Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av MarkinM » 6 februari 2022, 13:34

Ömsesidigt. Jag saknade forumet och alla närvarande :)

Jag har ett annat exempel på sovjetisk stridsvagnsbyggnad för dig. Byggd i en mycket liten sats, en stridsvagn för speciella ändamål. Av dem som infanteriet var rädda för, "som eld".

Frågan innebär en sovjetisk beteckning. Men om någon också namnger German (tysk trofé bilden), så blir detta konstflyg.

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28601
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Hans » 6 februari 2022, 15:11

Kan det vara en KV/KB 8: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%92-8 ?

Var, ingen aning.

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av MarkinM » 6 februari 2022, 18:48

Ja, det är en eldkastartank. Men det här är ingen KV-8. Det är en tidigare version med ett annat nummer.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28601
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Hans » 6 februari 2022, 19:02

Attans, nu då? http://beutepanzer.ru/Beutepanzer/su/kv ... lame1.html

Vete tusan vad den hette i sovjetisk tjänst.

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av MarkinM » 6 februari 2022, 19:36

Ja det är det. Det återstår att namnge rätt namn.

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av MarkinM » 6 februari 2022, 19:38

Jag ska ge dig råd. Nej, stridsvagnen hette inte så. Men det hjälper att hitta rätt nummer.

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28601
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Hans » 6 februari 2022, 19:59

Jag får googla efter djuret på ryska imorgon. Nu andra aktiviteter som är prioriterat. Jag rör mig i alla fall i rätt härad.

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av MarkinM » 6 februari 2022, 20:07

Jag kommer lägga till. Det finns en stridsvagn. Fiktiv. Som heter precis som stridsvagnen i gåtan och som djuret.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28601
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Hans » 7 februari 2022, 15:09

Nej du MarkimM, min googling på ryska ger ingenting. Jag kan kanske 10 ord ryska varav hälften är kopplat till drycker. Får man en ledtråd till?

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av MarkinM » 7 februari 2022, 16:19

Låt mig förtydliga, känner du igen djuret på bilden?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5639
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 7 februari 2022, 16:33

Previously, T-26 tanks ( OT-26 , OT-130 , OT-133 ) were used as flamethrower tanks , however, weak armor made them vulnerable on the battlefield.

The first version of the KV flamethrower was developed in the summer of 1941 and received the designation KV-6. It differs from the KV-1 by the presence of an ATO-41 flamethrower instead of a DT machine gun, and a 110-liter tank with a fire mixture located in the fighting compartment.

The production of these machines was organized at the Kirov Plant, but due to the blockade of Leningrad, a limited series was produced. Despite the fact that the total number of assembled vehicles is unknown, 4 vehicles were in the 124th Tank Brigade of Colonel N. Rodin, formed in September 1941 in Leningrad, and were actively used in battles in the Leningrad direction.
КВ-6 — советский тяжёлый огнемётный танк периода Второй мировой войны



PS Flodhäst = Обыкновенный бегемот, eldkastarstridsvagn = Огнемётный танк och "бегемот танк" ledde direkt till svaret.



PPS Den fiktiva stridsvagnen måste vara:
in a number of sources there are references to a certain tank KV-5bis or KV-6 "Begemot" , also called the "Stalin Orchestra", which in reality is a hoax, a fictional project of a three-turreted heavy tank - "composite", which, however, received wide popularity and subsequently described in detail by Alexander Afanasiev. The illustration was made up of images of real-life technology, but had no semantic meaning, was technically almost impracticable and looked more like a caricature. According to Afanasiev, the designer Zh. Ya. Kotin began to develop the KV-5bis tank in 1942, on the personal instructions of Stalin . Manufactured by 1944, nine KV-5bis tanks were allegedly equipped with a tank company of the breakthrough named after Stalin, which took an active part in the Karelian operation and participated in the breakthrough of the Mannerheim Line without suffering any losses.

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av MarkinM » 7 februari 2022, 16:56

Höger.
Wikipedia-artikeln har dock ett misstag. DT-kulsprutan stod kvar på sin plats. Och dessa stridsvagnar användes inte aktivt. Mer om detta nedan.

Det 124:e stridsvagnsregementet, som fick KV-6:an, som ingick i 124:e stridsvagnsbrigaden, fick ett ganska tråkigt öde. Den allra första militära operationen var hans sista.
Regementet beordrades att rädda amfibielandningen, landade i den tyska baksidan inte långt från bosättningen "Strelna", kontakten med vilken förlorades tre dagar tidigare.
När stridsvagnarna, som lämnade efter sig det eftersläpande infanteriet, slog igenom, hittade de ingen och tillbringade nästan en dag med att leta, utan att veta att nästan alla marinsoldater redan hade dött.
Under denna tid lyckades tyskarna omringa tankfartygen. Det 124:e stridsvagnsregementet försökte bryta sig ur omringningen, men förstördes. Endast tre tankfartyg med allvarliga brännskador lyckades nå de sovjetiska positionerna. Så alla KV-6:or föll i tyska händer mindre än en månad efter att de lämnade fabriken.

Femtiotrean, du har ordet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28601
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Hans » 7 februari 2022, 19:10

MarkinM skrev:
7 februari 2022, 16:56
Höger.
Tack för att du vågar ge dig in, med din goda kunskap, i svenskspråkiga marker. Som jag sagt blir maskinöversättningar ibland roliga. 'Rätt' på ryska kan jag inte (pravenna typ säger mitt sällskap som kan flytande ryska) men du har varit smart och gått via engelska. Jag inbillar mig att du tog 'right' som 'rätt' men det blir också 'höger' på svenska.

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av MarkinM » 7 februari 2022, 21:11

Det var nödvändigt att använda "Correct", inte "right"... Men, som de säger i Ryssland: "En bra trodde kommer efter". (På ryska låter det mycket mer poetiskt - "Хорошая мысля приходит опосля".)

Förresten, om det inte är en hemlighet, vilka ryska namn på drycker känner du till?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28601
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Hans » 7 februari 2022, 21:38

Vodka,, pivo, vino och voda samt Pepsi. Klaga inte på min stavning.

MVH

Hans

Skriv svar