Tradera-auktion med pansaranknytning? Motordel
Tradera-auktion med pansaranknytning? Motordel
Hej!
Jag undrar bara lite om denna auktion. Var inte Stridsvagn "S"gasturbindriven? Och om det var så, var kommer denna kolv in bilden?
http://www.tradera.com/auction/Samlarsaker/aid_35905275
Mvh
Stivne
Jag undrar bara lite om denna auktion. Var inte Stridsvagn "S"gasturbindriven? Och om det var så, var kommer denna kolv in bilden?
http://www.tradera.com/auction/Samlarsaker/aid_35905275
Mvh
Stivne
Ser iallafall ut som en dieselkolv, med tanke på antalet kolvringar, bensinmotorer har sällan fler än tre. Om den verkligen kommer från strv 103 kan jag inte svara på, men det kan vara fullt möjligt. Om jag inte har helt fel angående motorn så var det en V6 på drygt 5 liter och då är kolvstorleken (som den ser ut) fullt rimlig.
Fast å andra sidan vet jag inte egentligen varför det skulle vara så kul att betala mer för en sådan kolv än en kolv till t.ex en Scania eller så...
Fast å andra sidan vet jag inte egentligen varför det skulle vara så kul att betala mer för en sådan kolv än en kolv till t.ex en Scania eller så...
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Nej, det är knappast rimligt. En motor med 6,25 cm slaglängd kan iofs bli ganska högvarvig och pigg, men den dagen högvarviga dieslar uppstår så kommer änglarna att dansa...Belisarius skrev:Om Ospreys motorstorlek stämmer, borde slaglängden vara runt 6,25 cm. Rimligt?
Ok, jag brydde mig inte om att sådär exakt försöka mäta kolvarna och beräkna slagvolym, men jag har renoverat och jobbat med ett antal motorer inklusive amerikanska V8:or och svenska örlogsdieslar och sååå himla omöjligt såg det inte ut vid en hastig titt... Hur mätte du för övrigt kolvarna för att avgöra cylinderdiametern och därmed slaglängden..?
Får väl också tillägga att enligt vad jag vet eller fått fram så satt det en Detroit Diesel 6V53T i strv 103 (snälla versionen) och enligt vad jag fått fram om den motorn så är det en Diesel V6 på 5.2 liter (även om benämningen tyder på 5.3), 6V står med all säkerhet för V-motor med 6 cyindrar och T står för Turbo (inte helt ovanligt när det gäller dieslar, även om det länge bara kallades för överladdad eller möjligtvis bara kompressor). Rätta mig om jag har fel, för jag har faktiskt aldrig skruvat med en sådan vagn.....
Belisarius - Ursäkta, jag är trött nu och ska gå och lägga mig nu. Nu gick jag in och tittade på annonsen igen och såg att det stod "diameter 12 cm".
När jag räknar på det 5200/((12^2/4)*6) så får jag ett värde något högre än 6.25 (7.66), men det verkar ändå ganska lite. Det är inte omöjligt, men det kan vara så att kolven är fel, eller att jag har fel angående motorvolymen.
När jag räknar på det 5200/((12^2/4)*6) så får jag ett värde något högre än 6.25 (7.66), men det verkar ändå ganska lite. Det är inte omöjligt, men det kan vara så att kolven är fel, eller att jag har fel angående motorvolymen.
Äh, håller på att ramla ner i bingen nu, men det sista jag fått fram är att antingen är det något som inte stämmer med kolven eller också är det jag som har helt fel angående vilken motor det är som sitter i den. Kolvarna jag hittat på nätet till 6V53T ser inte alls ut som den på Tradera (ok, produktutveckling kan ha skett). I övrigt så anges cylinderdiametern för motorn till 98 mm och slaglängden till 114 mm.
Om det är en amerikansk motor kan det inte vara så att 53 istället för 5,3 liter står för 530 kubiktum dvs drygt 8,5 liter, eller är du säker på att motorvolymen är 5,3 liter. Motorn borde väl vara på minst 300 hkr och då tycker jag 5,3 liter är ganska liten motorvolym om man jämför med de motorer som satt i traktorer, grävmaskiner etc från denna tid. Det kan iofs vara så att utrymmet inte medgav större motor och då är det fullt möjligt att skrämma upp en 5 liter maskin.Osprey skrev:Får väl också tillägga att enligt vad jag vet eller fått fram så satt det en Detroit Diesel 6V53T i strv 103 (snälla versionen) och enligt vad jag fått fram om den motorn så är det en Diesel V6 på 5.2 liter (även om benämningen tyder på 5.3), 6V står med all säkerhet för V-motor med 6 cyindrar och T står för Turbo (inte helt ovanligt när det gäller dieslar, även om det länge bara kallades för överladdad eller möjligtvis bara kompressor). Rätta mig om jag har fel, för jag har faktiskt aldrig skruvat med en sådan vagn.....
Sen ahr jag för mig att det var nåt speciellt med dieselmotorn i 103 an. Den lät inte som en typ lastbil utan mkt ettrigare.
Om jag inte missminner mig så är det en Detroit-diesel och jag har för mig att den är på 300 hk.Bulldog skrev: Om det är en amerikansk motor kan det inte vara så att 53 istället för 5,3 liter står för 530 kubiktum dvs drygt 8,5 liter, eller är du säker på att motorvolymen är 5,3 liter. Motorn borde väl vara på minst 300 hkr och då tycker jag 5,3 liter är ganska liten motorvolym om man jämför med de motorer som satt i traktorer, grävmaskiner etc från denna tid. Det kan iofs vara så att utrymmet inte medgav större motor och då är det fullt möjligt att skrämma upp en 5 liter maskin.
Sen ahr jag för mig att det var nåt speciellt med dieselmotorn i 103 an. Den lät inte som en typ lastbil utan mkt ettrigare.
- Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
- Kontakt:
Hittade lite info om den första dieselmotorn.
Rolls-Royce K60 No.4 Mk 4F
6-cyl tvåtakts flerbränsle-, motkolvsmotor med spolpump av rotortyp, 6,6 lit, 240 hk @ 3 750 rpm
Strv 103 B och Bkan 1.
En i grunden ganska klok motor som dock i början hade en tendens att överhettas och spricka. K60 har den goda egenskapen att den ger ett högt vridmoment redan vid låga varvtal.
Den användes även i engelska stridsfordon som t.ex. FV432 Mk2 Trojan APC och FV433 Abbot SP, och tillverkningen av K60 återupptogs 1995 av Vickers i deras anläggning i Crewe, Cheshire, England.
Rolls-Royce K60 No.4 Mk 4F
6-cyl tvåtakts flerbränsle-, motkolvsmotor med spolpump av rotortyp, 6,6 lit, 240 hk @ 3 750 rpm
Strv 103 B och Bkan 1.
En i grunden ganska klok motor som dock i början hade en tendens att överhettas och spricka. K60 har den goda egenskapen att den ger ett högt vridmoment redan vid låga varvtal.
Den användes även i engelska stridsfordon som t.ex. FV432 Mk2 Trojan APC och FV433 Abbot SP, och tillverkningen av K60 återupptogs 1995 av Vickers i deras anläggning i Crewe, Cheshire, England.