T-44A i Ungern 1956
T-44A i Ungern 1956
Om inte annat, unik bild.
hmm de e jag som e helt vissen
Wikipedia säjer följande...
Det viktigaste stycket är detta ...
Wikipedia säjer följande...
Det låter troligt... för att vara Wikipedia.Historik [redigera]
T-44 var resultatet av designprojektet "objekt 136" som övergavs vid krigsutbrottet, men som återupptogs 1943 vid Nisjnij Tagil (i Uralbergen, dit huvuddelen av den sovjetiska stridsvagnsproduktionen evakuerats 1941), och slutfördes efter att konstruktionsbyrån Morozov flyttat tillbaka till Kharkov i Ukraina. Prototyper med 100 och 122 mm beväpning testades, men man fann att kanontornet var för litet för så pass stora kanoner. Produktionen inleddes i augusti 1944 vid fabrik nr. 75 i Kharkov. Under 1944 framställdes omkring 20 exemplar, och minst 150 tillverkades fram till krigsslutet. Vid slutet av 1945 hade 965 T-44 byggts.
Trots att T-44 till det yttre liknade den tidigare T-34, var konstruktionen omarbetad för att kunna bära tjockare bepansring mot grovkalibriga vapen, även om föregångarens mobilitet bibehölls. Den tyngre bepansringen uppvägdes av att vagnens inre dimensioner minskades. Profilen var lägre än T-34:ans, och tillverkningsproceduren var tänkt att vara enklare. T-44:an hade kompakt torsionsstavupphägning till skillnad från den tidigare spiralfjäderbaserade upphängningen, även om den använde samma metod för att överföra kraften från drivhjulet till banden. Kulspruteskyttens position i chassit eliminerades. Stridsvagnen hade ett förbättrat chassi (utan kulspruteskytt) som var längre, bredare och något lägre, med tjockare pansar och enklare produktionsspecifikationer. Den nya V-44-motorn var en kraftfullare variant av T-34:ans V-2, med en ny planetväxel. Den tvärställda motorupphängningen var innovativ och utrymmessnål, vilket möjliggjorde att tornet kunde placeras i vagnens mitt. Tornet liknade ett längre och bättre bepansrat T-34-85-torn, med ett kortare överhäng på tornets baksida.
Tre brigader som uppställdes den 15 september 1944 tilldelades T-44 under utbildningen, men dessa brigades utrustades med T-34-85 inför slaget om Berlin. Även om T-44 skickades till Ungern 1956 är det inte belagt att T-44 någonsin använts i strid.
På grund av produktionsproblem framställdes aldrig T-44 i några större antal även efter kriget. T-34 stod för 85% av produktionen fram till 1950 (Zaloga & Johnson 2004:6), samtidigt som utvecklingen av en mer avancerad medeltung stridsvagn med 100 mm kanon fortsatte. Den relativt korta produktionsserien avslutades 1947 efter totalt 1 823 exemplar, då den första T-54-1 med 100 mm började byggas i fabrik 183 UVZ (Uralskij Vagonostroitelnij Zavod, eller Urals järnvägsvagnsfabrik) i Nisjinij Tagil och dieselfabrik nr. 75 i Kharkov. Den förbättrade versionen T-54-2 ersatte produktionen av T-34 i fabrik nr. 183 Omsk 1950. T-54/55-serien fanns i produktion ända fram till 1981.
De T-44 som fanns i sovjetisk tjänst moderniserades 1961 (uppdaterad framdrivning, ny radio och mörkersikten), fick gyrostabilisatorer 1966 och togs ur tjänst i slutet av 1970-talet.
Det viktigaste stycket är detta ...
Jag ger migTre brigader som uppställdes den 15 september 1944 tilldelades T-44 under utbildningen, men dessa brigades utrustades med T-34-85 inför slaget om Berlin. Även om T-44 skickades till Ungern 1956 är det inte belagt att T-44 någonsin använts i strid
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Enligt uppgift var vagnen utsläpad från något museum till en utställning om revolten 1956 och hade varken bränsle eller batteri. Så någon entreprenör skaffade fram diesel och ett batteri. God initiativförmåga, måste man säga. Dock hade besättningen negligerat att skaffa skyddsmasker så polisens tårgas lade snabbt sordin på stämningen.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Aha, jag undrade över huvudtaget varför den där vagnen kunde röra sig. Jag var förvånad att det ens fanns en motor i.Sarvi skrev:Enligt uppgift var vagnen utsläpad från något museum till en utställning om revolten 1956 och hade varken bränsle eller batteri. Så någon entreprenör skaffade fram diesel och ett batteri. God initiativförmåga, måste man säga. Dock hade besättningen negligerat att skaffa skyddsmasker så polisens tårgas lade snabbt sordin på stämningen.
Förövrigt ska detta räknas som den senaste konflikten där en T-34:a används i?
Sonderling
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom