Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Åter till pansarquizzet.
Åtminstone 7499 förare (men säkert fler) lärde sig den här startproceduren.
Vilken vagn söker vi?
- Vädra vagnen från bensinångor genom att ha samtliga luckor öppna under minst tio minuter.
- Dra runt den luftkylda motorn med startmotorn flera gånger utan att tändningen är påslagen. Om motorn kärvar kan det bero på luft i systemet. Vänta då 10 minuter och försök igen.
- Om motorn roterar utan anmärkning, dra ut choken hela vägen (Se till att choken trycks in till hälften när motorn har startat)
- Dra ut handgasen en knapp cm. Tryck ner kopplingen fullt.
- Se till att växelspaken står i neutralläge.
- Slå på tändningen och tryck på startknappen (se till att choken är framförd till det läge där motorn går jämnt. Använd inte startmotorn mer än 30 sekunder).
Slå på brytaren för full oljetillförsel till filtret (om oljetrycket inte når 2 bar inom 30 sek vid 1300 rpm stäng motorn)
Sätt handgasen för 1300 rpm.
Åtminstone 7499 förare (men säkert fler) lärde sig den här startproceduren.
Vilken vagn söker vi?
- Vädra vagnen från bensinångor genom att ha samtliga luckor öppna under minst tio minuter.
- Dra runt den luftkylda motorn med startmotorn flera gånger utan att tändningen är påslagen. Om motorn kärvar kan det bero på luft i systemet. Vänta då 10 minuter och försök igen.
- Om motorn roterar utan anmärkning, dra ut choken hela vägen (Se till att choken trycks in till hälften när motorn har startat)
- Dra ut handgasen en knapp cm. Tryck ner kopplingen fullt.
- Se till att växelspaken står i neutralläge.
- Slå på tändningen och tryck på startknappen (se till att choken är framförd till det läge där motorn går jämnt. Använd inte startmotorn mer än 30 sekunder).
Slå på brytaren för full oljetillförsel till filtret (om oljetrycket inte når 2 bar inom 30 sek vid 1300 rpm stäng motorn)
Sätt handgasen för 1300 rpm.
-
- Medlem
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 2 maj 2012, 22:03
Re: Quiz: pansarhistoria
Det låter som en komplicerad procedur för en komplicerad motor.
Den mest komplicerade motorn jag kan kan komma på är m4 shermans stjärnmotor med 5st raka sexor.
Fast Sherman borde tillverkats i betydligt fler exemplar än så? Vill minnas att den även fanns med diesel.
Söker du någon specifik version av ett fordon?
Den mest komplicerade motorn jag kan kan komma på är m4 shermans stjärnmotor med 5st raka sexor.
Fast Sherman borde tillverkats i betydligt fler exemplar än så? Vill minnas att den även fanns med diesel.
Söker du någon specifik version av ett fordon?
Re: Quiz: pansarhistoria
@Stefan
Kan du berätta mer om levande och zombieband. Varför?
@Lasse
Måste vara brittiskt.
MVH
Hans
Kan du berätta mer om levande och zombieband. Varför?
@Lasse
Måste vara brittiskt.
MVH
Hans
Re: Quiz: pansarhistoria
Var det så lättTempelriddaren skrev:Det låter som en komplicerad procedur för en komplicerad motor.
Den mest komplicerade motorn jag kan kan komma på är m4 shermans stjärnmotor med 5st raka sexor.
Fast Sherman borde tillverkats i betydligt fler exemplar än så? Vill minnas att den även fanns med diesel.
Söker du någon specifik version av ett fordon?
Visst är det Sherman M4 A4 som avses men var det verkligen så komplicerat att starta en stridsvagn jämfört med andra vagnar från tiden? Om man läser Beskrivning del1 för svenska stridsvagnar så var det sannerligen inte bara att vrida om nyckeln på dem heller
Ledtråden 7499 gällde förstås bara Sherman M4 A4 och visst tillverkades även dieselvarianter av Sherman men de skeppades i de flesta fall till Sovjet som mer och mer övergick till dieseldrift i sina stridsfordon.
http://www.8th-armored.org/misc/36-start.htm
Tempelriddaren startar nästa.
Vad gäller Hans och zombier vet jag inte riktigt vad jag skall säga...
-
- Medlem
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 2 maj 2012, 22:03
Re: Quiz: pansarhistoria
Så lätt var det inte.
Jag gjorde som i amerikanska filmer, och skjöt från höften. Friskt kopplat hälften brunnet.
Tyvärr är kreativiteten inte lika hög när det börjar bli kväll och imorgon lär jag ha lite tidsbrist. Så jag släpper frågan fri.
Jag gjorde som i amerikanska filmer, och skjöt från höften. Friskt kopplat hälften brunnet.
Tyvärr är kreativiteten inte lika hög när det börjar bli kväll och imorgon lär jag ha lite tidsbrist. Så jag släpper frågan fri.
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Kul att quizen är igång igen, har själv varit fullt upptagen med annat ett tag och inte kunnat engagera mig.
Hans:
Döda band kallas sådana som har en lös sprint genom plattorna, lika lealösa som en cykelkedja eller ett klockarmand av metall, eller ett snöre för den delen.
Levande band däremot har på ett eller annat sätt gummi vulkat mellan platta och bult och ofta är de sammanfogade (skruvade) med någon form av låsning i vardera ytterkant och ibland även på mitten
Tex Sherman (inte alla), M1A1, Leopard 2, M 113, Pbv 302, Strf 90 har denna typen av band och lägger man bandet isärslaget på marken så står ändarna upp, lägger man det på sidan vrider det sig så att det bildar en cirkel. Det är lite som att försöka räta ut en klockfjäder, den stretar emot.
Detta menas att bandet har en förspänning som gör att bandet hjälper till och vill tillbaka till sin cirkulära form och det gör att man inte får lika mycket förluster som med döda band.
Hänger du med?
Hans:
Döda band kallas sådana som har en lös sprint genom plattorna, lika lealösa som en cykelkedja eller ett klockarmand av metall, eller ett snöre för den delen.
Levande band däremot har på ett eller annat sätt gummi vulkat mellan platta och bult och ofta är de sammanfogade (skruvade) med någon form av låsning i vardera ytterkant och ibland även på mitten
Tex Sherman (inte alla), M1A1, Leopard 2, M 113, Pbv 302, Strf 90 har denna typen av band och lägger man bandet isärslaget på marken så står ändarna upp, lägger man det på sidan vrider det sig så att det bildar en cirkel. Det är lite som att försöka räta ut en klockfjäder, den stretar emot.
Detta menas att bandet har en förspänning som gör att bandet hjälper till och vill tillbaka till sin cirkulära form och det gör att man inte får lika mycket förluster som med döda band.
Hänger du med?
Re: Quiz: pansarhistoria
Nej.
Gummi vulkat mellan platta och bult etc. behöver jag nog en illustration för att begripa. Tack för det första försöket att förklara för en fotknekt.
MVH
Hans
Gummi vulkat mellan platta och bult etc. behöver jag nog en illustration för att begripa. Tack för det första försöket att förklara för en fotknekt.
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 2 maj 2012, 22:03
Re: Quiz: pansarhistoria
Hans: Om jag inte minns fel så är det en slags gummibussning i hålet i bandplattan där bulten slås i.
Re: Quiz: pansarhistoria
Välkommen om jag inte sagt det tidigare.
Låter för enkelt, jag tror att jag förstår
MVH
Hans
Låter för enkelt, jag tror att jag förstår
MVH
Hans
Re: Quiz: pansarhistoria
Då kör vi en till.
Barnes, Penn och Reynolds är tre stridsvagnssoldater i en roman. Vilken?
Barnes, Penn och Reynolds är tre stridsvagnssoldater i en roman. Vilken?
Re: Quiz: pansarhistoria
En ledtråd:
Re: Quiz: pansarhistoria
Colin Forbes ''Tramp in Armour'' ??, Varjag
Re: Quiz: pansarhistoria
Visst är det så. Romanen som utspelar sig efter 10 maj 1940 har egentligen Bert som huvudperson. Bert är en Matilda II med starkt pansar och klen beväpning. På svenska tror jag att boken hette "stridsvagn på villovägar" eller något sådant.varjag skrev:Colin Forbes ''Tramp in Armour'' ??, Varjag
Varjag luffar vidare.
Re: Quiz: pansarhistoria
Tack Lasse
...men vad skjöt dom med?, Varjag
...men vad skjöt dom med?, Varjag