tidaholms pansarbilar. Han pratade alltid om pansar och inte om järnplåt- eller stålplåt.
3. Pansarbil nr 3 - arménummer 604 - var beväpnad med en 6,5mm luftkyld flygplanskulspruta m/ 22 av Colt-typ -allt enligt uppgifterna från Ryttmästare Odelbergs rapport om försöken.
Kulsprutan m/ 10 Kjellman nämns aldrig i några rapporter.
Re: Tidaholms pansarbilar
Kan detta vara en definitionsfråga?Christer B skrev: 2. Tidaholms pansarbilar var byggda i pansarplåt, enligt alla uppgifter jag har så nämner man "pansaröverbyggnaden" - " pansarbeklädnaden" och liknande uttryck. Dessutom hade jag förmånen att intervjua öv Fredholm, som i sin ungdom som löjtnant deltog under flera år i försöken med Tidaholms pansarbilar. Han pratade alltid om pansar och inte om järnplåt- eller stålplåt.
Jag har inte den totala metalurgiska kunskapen men vill lägga mig i diskussionen i alla fall.
Begreppet Pansarplåt rent tekniskt är antagligen en anna sak än bepansring, utan bara en sorts behandlad stålplåt med en hårdhet större än xxx brinnell?
Alltså Om syftet 1925 var att använda tillräckligt tjock plåt för att stoppa gevärskalibrig eld och splitter så kanske den inte behövde vara behandlad enligt vad man i dag definierar som pansarplåt med avseende på sammansättning och härdning osv.
Vilken plåttjocklek pratar vi om?
Så jag tycker Odelberg hade rätt så länge man använde tjockare plåt än vanlig bilplåt.
Och att så är fallet, det inses ju lätt när man ser på nitarna.
Gräv på!
/John T
-
- Medlem
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 13 juli 2006, 22:25
- Ort: Christer B
Tidaholms Pansarbilar
Du kan ha rätt i denna fråga, det kan jag inte riktigt avgöra.
Jag vet att, Tygmästaren i Stockholm beställde plåtarna till överbyggnaden hos AB Bofors och sedan att de moterades på Tygstationen i Stockholm.
Av detta drog jag slutsatsen att det rörde sig om pansarplåt, dvs speciellt härdad plåt.
Men jag har inte, för tillfället - skriftliga bevis på detta.
Det skulle, som Du föreslår, kunna vara vanlig plåt tjock nog att motstå gevärsammunition på ett visst avstånd.
Christer B
Jag vet att, Tygmästaren i Stockholm beställde plåtarna till överbyggnaden hos AB Bofors och sedan att de moterades på Tygstationen i Stockholm.
Av detta drog jag slutsatsen att det rörde sig om pansarplåt, dvs speciellt härdad plåt.
Men jag har inte, för tillfället - skriftliga bevis på detta.
Det skulle, som Du föreslår, kunna vara vanlig plåt tjock nog att motstå gevärsammunition på ett visst avstånd.
Christer B
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Pansarbiosförsök
Ja Colt-kulspruta på pbil 3 har jag snubblat över.
Bandaggregatet på fm/25 bestod väl av ett vanligt drivhjul och två stödhjul grupperade oOo och omgivna av bandet.
Till pbilarna hörde en följepluton på lastbilar som detta foto visar.
Bandaggregatet på fm/25 bestod väl av ett vanligt drivhjul och två stödhjul grupperade oOo och omgivna av bandet.
Till pbilarna hörde en följepluton på lastbilar som detta foto visar.
- Bilagor
-
- Scan10404.JPG (48.89 KiB) Visad 3122 gånger