http://www.alanhamby.com/maybach.htmlThe cylinder heads, which are of cast iron, and one to each bank have hemispherical combustion chambers.
MVH
http://www.alanhamby.com/maybach.htmlThe cylinder heads, which are of cast iron, and one to each bank have hemispherical combustion chambers.
Det är dyrare att tillverka motorer med detta ventilarrangemang, men fördelen är att motorn andas bättre, används med fördel i tävlingsmotorer.predator skrev:Får man fråga vad du vill ta upp med detta?
Vad jag vet är det bara amerikanska biltillverkare (Chrysler, Dodge, Plymouth och Ford)som använt Hemimotorer (rätta mig gärna), därför blev jag förvånad när, jag upptäckte att motortypen satt i tyska stridsvagnar från 2 vk.J.K Nilsson skrev:Europeiska motorer har sedan länge övergett hemimotorer.
Stridsvagnsmotorer bara växer, Tigern hade 21 liters slagvolym, nuvarande Leopard II motor har en slagvolym på 47 liter.Utvecklingen har gått förbi dessa monster och hemisar är bara rolig kuriosa nuförtiden.
Det finns redan andra typer av topplock (fyrventilsteknik med dubbla överliggande kamaxlar) se Corvette ZR 1 och Cadillac Northstar.Belisarius skrev:...och det beror väl ganska mycket på att GM och DaimlerChrysler inte orkar utveckla nya toppar till sina järnblock - vilket är förståeligt då de verktygen är dyyyyra om man inte har jätteserier.
DaimlerChrysler exploaterar framgångarna man hade på 60-talet i biltävlingar (NASCAR) med 426 Hemi, de tjänar rejält med pengar på varje motor de säljer.vilket är förståeligt då de verktygen är dyyyyra om man inte har jätteserier. Istället kör man säljsnacket om hemins förträfflighet i parad med nostalgiska blickar från bränslemonstrenas guldålder.
http://web.telia.com/~u50104887/426hemi.htmMotorn debuterade 1964 i race-version och var mycket framgångsrik på tävlingsbanorna. Första tävlingen var Daytona 500 och det var för just den tävlingen som motorn utvecklades. Chrysler tog hem första, andra och tredje plats med Richard Petty i spetsen.
NASCAR ändrade reglerna till nästa års tävlingar och det var nästan slutet för Hemin, man var tvungen att tillverka och sälja minst 500 exemplar till allmänheten för att få tävla med motorn. Chrysler stod över tävlingarna 1965 och satsade endast på dragracing, men till 1966 hade man tänkt om och man släppte "Street Hemin" på 425 hästkrafter, som tillval till Dodge Coronet och Charger och Plymouth Satellite och Belvedere. Motorn gick att få i alla B-Body bilar från Dodge och Plymouth fram till 1971 och även som race-version i 1968 års Dodge Dart och Plymouth Barracuda. Hela tiden med samma effekt uppgift, trots några olika ändringar under åren.
Chrysler beslöt att stoppa produktionen 1971 och det var positivt i det långa loppet! Hemin fick behålla sin image som den ultimata högeffektsmotorn för gatbruk; "Street Hemi" var kung! Oavsett om det var en 1966 Charger eller en 1971 Hemi ´Cuda så fanns det 425 hk under huven! Det fanns inte nå'n tvåports, 250 hk 426 Street Hemi med blodfattig kamaxel och enkelt avgassystem med katalysator!!
Från 1966 till 1969 byggdes 6.288 bilar med Hemi-motorn och från 1970 till 1971 byggdes 2.896 st. Oftast var det mindre än en procent av modellerna som fick Hemin som motoralternativ.
Varför spekulera, när man kan ta reda på fakta.Alltså; jag tror att varför hemis fortfarande byggs idag beror på ekonomiska skäl och en "strutsmentalitet" snarare än den tekniska fördelen hos konstruktionen.