T-72 och laddautomater

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 6 november 2006, 21:02

M256A1:s pil är ca: 780 mm lång.....ryska pansarspränggraneterna är 680 mm långa så såpass långa skulle dom ju kunna göras åtminstone...möjligt dom kan göras ännu längre för T-80 där projektilerna förs upp vertikalt....

Jag skulle gissa att NATO-pilen är så lång den kan vara nu för att laddaren kan hantera den inom tornutrymmet....med tanke på att NATO APFSDS komplett skott är 98+ cm långt så skulle du ju med delad ammunition kunna ha en så lång pil bara.....stuvade vertikalt då i en karusell....med krutkarduser då exempelvis i magasin bak i tornet....

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 7 november 2006, 12:11

På den kinesiska stridsvagnen ZTZ-99 med en 125 mm kanon, har kineserna modifierat laddaren från den ryska 2A46M för att kunna hantera en längre pilprojektil trots den delade ammunitionen, om jag förstått saken rätt. Exakt hur har jag inte en aning om (och jag förmodar att kineserna gärna håller det hemligt åtminstone ett tag). Men gissningsvis ger det större tornet utrymme för mer plats helt enkelt, och längre projektiler. Fördelen med en delad ammunition är att utrymmet kan användas mer effektivt i tornet, och fler granater kan medföras.

Bild på pilprojektil till ZTZ-99. Om den är längre eller kortare än motsvarande ryska diton kan jag dock inte se. Att jämföra med amerikanska M829A3;

Bild

Skriv svar