Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 15 februari 2021, 21:40

Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 februari 2021, 06:46

Du sitter inne på lösningen, Femtiotrean, men jag vill ändå ha ett skrivet svar på vad vagnen heter.

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 16 februari 2021, 08:37

Jag vill - som vanligt - att alla är med och spelar! Som jag ser det ärquizzarna inte en tävling där det viktigaste är att vara den som vet mest eller vet först.

Det såg man ju på frågebilden att besättningen var inte vithyad och det var ganska logiskt att söka i de asiatiska länderna som kanske had ett eget försvarsindustri men inte ett så stort att man utvecklade och tillverkade stridsvagnar.

Först tittade jag på bilder som jag fick när jag sökte "Indonesia main battle tank". En mycket intressant vagn och kombination av utvecklare och tillverkare, men felträff. Men Malaysia gav napp!
The PT-91 Twardy is a main battle tank designed by Obrum and manufactured by Bumar Labedy, Poland.
The battle tank is manufactured by upgrading the T-72M1 with a dual-axis stabilised fire-control system, explosive reactive armour, a more efficient and powerful engine, and advanced automatic loader. The PT-91 entered into service in 1995. By 2002, 233 PT-91 had been acquired by the Polish Army.
The Malaysian Army placed a $370m order with Bumar Labedy for 48 PT-91M Pendekar tanks and 15 support vehicles, which were delivered between 2007 and 2009.
(M for Malaysia) — production export variant for Malaysia with Sagem Savan-15 fire control system, a new 1,000 hp powerpack with Renk automatic transmission bringing its top speed to 70 km/h. Its main gun have been changed to a ZTS 2A46MS 125 mm gun, a 7.62 mm FN MAG coaxial machine gun and a 12.7 mm FN Browning M2 HB AA machine gun. This variant is also equipped with Sagem panoramic sight, a Sagem laser gyro inertial navigation system, turret stabilisation system, Obra-3 laser-warning system, integrated with 81 mm smoke grenade launchers, CBRN warning and protection system, Thales communication systems. ERAWA 2 Explosive Reactive Armour, and German-made tank tracks (Diehl Defence).

https://sv.wikipedia.org/wiki/PT-91

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 februari 2021, 12:29

Helt klart godkänt.

Du äger frågan.

Jag har läst att PT-91 skiljer sig från de ryska förbättringarna på T-72 genom att ERA-pansaret vid bärhjulen sitter tätt ihop och inte med något som helst mellanrum.

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 16 februari 2021, 17:31

eins.jpg
eins.jpg (25.05 KiB) Visad 327 gånger
zwei.jpg
zwei.jpg (14.36 KiB) Visad 327 gånger
drei.jpg
drei.jpg (31.23 KiB) Visad 327 gånger

???

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 17 februari 2021, 19:06

Det vi söker är det vi ser, alltså inte vapnet - som är inte nytt - utan ammunitionen som i högsta grad är ny.

Vapnet är ett gammalt - ja, gammalt och gammalt, den allra nyaste versionen är inte så himla gammal - pansarvärnsvapen. Ammunitionen är på många sätt...skall vi säga banbrytande om vi inte törs säga revolutionerande, men gör inte vapnet lika effektivt mot dagens stridsvagn som vapnet en gång var, d.v.s. man lovar inte att den slår ut en huvudstridsvagn eller MBT.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 19 februari 2021, 07:47

Det är två kända företag, den ena är europeiskt och den andra amerikanskt, som sysslar med högteknologi inom försvarsindustri som har utvecklat ammunitionen.

Ammunitionen kan skjutas från slutna rum eller värn och ger vapnet ett större effektivt skottavstånd, den är laserstyrd. Och dyr, förstås. På gamla goda tider var själva vapnet kanske inte direkt billigt men för det priset kunde man köpa hur många skott som helst (och därmed förstöra ett antal stridvagnar), men idag kan ett skott kosta - om min gissning är någorlunda rätt eller "in the ballpark" - lika mycket som vapnet!

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av masase » 19 februari 2021, 09:43

Missilen ser ut som en TOW

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 19 februari 2021, 11:25

Det är inte en robot.

"The TOW missile in its current variations is not a fire-and-forget weapon, and like most second-generation wire-guided missiles has Semi-Automatic Command Line of Sight guidance. This means that the guidance system is directly linked to the platform, and requires that the target be kept in the shooter's line of sight until the missile impacts. A fire-and-forget TOW variant (TOW-FF) was under development, but was cancelled by the Army in 2002."

Laserstyrning skulle alltså vara helt nytt, men uppenbarligen ingenting i den driktningen är i sikte?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 21 februari 2021, 09:02

Om det är robot, så måste vapnet väl vara rekylfritt. Vi söker alltså ny, "game changing" ammunition till ett mycket känt vapen.

TOW var inte en dålig gissning - inte minst därför att Raytheon är det andra försvarsindustriföretaget.

Jag formulerar frågan på nytt: vad heter den andra vapentillverkaren och vad heter det gamla goda vapnet?

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av masase » 21 februari 2021, 21:47

Kanske SMAW II Serpent? Med Nammo som tillverkare?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nammo

Det gamla goda vapnet var M72 Law

https://en.wikipedia.org/wiki/M72_LAW

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 22 februari 2021, 08:54

Men det är ju två helt olika vapen!

https://en.wikipedia.org/wiki/Mk_153_Sh ... II_Serpent
https://en.wikipedia.org/wiki/M72_LAW


Sista tips: sök på närmare håll!

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 23 februari 2021, 06:44

Pansarskott 86 med saltvatten baktill, så att den går att avfyra inifrån slutna rum?

Denna version har jag hört från yrkessoldater vid Ing 2 är mycket dyrare än en vanlig Pansarskott 86 och har huvudsakligen inhandlats av jänkarna.

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 23 februari 2021, 07:41

The disadvantage of the recoilless design is that it creates a large back blast area behind the weapon, which can cause severe burns and overpressure injuries to friendly personnel in the vicinity of the user and sometimes even to the users themselves, especially in confined spaces. The back blast may also reveal the user's position to the enemy. The problem of back blast was solved with the AT4-CS (Confined Space) version, specially designed for urban warfare. This version uses a saltwater countermass in the rear of the launcher to absorb the back blast; the resulting spray captures and dramatically slows down the pressure wave, allowing troops to fire from enclosed areas.
Bild

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pansarsko ... utveckling


Jag ser nu - för sent som vanligt - att jag borde ha gjort det tydligt att vi talar inte om ett engångsvapen (med en stridsdel) utan ett vapen som kan laddas om (med olika sorters ammunition).



Men nu har vi båda företag! Raytheon var den ena och
Saab Dynamics Aktiebolag, (tidigare Saab Bofors Dynamics AB), är ett svenskt företag inom försvarsindustrin, och ett dotterbolag till Saab AB. Företaget finns främst i Karlskoga och Linköping, men även på andra platser i landet. Företaget tillverkar bland annat pansarvärnsvapen och robotar.
Saab är den andra.

Och jag tror vi sätter punkt här och ger HGS frågan!






https://militaryleak.com/2020/12/23/gui ... -munition/
https://sempermiles.se/forsvarsnyheter- ... n-for-grg/
https://soff.se/medlemsnyhet/saab-och-r ... saabgroup/



Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 februari 2021, 16:06

Tack Femtiotrean.

Min fråga lyder: Den allra första striden pansarvagn mot pansarvagn. Vad hette den engelska vagnchefen som lyckades slå ut en tysk stridsvagn?

HGS

Skriv svar