Kanadensiska Leopard C2 med MEXAS-pansar, skyddsnivå nu?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Kanadensiska Leopard C2 med MEXAS-pansar, skyddsnivå nu?

Inlägg av mustamato » 7 oktober 2006, 17:06

De första kanadensiska Leoparderna har flugits till Afghanistan med amerikanska C-17 Globemaster III-kärror.

Extrapansaret de har utrustats med heter MEXAS (Modular Expandable Armor System) och är tyskt, utvecklat av IBD Deisenroth Engineering. Men exakt hur välskyddade är de nu, går skyddet i tornet att jämföra med Leopard 2A4, eller är det rentav bättre?
Bilagor
AR2006-P017-0017.jpg
AR2006-P017-0017.jpg (61.28 KiB) Visad 6379 gånger

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 oktober 2006, 18:39

Jake Collins har sammanställt en bunt med eRHA-värden för olika stridsvagnar. Ingen av siffrorna för modernare fordon är förstås skrivet i sten, men de är mycket kvalificerade gissningar utifrån vad som är känt i öppna källor.

Kod: Markera allt

             vs KE (mm eRHA) | vs CE (mm eRHA)
Leopard  C2 :                |
Turret front:      550-600   |            800
Glacis      :      250-300   |                
-----------------------------|------------------
Leopard 2A4 :                |                
Turret front:      590-690   |       810-1290 
Glacis      :          600   |            710  
Med tanke på att Johnny Jihads pansarvärnskapacitet i stort sett är begränsad till RPG-7 med derivat, samt div pansarskott så borde skyddet vara tillräckligt. Det som C2:orna verkligen vinner på torde vara sitt sprajlans nya termiska sikte och FCS, samt att den är ganska lätt för att vara en stridsvagn (bra med tanke på broar och vägar etc) och därmed har mycket god rörlighet.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 7 oktober 2006, 18:45

Fast rimligtvis är skyddet avsevärt förbättrat med MEXAS-modulerna, jämfört på C2. Fast det förbättrade skyddet förefaller främst finnas på sidorna snarare än framifrån.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 oktober 2006, 19:00

Om jag fattat det hela rätt så är C2 versionen med MEXAS - -dvs tyska 1A5-torn på kanadensiska 1A3-chassin med MEXAS påhängt. Dock är den version som nu sänds till Afghanistan version C2A1, med ännu lite vassare tilläggspansar.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 7 oktober 2006, 19:29

Sarvi skrev:Om jag fattat det hela rätt så är C2 versionen med MEXAS - -dvs tyska 1A5-torn på kanadensiska 1A3-chassin med MEXAS påhängt. Dock är den version som nu sänds till Afghanistan version C2A1, med ännu lite vassare tilläggspansar.
Nja så har jag inte förstått det. När jag kollar på "Canadian Forces"-officiella sidor så ser jag inget MEXAS överhuvudtaget på allt som benämns som C2, snarare verkar det främst ha varit FCS och dylikt som uppgraderades (till en standard bättre än den på M1A1 Abrams). Så jag tror att skyddsnivån (även i front) är aningen bättre än vad som uppges i din länk ovan. Kuriosa är att det är IBD Deisenroth Engineering som har konstruerat extrapansaret även till Leopard 2A5/6.

Ett fåtal irakiska T-55:or fick en intressant uppgradering (Khafji) som "testades" under det första Gulfkriget (se nedan), och dessa klarade av träff från Milan pansarvärnsrobotar, det vill säga en skyddsnivå motsvarande den på tidiga Abrams. Med tanke på den tid som gått så kan man ju misstänka att MEXAS är ännu bättre än Khafji, som bestod av;
Box=6.9mm steel plate
Box face=405mm tall (front)
Box Back=565mm tall (back)
Box Depth=495mm (top)
Armor Composition=six arrays (five tri-plates and one bi-plate)
1st Array (Outer)=14.7mm aluminum, 4.0mm rubber, 4.7mm steel
2nd Array=4.0mm rubber, 10.3mm aluminum, 4.7mm steel
3rd-4th-5th Arrays=10.3mm aluminum, 4.0mm rubber, 4.7mm steel
6th Array=10.3mm aluminum, 4.0mm rubber
1st Air Gap (Between Outer Box layer and 1st Array)=4.8mm air
Other Air Gaps (Between Following Arrays)=24.6mm

Bild: http://homepage.ntlworld.com/david.bass4/khafji.JPG
Bilagor
t-55_5.jpg
t-55_5.jpg (55.27 KiB) Visad 6335 gånger

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 oktober 2006, 19:46

Hmm. :) Men om man ska tro länken ovan så är ju är det ju ändå en inte föraktlig skillnad mellan skyddet hos tornfronten på C2 och 1A5? C2 är alltså uppgraderad med avseende på skyddet (jämfört med 1A5), men tilläggspansaret på bilden i första posten är alltså ytterligare en skyddsnivå? Pansar av MEXAS fabrikat finns ju även på Am. Stryker-vagnar?

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 7 oktober 2006, 19:59

Sarvi skrev:Hmm. :) Men om man ska tro länken ovan så är ju är det ju ändå en inte föraktlig skillnad mellan skyddet hos tornfronten på C2 och 1A5? C2 är alltså uppgraderad med avseende på skyddet (jämfört med 1A5), men tilläggspansaret på bilden i första posten är alltså ytterligare en skyddsnivå? Pansar av MEXAS fabrikat finns ju även på Am. Stryker-vagnar?
Ja det är ytterligare en skyddsnivå. Se bilden nedan för en bättre bild på MEXAS-modulerna på en kanedensisk Leopard. Den bilden är dock fem år gammal och visar en Leopard C1 som ännu inte fått avancerad FCS med mera.
Bilagor
leopardc1b.jpg
leopardc1b.jpg (47.67 KiB) Visad 6321 gånger

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 oktober 2006, 20:05

Satans kanadicker till att krångla till det... I stand corrected - alltid roligt att bli rättad. :)

Efter att ha rotat runt några varv på nätet så verkar sakernas tillstånd vara detta:
Leopard C1 motsvarar ungefär 1A3-standard plus vissa förbättringar.
Leopard C1A1 är benämningen på ett okänt antal C1 som uppgraderades med MEXAS-pansar och insattes i Kosovo.
Leopard C2 är benämningen på C1-chassi med 1A5-torn och uppgraderad FCS mm (och möjligen någon form av utökat skydd - liner?)
Leopard C2 med (såvitt jag kan se) samma feta MEXAS-uppgradering som C1A1 är dom som åker till Afghanistan nu. Ännu ingen officiell benämning, men inofficiellt kallad C2A1.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 8 oktober 2006, 16:46

Kanadensarna avser ju att skrota sitt stridsvagnsbestånd, och Leoparderna ska rulla till 2010, med reservation för något års förlängning. Nu när den fyrtionde kanadensaren bitit i gräset i Afghanistan, och Leoparderna skickas dit kanske det blir en omvärdering i Kanada om värdet av stridsvagnar? Ska bli intressant att se vad de kommer fram till.

En välskyddad vagn som Leopard C2 med MEXAS, med en modern FCS och med 105 mm HESH räcker nog ganska långt mot talibaner och dylikt som inte särskilt mycket utrustning. Däremot är väl kalibern kanske lite i klenaste laget numera, till och med afghanska arméns T-62M är troligtvis för välskyddad i fronten. Men sen gör väl förvisso MEXAS-pansaret underverk för Leopardens skydd mot T-62M:s 115 mm också.

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 11 oktober 2006, 17:13

Bara en liten fotnot om transporten:
In the end, transport was a compromise. The first Leopard (accompanied by a Taurus armoured recovery vehicle) left Edmonton on 29 Sept. 2006 onboard a commerical An-124. The Antonov flew the two armoured vehicles the 9,925+km to a US airbase at Manas Int’l Airport (near Bishkek, Kyrgyztan). At Manas, the tank and ARV transferred to two leased USAF C-17s for the final 1490km down to KAF.
http://www.sfu.ca/casr/ft-isaf-armour2.htm

Mvh, Sören

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 8 november 2006, 04:25

Ett par bilder från Kandahar, Afghanistan. Bilderna är från: http://www.combatcamera.forces.gc.ca/

Bild

Bild

Bild

Bild
Vad är det för aluminiumpinnar?

Bild
105 mm HESH

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 8 november 2006, 06:27

mustamato skrev: Bild
Vad är det för aluminiumpinnar?
Hopfällbara tältsängar.

/Thord

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 9 december 2006, 09:43

Bild

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 9 december 2006, 11:20

VArför kör med kanonerna i max elevation?

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 9 december 2006, 16:28

Kanske för att inte visa sig hotfulla i onödan?
Kanske för att minska risken för att man slår i eldröret i något?

Skriv svar