Stridsvagn S, civila användningsområden?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Stridsvagn S, civila användningsområden?

Inlägg av Frogman » 13 januari 2006, 09:59

Jag har för mig att alla stridsvagn S blev skrotade förutom motorerna som gick att använda som båtmotorer.
Synd tycker jag, ett alternativt användningsområde vore att montera jet-motor ovanpå och använda den som brandsläcknings utrustning, alternativt snöröjare?

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 17 januari 2006, 07:26

Det finns ett försök att använda den som minröjare, kraftfullt ombyggd, men den uppfyllde aldrig specifikationen. Att använda den till vad du föreslår hade blivit onödigt dyrt, tungt osv. Det är bättre att börja från början, så är man inte låst till något som inte går att ändra.

Allt skydd mot beskjutning kommer att vara kvar på många platser, och gör den onödigt tung och klumpig. Vi skall inte heller glömma bredden som utan dunkar och flytutrustning är 340 cm, vilket innebär dispenser för att köra den civilt, förfordon mm.

Var hade du tänkt dig att snöröja med den klumpen på 40 ton? I en stads vägar och parker. Kommer snart till en bro dimensionerad för bilar eller ännu lättare och då blir det stopp.

Som brandfordon helt omöjlig, måste stå på en trailer för att åka till brandplatsen, kan inte mer än kort sträcka gå för egen maskin.

Nej det var nog väldigt bra att den fick åka till Vislanda och avsluta sin verksamhet

Användarvisningsbild
Preben
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 september 2006, 12:27
Ort: Lund

Inlägg av Preben » 15 september 2006, 12:55

Jag vet att de finns ialla fall en fungerande s vagn på p4, men den kanske inte använd till något de vet jag inte. Sen såg (på tv vet inte vilket pogram de var å såg inte hela) jag att bofors använde en till amröj på något skjutfält någonstans i sverige så något använder man den till ialla fall

/Peter

Skriv svar