Svenskbyggda pansarbilar vid Tysk/danska gränsen, 1945?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Svenskbyggda pansarbilar vid Tysk/danska gränsen, 1945?

Inlägg av Lynx_39 » 31 juli 2006, 13:20

Hej! Jag sitter här med en styrkeuppgift ifrån våren 1945 där ett tyskt förband i Danmark uppger att man har ett fåtal danska (beslagtagna) pansarbilar i sina inventarier.

Det är teoretiskt mycket möjligt att det kan röra sig om svenskbyggda pansarbilar från Landsverk! 8O

Dock är historien kring just detta förband ganska luddigt, och jag har inte hittat mycket material om divisionen överhuvudtaget. Förbandet i fråga är 233. Panzer Division, och det var våren 1945 förlagt i södra Danmark, inte långt ifrån den tyska gränsen.

Jag känner inte till mycket mer om förbandet än att man i mitten av april 1945 hade närstrider med delar av 2nd Bttn Argyll and Sutherland Highlanders vid Uuelzen. Det är för mig obekant om några pansarbilsförband ur 233 Panzer Division invecklades i dessa strider.

Möjligen finns delar av divisionen underställd Panzer Division "Clausewitz" i Lübeck vid tiden för kapituleringen i maj 1945. PD "Clausewitz" finns mellan den 12 och 21 maj 1945 i Luneburg vid floden Elbe, och man kapitulerar till amerikanarna vid Lauenberg. Möjligen kan detta vara slutstationen för de ev. svenskbyggda pansarbilarna som kan ha funnits kvar.

Finns här någon som vet mer än jag eller åtminstone kan någon hjälpa mig med var jag kan söka ytterligare uppgifter om dessa förband, förläggningsorter osv.???

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 31 juli 2006, 17:19

Det är teoretiskt möjligt, men jag undrar det ändå. Det hann levereras ytterst få Landsverk-bilar till Danmark före invasionen, ex. bara 2 st L-180 och 3 st Pbil m/39 Lynx. Holländarna hade däremot ett antal L-180 som togs i beslag av tyskarna, men jag undrar om någon av dem orkade med ända fram till 1945?

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Landsverks vara eller icke vara 1945

Inlägg av Lynx_39 » 31 juli 2006, 17:37

Jag har tillgång till opublicerat arkivmaterial som gör att jag ställde frågan här.
Det rör sig troligen om improviserade pansarbilar som danskarna själva byggde i några exemplar och skall jag själv sätta en slant så är det även en eller två av L-180 pansarbilarna som är med i förbandet, då dessa vagnar hade en stor mängd tyska komponenter och sålunda enkelt kunde repareras och försörjas med reservdelar.

Pansarbil Lynx var i bättre skick och en mycket bättre vagn 1943, men befann sig på annan ort och jag har uppgifter om dem som tyder på att de inte var aktuella för 233. Panzer Division.

Jag har diskuterat detta med erkänt duktiga arkivforskare i Tyskland och även ett par danska militärhistoriker som vet vad dem pratar om. Så teorin känns intressant, styrkebeskedet har jag på pränt och det är daterat så sent som april 1945, då har man flera danska bytesvagnar i tjänst - fler antal än de danska "attrapperna" som var någorlunda användbara. Så visst känns teorin befogad. :)

All hjälp mottages tacksamt!

adler 133
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 augusti 2006, 11:38
Ort: Vallentuna

L-180 pansarbilarna

Inlägg av adler 133 » 11 augusti 2006, 12:04

Hejsan..

Kan det vara L 180 or (eller licensbyggda vagnar typ L 180 ) från något av de Polizei Panzerförband som fortfarande existerade, dessa förband hade ju ett antal L 180 vagnar till sitt förfogande.

Jag vet ej vilken typ av fordon Polizei Wachbattalion Dänemark hade till sitt förfogande men det är ju möjligt att de hade ett par L 180 it jänst.Dina källor i Danmark kanske vet ?

Det är ju möjligt att 233. Panzer Division fick överta ett antal L 180 för att "förstärka" !! Divisionen :) vid krigsslutet.

Mvh
Björn

Skriv svar