Stridsvagnar på flygflottiljer
- Herman Hedning
- Medlem
Stridsvagnar på flygflottiljer
Min far berättade för mig vid ett tillfälle att det fanns stridsvagnar (strv 81 Centurion) på F8 Barkarby när han gjorde lumpen där, och nu undrar jag,
1. Vad var syftet?
2. Hade man utbildad personal på flottiljen?
3. Fanns det stridsvagnar på andra flottiljer eller var det unikt för F8?
4. När försvann dom därifrån?
Stridsvagnarna var placerade i ett garage bredvid ”spionhangaren”.
Herman Hedning
1. Vad var syftet?
2. Hade man utbildad personal på flottiljen?
3. Fanns det stridsvagnar på andra flottiljer eller var det unikt för F8?
4. När försvann dom därifrån?
Stridsvagnarna var placerade i ett garage bredvid ”spionhangaren”.
Herman Hedning
- Herman Hedning
- Medlem
Det kan ju vara så att vagnarna tillhörde arméförband som hade förstahandsuppgifter i anslutning till Barkaby? Det är ju först på senare år som centraliserad förrådshållning har fått sitt genomslag, innan dess fanns ju den mesta materielen förrådsställd utanför regementena nära de tänkta krigsuppgifterna. Barkaby var väl precis som alla de andra flottiljerna främst en fredsmässig anordning, divisionerna skulle väl verka från diverse vägbaser i första hand?
De flottiljer som hade berghangarer var i allra högsta grad tänkta att användas som baser även i krig. Barkarby försvann som krigsbas först en bit in på 90-talet, dvs över 20 år efter att flygflottiljen lades ner. Berget används för övrigt fortfarande som förråd av FMLOG, så att stridsvagnarna var förrådsställda på Barkarby för något av arméns krigsförband förefaller troligt.Stivne skrev:Barkaby var väl precis som alla de andra flottiljerna främst en fredsmässig anordning, divisionerna skulle väl verka från diverse vägbaser i första hand?
- Herman Hedning
- Medlem
Min poäng var att Barkarby användes som förrådsplats, inte att just berghangaren gjorde det. När F8 fortfarande var i bruk så behövde nog flygvapnet den själv.Herman Hedning skrev:Jo men dom här vagnarna fanns i ett garage bredvid spionhangaren, inte i bergrummen.
Däremot är jag till 99,999% säker på att flygvapnet aldrig har haft förband utrustade med stridsvagnar, så vad är då det troliga svaret? Att de var förrådsställda för något av arméns krigsförband. Vi hade aldrig särskilt gott om strv 81, de var alla ianspråktagna för arméns pansarbrigaders krigsorganisation.
- Herman Hedning
- Medlem
Aah det var så du menade, nu är jag med, så kan det ju ha varit. Då skulle man alltså ha ställt vagnarna i förråd redan 62-63, då undrar jag lite varför man ställde dom just på F8 och inte på något arméförband? Det jag funderade lite på när jag ställde frågan var om dom något slags rörligt substitut för värntorn som fanns på andra flottiljer?
Herman Hedning
Herman Hedning
Därför att som stivne skrev ovan så är centralförvaring av utrustning ett relativt nytt påfund. Under det kalla kriget så var mobförråden utspridda över ytan för att försvåra för en motståndare. Jag håller det inte för otroligt att en pansarbataljon ur P1 eller P10 pansarbrigader mobiliserade i närheten av Stockholm, och då skulle dess utrustning vara förrrådsställd där också. Fanns det utrymme ledigt på F8 så är det inte otänkbart att man använde detta.Herman Hedning skrev:Aah det var så du menade, nu är jag med, så kan det ju ha varit. Då skulle man alltså ha ställt vagnarna i förråd redan 62-63, då undrar jag lite varför man ställde dom just på F8 och inte på något arméförband?
Värntornen togs från stridsvagnar som inte längre behövdes i arméns linjeförband. 1962-63 så var strv 81 bland det modernaste vi hade i stridsvagnsväg, de skulle definitivt inte användas inom lokalförsvaret.Herman Hedning skrev:Det jag funderade lite på när jag ställde frågan var om dom något slags rörligt substitut för värntorn som fanns på andra flottiljer?
- Herman Hedning
- Medlem
Det är helt riktigt att flygvapnet aldrig har haft några stridsvagnar. Att det stod ett antal strv inne på området berodde troligen på att man tillfälligt saknade lämpligt förråd att ställa dem i vid mobiliseringsplatsen som kanske inte låg långt därifrån.
Flygfältens värntorn var till 99% av äldre modell med 37mm kanon.
Flygfältens värntorn var till 99% av äldre modell med 37mm kanon.
Stridsvagnar på F8
Efter lite funderande och letande har vi konstaterat att någonstans inne på eller angränsande till F8s område låg tidigare ATS (Arméns tekniska skola) placerad, mellan vilka år är osäkert men ATS flyttades till Östersund 1984.
Vad utbildade man på ATS, jo naturligtvis bland annat stridsvagnstekniker, och under dessa kurser bör man ju ha tillgång till riktiga vagnar.
Detta är säkerligen anledningen till att det vid ett eller flera tillfällen fanns strv 81 inne på flygflottiljområdet.
Har inte tillgång till någon historik över F8 just nu, men det är möjligt att det går att få fram mer uppgifter om detta.
Vad utbildade man på ATS, jo naturligtvis bland annat stridsvagnstekniker, och under dessa kurser bör man ju ha tillgång till riktiga vagnar.
Detta är säkerligen anledningen till att det vid ett eller flera tillfällen fanns strv 81 inne på flygflottiljområdet.
Har inte tillgång till någon historik över F8 just nu, men det är möjligt att det går att få fram mer uppgifter om detta.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
ATS
Det luktar ATS lång väg, men ATS kom väl till F 8-omr först omkr 1976.
Re: ATS
I så fall rör det sig inte om strv 81 utan strv 101, eller strv 102.Stellan Bojerud skrev:Det luktar ATS lång väg, men ATS kom väl till F 8-omr först omkr 1976.
Ombyggnaden av 81 till 102 gjordes 1964 -1966.
- Herman Hedning
- Medlem
Re: ATS
Men F8 las ner 1974, kom ATS dit efter nedläggningen?Stellan Bojerud skrev:Det luktar ATS lång väg, men ATS kom väl till F 8-omr först omkr 1976.
Herman Hedning