Tanzanias pansar

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Tanzanias pansar

Inlägg av MoparMadness » 8 oktober 2006, 10:01

Har letat lite i den begränsade litteratur jag har, och även på internet, angående vad JWTZ (Tanzaniska Folkets Försvarsmakt) har för pansar. Det enda jag öht hittat är att de har "30 heavy tanks, 66 light tanks, 20 combat vehicles, 50 armoured personnel carriers" och att de uppenbarligen har starka band med Kina (största handelspartner, hjälp med utbildning av militär personal), vilket väl tyder på öststatsutrustning. Jag skulle bli tacksam om någon kunde peka ut vilka AFVs det handlar om.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 8 oktober 2006, 10:49

Enligt ISS är beståndet av pansartånks följande:
15 X Type 59 MBT
30 X T-54 MBT
25 X Type 62 Recce Vehicle
30 x Scorpion Recce Vehicle
30 X BRDM-2 Recce Vehicle
20 X BTR - 40 APC
30 X BTR-152 APC
25 X Type 56 APC
11 X Type 531 APC
1 X Vickers Recovery Vehicle
Exakt vilka versioner av ovanstående fordon man innnehar har jag dock inte lyckats vaska fram. Hoppas det hjälper en bit på vägen. Vidare är armén organiserad enligt följande:

5 Infanteribrigader
1 Stridsvagnsbrigad (numerären pekar väl på att den på är brigad till namnet och bataljon till gagnet)
2 Artilleribataljoner
2 Luftvärnsartilleribataljoner
2 Granatkastarbataljoner
2 pansarvärnsbataljoner
1 Ingenjörsbataljon.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 8 oktober 2006, 11:36

Finns det några uppskattningar om hur många av de som faktiskt rullar? Tillgängligheten brukar ju inte vara så hög i den regionen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 9 oktober 2006, 19:39

Tsss... Ska dom rulla också? Krav, krav, krav. Jag har tyvärr inte hittat något alls om det, men till deras fördel är ju alla vagnar av gammal god kamratstålskvalitet och det mesta går att rätta till med spett och slägga.;) Med undantag för Scorpion då, där ryktet gör gällande att den gode M.C. Escher måste haft ett finger med i spelet då växellådan konstruerades.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 9 oktober 2006, 22:36

Hans skrev:Finns det några uppskattningar om hur många av de som faktiskt rullar? Tillgängligheten brukar ju inte vara så hög i den regionen.

MVH

Hans
För att parafrasera jänkarna, så är väl "Half ton Toyota pickup light armored" ett populärt fordon i regionen... gott om reservdelar iaf.

Skriv svar