Ta fram en Stridvagn

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Ta fram en Stridvagn

Inlägg av predator » 27 januari 2006, 12:38

Hej

Bara undra hur lång dit det tar att ta fram en ny Stridsvagn? i Fredstid och under krig.

kolla på en dokomentär och där sa dom att under kriget så tog de tyskarna 10 att få fram en ny ? Kan de värkligen stämma?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ta fram en Stridvagn

Inlägg av MD650 » 27 januari 2006, 12:52

leo2 skrev:Hej

Bara undra hur lång dit det tar att ta fram en ny Stridsvagn? i Fredstid och under krig.

kolla på en dokomentär och där sa dom att under kriget så tog de tyskarna 10 att få fram en ny ? Kan de värkligen stämma?
Låter rimligt.
Det tog drygt 10 år för att ta fram strf 90.
:)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 27 januari 2006, 12:59

Gick det inte fort att ta fram Pz V?
Jag menar den efterapade ju T34 till en del?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 27 januari 2006, 14:01

Panzer V byggdes väl på samma bottenplatta som Pz IV?
Så då borde det väl ha varit ganska lätt att ta fram Panthern snabbt, eftersom, som Per-Erik sade, den ju efterapade T-34.
Jag har dock inte en aning om hur lång tid det tog, det kanske står på achtungpanzer.de?
Mvh Andreas

PS: många av stridsvagnsmodellerna som tyskarna använde var väl mer eller mindre planerade redan före kriget?

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 27 januari 2006, 14:24

Andreas K skrev:Panzer V byggdes väl på samma bottenplatta som Pz IV?
Så då borde det väl ha varit ganska lätt att ta fram Panthern snabbt, eftersom, som Per-Erik sade, den ju efterapade T-34.
Jag har dock inte en aning om hur lång tid det tog, det kanske står på achtungpanzer.de?
Mvh Andreas

PS: många av stridsvagnsmodellerna som tyskarna använde var väl mer eller mindre planerade redan före kriget?
De ska va 10 mån om någon missa de. Tänke ju på tigen som dom hade på papper under kriget och som dom sen börjar göra. Då går de ju ganska snabbt att börja bygga. Men om man inte har den på papper så tar det ju ett tag. Alla räkningar man ska lösa och hitta någon stans att vara och va den kostar och vilken kanon man ska ha och allt de där...

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 27 januari 2006, 16:36

Ja, det måste ju vara en j*vla process att gå igenom alla sådana detaljer om man har noll att gå på.
Det är väl därför nya pansarvagnar ofta har ''barnsjukdomar'' som de sedan växer ifrån, man har helt enkelt missat någon liten detalj.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 27 januari 2006, 16:57

Jo de är ju sant. All den inte har ju inte i huvet. Brukar man testa sig fram eller ritar man en vagn och börjar göra den och sen upptäcker alla fel och ändrar om efter tiden?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 27 januari 2006, 19:21

leo2 skrev:Jo de är ju sant. All den inte har ju inte i huvet. Brukar man testa sig fram eller ritar man en vagn och börjar göra den och sen upptäcker alla fel och ändrar om efter tiden?
antar att det funkar som vilken maskinkonstruktionsprocess som helst?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 27 januari 2006, 22:02

antar att det funkar som vilken maskinkonstruktionsprocess som helst?
Jag skulle tro att det är så. Jag har en liten uppfattning om hur det funkar efter att jag läste Teknik & Design på gymnasiet. En designer eller liknande får ett uppdrag ''-Ta fram en ny stridsvagn enligt följande krav'', man får som designer alltid en kravspecifikation, typ den ska vara liten, smidig, stark, bra räckvidd osv. En pansarvagn bygger på en kompromiss mellan eldstyrka, skydd och hastighet. I princip kan inte dessa tre egenskaper finnas tillsammans utan bekostnad på varandra. När designern vet vilka krav han/hon ska uppfylla så får denne en snilleblixt och sätter sig och ritar en pansarvagn. Ritningen tillsammans med en skalmodell visas sedan för uppdragsgivaren, som förhoppningsvis blir nöjd, ofta ger man samma uppdrag till många designers och så väljer man det sedan mest tilltalande alternativet som presenteras. Uppdragsgivaren köper ritningarna och dess rättigheter av designern, och börjar leta efter ett företag som kan tillverka fordonet. När man hittat ett företag som kan ställa upp, så beställer man ett eller flera prototypexemplar. När dessa är tillverkade så provar man dem på speciella övningsfält. Då dyker nästan alltid småfel upp, som man rättar till genom att ändra i ritningarna innan man beställer fler exemplar av fordonet från fabriken. Sedan dyker det ju nästan alltid upp fler småfel, i synnerhet i krigstid, då fordonen ställs inför den ultimata prövningen, nämligen slagfältet. Om det är en drivaxel som inte fungerar hundraprocentigt på övningsfältet så är det ingen som dör, det kan ibland passera obemärkt, men ute i fält är det dessutom fler exemplar av fordonet som rullar, och om de inte fungerar godtagbart då, så äventyras både förarnas och andra soldaters liv. Då blir det desto viktigare att man strävar efter att få fram den ultimata, felfria konstruktionen. Detta gör man även i fredstid, men då är det inte lika högt prioriterat eftersom ingen persons liv är direkt beroende av att fordonet fungerar felfritt. Tyvärr har jag fortfarande inte hittat någonting om hur lång tid det tar att utveckla en ny stridsvagn i krigs- respektive fredstid, men jag kan med säkerhet säga att det går mycket fortare i krigstid, då pressen från maktutövarna är stor. Man kan också tillägga att den snabba framtagningen av nya modeller också medför fler ''barnsjukdomar'' och konstruktionsfel, det är priset man får betala för att hinna före sin deadline. Men även i fredstid då man har gott om tid på sig, så händer det att man gör uppenbara slarvfel i design och konstruktioner, just därför att man känner att man har så gott om tid att man kan lägga sitt arbete och sin uppgift en bit ner på prioriteringslistan. Det är min personliga erfarenhet i alla fall. Jag hoppas att jag har tillfört något mer till diskussionen än bara ordbajs... :)
Mvh Andreas

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Re: Ta fram en Stridvagn

Inlägg av Otto Gaz » 27 januari 2006, 23:19

[quote="MD650] Låter rimligt.
Det tog drygt 10 år för att ta fram strf 90.
:) [/quote]

Jag jobbar med datorsystem för produktutveckling inom fordonsindustrin. Om man påbörjar ett nytt projekt idag,
skulle jag tro att man kan bli klar på ca ett år, förutsatt att projektet får tillräckligt med resurser.

Det är ungefär samma förkortning man gjort inom bil/lastbilsindustrin sedan 70-talet.

Den stora förändring som skett på senare år (dvs efter att de strv som finns idag utvecklades) är att
all konstruktion och analys har blivit datoriserad. Man kan tex skippa modellbygge för att "packa"
utrustning i fordonet, och simulera mycket av det som tidigare fick testas med modeller eller prototyper.

Simuleringarna kan göras på hela fordon, jämfört med tidigare när man fick simulera delkomponenter.

Givetvis gör man fysiska tester också, men detta görs långt senare i projekten, och mest för att verifiera
det man tidigare simulerat. Detta eleminerar ett antal generationer prototyper som krävde lång tid
att ta fram.

Stridsfordon är jag ingen expert på, men de fordon vi känner till idag har väl alla rätt många år på nacken?
Ledtiderna för dessa projek var alltså betydligt längre än om man skulle ta fram samma system idag.

/Otto

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Re: Ta fram en Stridvagn

Inlägg av hangatyr » 28 januari 2006, 15:37

Otto Gaz skrev:[
scanias nya lastbilsserie tog definitivt mer än ett år att implementera!

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 28 januari 2006, 17:38

Andreas K skrev:
antar att det funkar som vilken maskinkonstruktionsprocess som helst?
Jag skulle tro att det är så. Jag har en liten uppfattning om hur det funkar efter att jag läste Teknik & Design på gymnasiet. En designer eller liknande får ett uppdrag ''-Ta fram en ny stridsvagn enligt följande krav'', man får som designer alltid en kravspecifikation, typ den ska vara liten, smidig, stark, bra räckvidd osv. En pansarvagn bygger på en kompromiss mellan eldstyrka, skydd och hastighet. I princip kan inte dessa tre egenskaper finnas tillsammans utan bekostnad på varandra. När designern vet vilka krav han/hon ska uppfylla så får denne en snilleblixt och sätter sig och ritar en pansarvagn. Ritningen tillsammans med en skalmodell visas sedan för uppdragsgivaren, som förhoppningsvis blir nöjd, ofta ger man samma uppdrag till många designers och så väljer man det sedan mest tilltalande alternativet som presenteras. Uppdragsgivaren köper ritningarna och dess rättigheter av designern, och börjar leta efter ett företag som kan tillverka fordonet. När man hittat ett företag som kan ställa upp, så beställer man ett eller flera prototypexemplar. När dessa är tillverkade så provar man dem på speciella övningsfält. Då dyker nästan alltid småfel upp, som man rättar till genom att ändra i ritningarna innan man beställer fler exemplar av fordonet från fabriken. Sedan dyker det ju nästan alltid upp fler småfel, i synnerhet i krigstid, då fordonen ställs inför den ultimata prövningen, nämligen slagfältet. Om det är en drivaxel som inte fungerar hundraprocentigt på övningsfältet så är det ingen som dör, det kan ibland passera obemärkt, men ute i fält är det dessutom fler exemplar av fordonet som rullar, och om de inte fungerar godtagbart då, så äventyras både förarnas och andra soldaters liv. Då blir det desto viktigare att man strävar efter att få fram den ultimata, felfria konstruktionen. Detta gör man även i fredstid, men då är det inte lika högt prioriterat eftersom ingen persons liv är direkt beroende av att fordonet fungerar felfritt. Tyvärr har jag fortfarande inte hittat någonting om hur lång tid det tar att utveckla en ny stridsvagn i krigs- respektive fredstid, men jag kan med säkerhet säga att det går mycket fortare i krigstid, då pressen från maktutövarna är stor. Man kan också tillägga att den snabba framtagningen av nya modeller också medför fler ''barnsjukdomar'' och konstruktionsfel, det är priset man får betala för att hinna före sin deadline. Men även i fredstid då man har gott om tid på sig, så händer det att man gör uppenbara slarvfel i design och konstruktioner, just därför att man känner att man har så gott om tid att man kan lägga sitt arbete och sin uppgift en bit ner på prioriteringslistan. Det är min personliga erfarenhet i alla fall. Jag hoppas att jag har tillfört något mer till diskussionen än bara ordbajs... :)
Mvh Andreas
Nog lite fler faktorer än bepansring, eldkraft och fart, lägg även till "fältmässighet", går det att reparera i fält, klimat skall
den användas i kyla, lervälling eller öken. Räckvidd är också viktig, samt möjligheten att använda delar ifrån flera olika
stridsvagnar som redan finns i drift. Sen är frågan när en stridsvagn slutar att vara uppgraderad utan blir en egen
ny? Ungefär som när helikoptertillverkaren Mil ville bygga en ny helikopter Mil-8, men inte fick, istället så gjorde dom en
stor uppdatering av Mil-6, i slutet hängde 5-10% av delarna ifrån Mil-6 kvar i Mil-8, är det en uppdatering eller en ny helikopter?

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Re: Ta fram en Stridvagn

Inlägg av Otto Gaz » 28 januari 2006, 18:45

hangatyr skrev: scanias nya lastbilsserie tog definitivt mer än ett år att implementera!
Det stämmer, men jag anser likväl att man kan ta fram en ny modell på ett år
om projektet ges tillräckligt med resurser. "Tillräckligt" kan ibland vara
betydligt mer än man har råd med, eller vad som är företagsekonomiskt sunt...

Mycket av den tid som gick åt användes till att planera marknadsföring, välja
klädselfärg, träna servicepersonal mm. Min uppskattning avser att utifrån en
kravspec ta fram ett produktionsfärdigt fordon.

/Otto

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 28 januari 2006, 20:40

Nog lite fler faktorer än bepansring, eldkraft och fart, lägg även till "fältmässighet", går det att reparera i fält, klimat skall
den användas i kyla, lervälling eller öken. Räckvidd är också viktig, samt möjligheten att använda delar ifrån flera olika
stridsvagnar som redan finns i drift.
Det har du alldeles rätt i, de egenskaper du räknade upp är mycket viktiga. De jag räknade upp var bara de tre huvudsakliga egenskaperna man tar mest hänsyn till när man konstruerar en pansarvagn, men det är ju alltid en bonus om de egenskaper du nämnde finns med i konstruktionen. Att man inte tagit någon hänsyn alls till egenskaperna som du räknade upp har många gånger lett till att man fått ändra på konstruktionen.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 28 januari 2006, 21:39

De tre faktorer som man tar hänsyn till i sb med strftillverkning är
* eldkraft
* rörlighet
* skydd
:)

Skriv svar