T-44A i Ungern 1956

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

T-44A i Ungern 1956

Inlägg av mustamato » 21 oktober 2006, 21:02

Bild

Om inte annat, unik bild.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 22 oktober 2006, 02:56

hur vet du den är från -56 och inte från -44?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 22 oktober 2006, 10:36

T-44 kom väl aldrig i aktiv tjänst under andra världskriget?

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 22 oktober 2006, 11:20

hmm de e jag som e helt vissen :)
Wikipedia säjer följande...
Historik [redigera]
T-44 var resultatet av designprojektet "objekt 136" som övergavs vid krigsutbrottet, men som återupptogs 1943 vid Nisjnij Tagil (i Uralbergen, dit huvuddelen av den sovjetiska stridsvagnsproduktionen evakuerats 1941), och slutfördes efter att konstruktionsbyrån Morozov flyttat tillbaka till Kharkov i Ukraina. Prototyper med 100 och 122 mm beväpning testades, men man fann att kanontornet var för litet för så pass stora kanoner. Produktionen inleddes i augusti 1944 vid fabrik nr. 75 i Kharkov. Under 1944 framställdes omkring 20 exemplar, och minst 150 tillverkades fram till krigsslutet. Vid slutet av 1945 hade 965 T-44 byggts.

Trots att T-44 till det yttre liknade den tidigare T-34, var konstruktionen omarbetad för att kunna bära tjockare bepansring mot grovkalibriga vapen, även om föregångarens mobilitet bibehölls. Den tyngre bepansringen uppvägdes av att vagnens inre dimensioner minskades. Profilen var lägre än T-34:ans, och tillverkningsproceduren var tänkt att vara enklare. T-44:an hade kompakt torsionsstavupphägning till skillnad från den tidigare spiralfjäderbaserade upphängningen, även om den använde samma metod för att överföra kraften från drivhjulet till banden. Kulspruteskyttens position i chassit eliminerades. Stridsvagnen hade ett förbättrat chassi (utan kulspruteskytt) som var längre, bredare och något lägre, med tjockare pansar och enklare produktionsspecifikationer. Den nya V-44-motorn var en kraftfullare variant av T-34:ans V-2, med en ny planetväxel. Den tvärställda motorupphängningen var innovativ och utrymmessnål, vilket möjliggjorde att tornet kunde placeras i vagnens mitt. Tornet liknade ett längre och bättre bepansrat T-34-85-torn, med ett kortare överhäng på tornets baksida.

Tre brigader som uppställdes den 15 september 1944 tilldelades T-44 under utbildningen, men dessa brigades utrustades med T-34-85 inför slaget om Berlin. Även om T-44 skickades till Ungern 1956 är det inte belagt att T-44 någonsin använts i strid.

På grund av produktionsproblem framställdes aldrig T-44 i några större antal även efter kriget. T-34 stod för 85% av produktionen fram till 1950 (Zaloga & Johnson 2004:6), samtidigt som utvecklingen av en mer avancerad medeltung stridsvagn med 100 mm kanon fortsatte. Den relativt korta produktionsserien avslutades 1947 efter totalt 1 823 exemplar, då den första T-54-1 med 100 mm började byggas i fabrik 183 UVZ (Uralskij Vagonostroitelnij Zavod, eller Urals järnvägsvagnsfabrik) i Nisjinij Tagil och dieselfabrik nr. 75 i Kharkov. Den förbättrade versionen T-54-2 ersatte produktionen av T-34 i fabrik nr. 183 Omsk 1950. T-54/55-serien fanns i produktion ända fram till 1981.

De T-44 som fanns i sovjetisk tjänst moderniserades 1961 (uppdaterad framdrivning, ny radio och mörkersikten), fick gyrostabilisatorer 1966 och togs ur tjänst i slutet av 1970-talet.
Det låter troligt... för att vara Wikipedia. :)
Det viktigaste stycket är detta ...
Tre brigader som uppställdes den 15 september 1944 tilldelades T-44 under utbildningen, men dessa brigades utrustades med T-34-85 inför slaget om Berlin. Även om T-44 skickades till Ungern 1956 är det inte belagt att T-44 någonsin använts i strid
Jag ger mig :)

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 22 oktober 2006, 14:35

SVT visar påpassligt nog en dokumentär om Ungern -56 ikväll. Tror dock inte vi kommer få se några T-44:or i den.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 23 oktober 2006, 22:07

Sextio år senare fick vi se rysspansar på Budapests gator igen. Demonstranter tog över en T-34/85 och körde den rakt mot kravallpoliser... som flyttade sig :wink:
Bilagor
72243696.jpg
72243696.jpg (37.83 KiB) Visad 3443 gånger
72243717.jpg
72243717.jpg (37.14 KiB) Visad 3443 gånger
72243726.jpg
72243726.jpg (34.24 KiB) Visad 3443 gånger

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 oktober 2006, 22:24

Mina otränade ögon tyckte mig se T-44 i sekvenser i söndagkvällens dokumentär i SVT. Men jag kan ju ha blivit förprogrammerad av tråden. :)

Intressant att startklara T-34 finns tillgängliga. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 23 oktober 2006, 22:31

Enligt uppgift var vagnen utsläpad från något museum till en utställning om revolten 1956 och hade varken bränsle eller batteri. Så någon entreprenör skaffade fram diesel och ett batteri. God initiativförmåga, måste man säga. Dock hade besättningen negligerat att skaffa skyddsmasker så polisens tårgas lade snabbt sordin på stämningen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 24 oktober 2006, 07:22

Sarvi skrev:Enligt uppgift var vagnen utsläpad från något museum till en utställning om revolten 1956 och hade varken bränsle eller batteri. Så någon entreprenör skaffade fram diesel och ett batteri. God initiativförmåga, måste man säga. Dock hade besättningen negligerat att skaffa skyddsmasker så polisens tårgas lade snabbt sordin på stämningen.
Aha, jag undrade över huvudtaget varför den där vagnen kunde röra sig. Jag var förvånad att det ens fanns en motor i.

Förövrigt ska detta räknas som den senaste konflikten där en T-34:a används i? :wink: :D

Sonderling

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 24 oktober 2006, 12:07

Den verkar ha varit hyfsat startklar med andra ord, inte bara ett skal med drivlinan slut. Det blev ett tungt beväpnat demonstrationståg i alla fall. :)

Mvh Petter

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 26 oktober 2006, 00:14

Samt ett videoklipp;

Bild
Kan laddas ner: http://mf.index.hu/belfold/okt23_tank.mov

Skriv svar