Det är teoretiskt mycket möjligt att det kan röra sig om svenskbyggda pansarbilar från Landsverk!
Dock är historien kring just detta förband ganska luddigt, och jag har inte hittat mycket material om divisionen överhuvudtaget. Förbandet i fråga är 233. Panzer Division, och det var våren 1945 förlagt i södra Danmark, inte långt ifrån den tyska gränsen.
Jag känner inte till mycket mer om förbandet än att man i mitten av april 1945 hade närstrider med delar av 2nd Bttn Argyll and Sutherland Highlanders vid Uuelzen. Det är för mig obekant om några pansarbilsförband ur 233 Panzer Division invecklades i dessa strider.
Möjligen finns delar av divisionen underställd Panzer Division "Clausewitz" i Lübeck vid tiden för kapituleringen i maj 1945. PD "Clausewitz" finns mellan den 12 och 21 maj 1945 i Luneburg vid floden Elbe, och man kapitulerar till amerikanarna vid Lauenberg. Möjligen kan detta vara slutstationen för de ev. svenskbyggda pansarbilarna som kan ha funnits kvar.
Finns här någon som vet mer än jag eller åtminstone kan någon hjälpa mig med var jag kan söka ytterligare uppgifter om dessa förband, förläggningsorter osv.???