Tradera-auktion med pansaranknytning? Motordel

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Tradera-auktion med pansaranknytning? Motordel

Inlägg av Stivne » 20 november 2006, 18:21

Hej!

Jag undrar bara lite om denna auktion. Var inte Stridsvagn "S"gasturbindriven? Och om det var så, var kommer denna kolv in bilden?

http://www.tradera.com/auction/Samlarsaker/aid_35905275


Mvh

Stivne

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 november 2006, 18:32

Hade en diesel också för "vanlig körning", antingen en R-R eller en Detroit (C-versionen). Gasturbinen kopplades in vid terrängkörning.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 20 november 2006, 19:14

Okej, tackar för snabbt svar. Då klarnar sammanhanget en smula!!

Mvh

Stivne

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 20 november 2006, 22:16

Ser iallafall ut som en dieselkolv, med tanke på antalet kolvringar, bensinmotorer har sällan fler än tre. Om den verkligen kommer från strv 103 kan jag inte svara på, men det kan vara fullt möjligt. Om jag inte har helt fel angående motorn så var det en V6 på drygt 5 liter och då är kolvstorleken (som den ser ut) fullt rimlig.

Fast å andra sidan vet jag inte egentligen varför det skulle vara så kul att betala mer för en sådan kolv än en kolv till t.ex en Scania eller så... :P

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 november 2006, 22:32

Om Ospreys motorstorlek stämmer, borde slaglängden vara runt 6,25 cm. Rimligt?

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 20 november 2006, 22:55

Belisarius skrev:Om Ospreys motorstorlek stämmer, borde slaglängden vara runt 6,25 cm. Rimligt?
Nej, det är knappast rimligt. En motor med 6,25 cm slaglängd kan iofs bli ganska högvarvig och pigg, men den dagen högvarviga dieslar uppstår så kommer änglarna att dansa...

Ok, jag brydde mig inte om att sådär exakt försöka mäta kolvarna och beräkna slagvolym, men jag har renoverat och jobbat med ett antal motorer inklusive amerikanska V8:or och svenska örlogsdieslar och sååå himla omöjligt såg det inte ut vid en hastig titt... Hur mätte du för övrigt kolvarna för att avgöra cylinderdiametern och därmed slaglängden..?

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 20 november 2006, 23:24

Får väl också tillägga att enligt vad jag vet eller fått fram så satt det en Detroit Diesel 6V53T i strv 103 (snälla versionen) och enligt vad jag fått fram om den motorn så är det en Diesel V6 på 5.2 liter (även om benämningen tyder på 5.3), 6V står med all säkerhet för V-motor med 6 cyindrar och T står för Turbo (inte helt ovanligt när det gäller dieslar, även om det länge bara kallades för överladdad eller möjligtvis bara kompressor). Rätta mig om jag har fel, för jag har faktiskt aldrig skruvat med en sådan vagn.....

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 21 november 2006, 00:00

Belisarius - Ursäkta, jag är trött nu och ska gå och lägga mig nu. Nu gick jag in och tittade på annonsen igen och såg att det stod "diameter 12 cm".

När jag räknar på det 5200/((12^2/4)*6) så får jag ett värde något högre än 6.25 (7.66), men det verkar ändå ganska lite. Det är inte omöjligt, men det kan vara så att kolven är fel, eller att jag har fel angående motorvolymen.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 21 november 2006, 00:13

Äh, håller på att ramla ner i bingen nu, men det sista jag fått fram är att antingen är det något som inte stämmer med kolven eller också är det jag som har helt fel angående vilken motor det är som sitter i den. Kolvarna jag hittat på nätet till 6V53T ser inte alls ut som den på Tradera (ok, produktutveckling kan ha skett). I övrigt så anges cylinderdiametern för motorn till 98 mm och slaglängden till 114 mm.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 25 november 2006, 12:00

Osprey skrev:Får väl också tillägga att enligt vad jag vet eller fått fram så satt det en Detroit Diesel 6V53T i strv 103 (snälla versionen) och enligt vad jag fått fram om den motorn så är det en Diesel V6 på 5.2 liter (även om benämningen tyder på 5.3), 6V står med all säkerhet för V-motor med 6 cyindrar och T står för Turbo (inte helt ovanligt när det gäller dieslar, även om det länge bara kallades för överladdad eller möjligtvis bara kompressor). Rätta mig om jag har fel, för jag har faktiskt aldrig skruvat med en sådan vagn.....
Om det är en amerikansk motor kan det inte vara så att 53 istället för 5,3 liter står för 530 kubiktum dvs drygt 8,5 liter, eller är du säker på att motorvolymen är 5,3 liter. Motorn borde väl vara på minst 300 hkr och då tycker jag 5,3 liter är ganska liten motorvolym om man jämför med de motorer som satt i traktorer, grävmaskiner etc från denna tid. Det kan iofs vara så att utrymmet inte medgav större motor och då är det fullt möjligt att skrämma upp en 5 liter maskin.
Sen ahr jag för mig att det var nåt speciellt med dieselmotorn i 103 an. Den lät inte som en typ lastbil utan mkt ettrigare.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 november 2006, 12:07

Bulldog skrev: Om det är en amerikansk motor kan det inte vara så att 53 istället för 5,3 liter står för 530 kubiktum dvs drygt 8,5 liter, eller är du säker på att motorvolymen är 5,3 liter. Motorn borde väl vara på minst 300 hkr och då tycker jag 5,3 liter är ganska liten motorvolym om man jämför med de motorer som satt i traktorer, grävmaskiner etc från denna tid. Det kan iofs vara så att utrymmet inte medgav större motor och då är det fullt möjligt att skrämma upp en 5 liter maskin.
Sen ahr jag för mig att det var nåt speciellt med dieselmotorn i 103 an. Den lät inte som en typ lastbil utan mkt ettrigare.
Om jag inte missminner mig så är det en Detroit-diesel och jag har för mig att den är på 300 hk.
:)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 25 november 2006, 18:12

I 103B satt det en Rolls-Royce K60, 6 cylindrig motor på 240 hk.
Slaglängd: 91,4 mm (3,6 tum)
Slagvolym: 6,57 kubikdm

I 103C satt det en Detroit 6V-53T, 6 cylindrig motor på 290 hk.
Slaglängd: 114 mm
Slagvolym: 5,16 kubikdm

/Thord

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 25 november 2006, 19:00

Hittade lite info om den första dieselmotorn.

Rolls-Royce K60 No.4 Mk 4F
6-cyl tvåtakts flerbränsle-, motkolvsmotor med spolpump av rotortyp, 6,6 lit, 240 hk @ 3 750 rpm
Strv 103 B och Bkan 1.
En i grunden ganska klok motor som dock i början hade en tendens att överhettas och spricka. K60 har den goda egenskapen att den ger ett högt vridmoment redan vid låga varvtal.
Den användes även i engelska stridsfordon som t.ex. FV432 Mk2 Trojan APC och FV433 Abbot SP, och tillverkningen av K60 återupptogs 1995 av Vickers i deras anläggning i Crewe, Cheshire, England.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 november 2006, 20:24

Thord Wedman skrev:I 103C satt det en Detroit 6V-53T, 6 cylindrig motor på 290 hk.
Slaglängd: 114 mm
Slagvolym: 5,16 kubikdm

/Thord
Lite rätt hade man i alla fall.
:)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 26 november 2006, 10:39

Var dieselmotorn helt urkopplad/avstängd vid körning i terräng eller utnyttjades generatorer och dylikt även om framåtdriften i terräng låg på gasturbin?

Mvh

Stivne

Skriv svar