Halvbandvagn

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Halvbandvagn

Inlägg av E_Vogel » 26 augusti 2002, 22:51

Används dessa intressanta fordon fortfarande? Om inte så har jag lagt inlägget fel.

Vad är dess för- och nackdelar? Förutom att de är mer terränggående och dyrare (förmodar jag) än vanliga lastbilar.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 27 augusti 2002, 00:08

Nej, de används nog inte längre.

Halvbandvagnen var ett försök att kombinera de starka sidorna hos band- och hjulfordon, men man lyckades snarare kombinera båda konstruktionernas svaga sidor, med begränsad framkomlighet, stor vändradie, låg hastighet i terrängen och sämre hastighet på väg jämfört med hjulfordon.

De enda saker som var bra med dom var nog att de hade bättre framkomlighet än hjulfordon och att styrningen var enklare (tekniskt) än på ett bandgående fordon.
Dessutom så borde det ha varti ganska enkelt att ställa om lastbilsfabriker till att producera halvbandvagnar.

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 27 augusti 2002, 12:20

Hur fungerar hjulstyrningen i lite svårare terräng? Jag tänker mig att det borde vara svårt att få det grepp som krävs för att kunna styra ordentligt.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 27 augusti 2002, 12:22

Jag har aldrig kör halvbandvagn, men det borde vara tyngre än att styra en terrängbil, och det är tungt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 augusti 2002, 12:53

Förmodligen fanns det väl någon form av servo som underlättade styrningen!!??!


:)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 27 augusti 2002, 16:56

Servo? Snarare en stor ratt och vevig utväxling på styrningen.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 27 augusti 2002, 20:38

är det vekrligen så att fordonet endast styr på framhjulen? Annars kan man ju tänka sig att rattens rörelser även är länkade till banden, så att den styrs även på det traditionella bandfordonssättet?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 27 augusti 2002, 20:42

Jag tror inte det. Det skulle bli så dyrt att man lika gärna kunde göra fordonet helt bandgående.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 27 augusti 2002, 20:49

Larsson skrev:Jag tror inte det. Det skulle bli så dyrt att man lika gärna kunde göra fordonet helt bandgående.
Har du nog rätt i.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 27 augusti 2002, 21:13

De tyska halvbandvagnarna styrdes framförallt med hjälp av banden som reglerades med spakar (om jag minns rätt). Framhjulen användes för mindre/enklare styrning/justering på landsväg.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 28 augusti 2002, 00:38

Tyskarnas halvbandvagnar hade en bandbroms som kopplades in när ratten vreds över ett visst värde, vilket gjorde dem mer effektiva vid körning ute i geografin.

En annan fördel med halvbandvagnen än de som nämns ovan är att de sliter mindre på vägbanan än helbandade fordon. Ganska bra om man ska utöva blixtkrig på franska grusvägnät...

Skriv svar