Quiz: Pansarhistoria
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Quiz: Pansarhistoria
Fråga kommer…!
Hans K
Hans K
-
...och här är den, hetsa mig inte!
Hugo Sperrle är en av grabbarna som egentligen skulle fått knäckt hals som resultat av Nürnberg-rättegången...men gick fri...
Nästa är en bild med två frågor - den första, vad är det för nedgrävda(?) pansarrester vi ser här?
Det svaret har jag, men än så länge inte för den andra frågan:
Vad för "Truppenkennzeichen" är det vi ser målat på plåten? En stavhandgranat med flammande vingar? Eller vad? Vilken trupp använde den?
Hans K
Hugo Sperrle är en av grabbarna som egentligen skulle fått knäckt hals som resultat av Nürnberg-rättegången...men gick fri...
Nästa är en bild med två frågor - den första, vad är det för nedgrävda(?) pansarrester vi ser här?
Vad för "Truppenkennzeichen" är det vi ser målat på plåten? En stavhandgranat med flammande vingar? Eller vad? Vilken trupp använde den?
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hej, hej, hej! Var den så svår?
Den första frågan ska väl ni pansargubbar kunna klara av. Den andra? Som sagt, den vet jag själv inte svaret på...men hoppas naturligtvis på något matnyttigt från er...!
F.ö., det är väl ingen pansarsoldat som sitter uppe på tornet? Och - är det inte ett överdrivet stort "Balkenkreuz" som är ditmålat? Kunde i den storleken pryda en He-111!
Hans K
Den första frågan ska väl ni pansargubbar kunna klara av. Den andra? Som sagt, den vet jag själv inte svaret på...men hoppas naturligtvis på något matnyttigt från er...!
F.ö., det är väl ingen pansarsoldat som sitter uppe på tornet? Och - är det inte ett överdrivet stort "Balkenkreuz" som är ditmålat? Kunde i den storleken pryda en He-111!
Hans K
-
- Stödjande medlem 2021
Ja, den var svår. Nog är det väl ett torn tillhörande en sovjetisk T-26 men under det? Monstret verkar inte direkt vara i kördugligt skick och tillsammans med det stora balkkorset fick jag för svindlande ögonblick idén att konstruktionen skulle visa skjutgränser. Eller något.
-
T-26 säger du...hmmm, skulle du kunna tänka dig att det är en rysk BT-7?
Hans K
Hans K
-
- Stödjande medlem 2021
-
No prob! Maskinen verkar väldigt stationär, kanske skyddar den en fältflygplats?
Och så det där med den bevingade granatsymbolen? Any idea i vilken truppriktning den visar?
Hans K
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Kan vara svårt att skilja:
En snabbtrål gav inget om handgranatsmärket, skall försöka vidare.
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/BT-7Therefore, in early 1935, the tank went into production with a simpler design, incorporating the turret from the BT-5. (However, the idea of a wheeled/tracked vehicle with a 76 mm cannon was not abandoned and the plant was commissioned to develop a new BT-7 turret from the turret of the T-26-4.) In the production model, a cylindrical turret housed a 45 mm 20K gun with a DT machine gun. On some of the tanks, a model 71-TC radio with frame antenna was installed.
En snabbtrål gav inget om handgranatsmärket, skall försöka vidare.
MVH
Hans
-
Tror inte att vi omedelbart får mer svar, så frågan är nu fri...
Hans K
Hans K
-
65. Infanterie-Division är det närmaste jag kommer med stavhandgranater. Kanske någon underavdelning?
![Bild](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/65._Infanterie_Division.png/300px-65._Infanterie_Division.png)
https://de.wikipedia.org/wiki/65._Infan ... Wehrmacht)
MVH
Hans
![Bild](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/65._Infanterie_Division.png/300px-65._Infanterie_Division.png)
https://de.wikipedia.org/wiki/65._Infan ... Wehrmacht)
MVH
Hans
-
- Medlem
Kanske den användes som en statisk försvarsposition vid en frontlinje, garanterat skyddad från sovjetiska prickskyttar. Den f.d. förarluckan användes förmodligen som in- och utgång.sveahk skrev: ↑17 jul 2023 12:11...och här är den, hetsa mig inte!
pansartorn.jpg
Hans K
HGS
-
- Stödjande medlem 2021
HGS kan ha rätt men det är väldigt utsatt position. Några 122 mm granater från en kanonhaubits borde räcka för att sätta stopp för den verksamheten.
Nåväl, vi prövar med den här.
Vagnen på bilden hade fyra mans besättning. Vagnchef som också skötte 40 allt 60 mm kanonen i tornet, förare, telegrafist och laddare för 7,5 cm haubitsen.
Men vem riktade och avfyrade haubitsen?
Nåväl, vi prövar med den här.
Vagnen på bilden hade fyra mans besättning. Vagnchef som också skötte 40 allt 60 mm kanonen i tornet, förare, telegrafist och laddare för 7,5 cm haubitsen.
Men vem riktade och avfyrade haubitsen?
-
-
- Stödjande medlem 2021
Ja, och sidriktningen var inte bara begränsad utan t o m obefintlig. Föraren använde något som kallades "Naeder hydraulsystem".
Begreppet är okänt för mig. Kanske någon vet?
Hans riktar i alla fall nästa.
-
Du förklarade aldrig 60mm.
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=78419
Vad ser vi här, landet räcker för godkänt.
MVH
Hans
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=78419
Vad ser vi här, landet räcker för godkänt.
MVH
Hans