tiger II

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 16 januari 2006, 17:48

När vi håller på att diskutera pzkfw frågar jag hur mycket dom här påhängbara sidopansarskydden väger och hur tjocka dom e
Bilagor
20050211b55336d5.jpg
20050211b55336d5.jpg (22.58 KiB) Visad 2882 gånger

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 16 januari 2006, 17:53

alexander den store skrev:Fans det inte någon jagd model av tiger I
Typ.

Ferdinand Porsche var stensäker på att få kontraktet för tigern, och hade börjat tillverka ett antal chassin, då kontraktet istället gick till Henschel. Dessa chassin användes till Panzerjäger Tiger (P).


Dessutom så tillverkades ett fåtal stormkanonvagnar på (vanliga) tigerchassin, den sk 'Sturmtiger'.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 16 januari 2006, 17:53

hur mycket dom väger vet jag ej men dom var väl tänkta att användas mot fiendens vapen med riktad strålverkan (bazooka,piat) och troligtvis också mot ryssarnas pv-gevär som faktist kunde slå igenom panzer 4 sidopansar om dom hade lite tur......:)

Edit: dom var väl nån halvcentimeter tjocka...

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 16 januari 2006, 17:58

Achtung Panzer hävdar att sidoplåtarna var 5mmm tjocka på vagnkroppen, och 8mm på tornet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 16 januari 2006, 18:30

hoffe_salem skrev:hur mycket dom väger vet jag ej men dom var väl tänkta att användas mot fiendens vapen med riktad strålverkan (bazooka,piat) och troligtvis också mot ryssarnas pv-gevär som faktist kunde slå igenom panzer 4 sidopansar om dom hade lite tur......:)

Edit: dom var väl nån halvcentimeter tjocka...
Plåtarna var i egenskap av yttre RSV-skydd i syfte att få verkansdelen att detonera så långt som möjligt från huvudpansaret.
:)

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 16 januari 2006, 18:33

hoffe_salem skrev:Ferdinand Porsche var stensäker på att få kontraktet för tigern, och hade börjat tillverka ett antal chassin, då kontraktet istället gick till Henschel. Dessa chassin användes till Panzerjäger Tiger (P).
Var inte den rätt tung

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 16 januari 2006, 18:33

MD650 skrev:
hoffe_salem skrev:hur mycket dom väger vet jag ej men dom var väl tänkta att användas mot fiendens vapen med riktad strålverkan (bazooka,piat) och troligtvis också mot ryssarnas pv-gevär som faktist kunde slå igenom panzer 4 sidopansar om dom hade lite tur......:)

Edit: dom var väl nån halvcentimeter tjocka...
Plåtarna var i egenskap av yttre RSV-skydd i syfte att få verkansdelen att detonera så långt som möjligt från huvudpansaret.
:)
Exakt och om inte jag minns helt tokigt så byttes dom här plåtarna ut mot ett sorts nät i slutet av kriget eller är jag helt ute och cyklar ny för jag vet att ryssen hade ett liknande nät..:)

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 16 januari 2006, 18:35

alexander den store skrev:
hoffe_salem skrev:Ferdinand Porsche var stensäker på att få kontraktet för tigern, och hade börjat tillverka ett antal chassin, då kontraktet istället gick till Henschel. Dessa chassin användes till Panzerjäger Tiger (P).
Var inte den rätt tung

Den vägde runt 65-70 ton...

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 16 januari 2006, 20:04

hoffe_salem skrev:
MD650 skrev:
hoffe_salem skrev:hur mycket dom väger vet jag ej men dom var väl tänkta att användas mot fiendens vapen med riktad strålverkan (bazooka,piat) och troligtvis också mot ryssarnas pv-gevär som faktist kunde slå igenom panzer 4 sidopansar om dom hade lite tur......:)

Edit: dom var väl nån halvcentimeter tjocka...
Plåtarna var i egenskap av yttre RSV-skydd i syfte att få verkansdelen att detonera så långt som möjligt från huvudpansaret.
:)
Exakt och om inte jag minns helt tokigt så byttes dom här plåtarna ut mot ett sorts nät i slutet av kriget eller är jag helt ute och cyklar ny för jag vet att ryssen hade ett liknande nät..:)
Senare varianter av Schürtzen gjorda av nät kallades för Thoma-schürtzen.

Under slaget om Berlin så svetsades nät och sängbottnar fast på en del tanks främst T-34/85 som skydd mot Panzerfaust och Panzerschreck.
Kommer tyvärr inte ihåg vilka enheter som gjorde detta.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 16 januari 2006, 20:35

Senare varianter av Schürtzen gjorda av nät kallades för Thoma-schürtzen.


Tackar för infon...

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 16 januari 2006, 22:18

Uruk-Hai skrev:
hoffe_salem skrev:
MD650 skrev:
hoffe_salem skrev:hur mycket dom väger vet jag ej men dom var väl tänkta att användas mot fiendens vapen med riktad strålverkan (bazooka,piat) och troligtvis också mot ryssarnas pv-gevär som faktist kunde slå igenom panzer 4 sidopansar om dom hade lite tur......:)

Edit: dom var väl nån halvcentimeter tjocka...
Plåtarna var i egenskap av yttre RSV-skydd i syfte att få verkansdelen att detonera så långt som möjligt från huvudpansaret.
:)
Exakt och om inte jag minns helt tokigt så byttes dom här plåtarna ut mot ett sorts nät i slutet av kriget eller är jag helt ute och cyklar ny för jag vet att ryssen hade ett liknande nät..:)
Senare varianter av Schürtzen gjorda av nät kallades för Thoma-schürtzen.

Under slaget om Berlin så svetsades nät och sängbottnar fast på en del tanks främst T-34/85 som skydd mot Panzerfaust och Panzerschreck.
Kommer tyvärr inte ihåg vilka enheter som gjorde detta.
Schürtzen är ett ganska enkelt sätt att skydda sig eller begränsa effekten av RSV granater! RSV gillar inte att färdas i luft. :)

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 16 januari 2006, 23:05

Schürtzen är ett ganska enkelt sätt att skydda sig eller begränsa effekten av RSV granater! RSV gillar inte att färdas i luft.
Absolut kolla bara på USAs stryker fordon i Irak dom har som ett galler runt dom flesta fordonen för att skydda mot alla Rpg-7or som finns där

Bild

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 18 januari 2006, 00:29

Gullig liten maskin, den där strykern. Belackad på hemmaplan men tydligen poppis nere i mellanöstern.

Schürtzen är mycket bra mot RSV, men det var inte i första hand därför de gjordes. De uppträdde först på östfronten, och där var under hela kriget det stående PV-vapnet för infanteriet den hederliga gamla bössan modell Stor. PzIII och i viss mån PzIV gick inte säkra för dem. Sedan bultade man ju på extrapansar direkt på skrovet också. Jag gissar att "nät-schürzen" borde vara lika bra mot RSV, bara man får dem att detonera. Jag har för mig att ryssarna gärna slängde på stålnät på sina vagnar inte bara för RSV, utan även för molotovcocktails över motorluckorna. Tills man utvecklade nya varianter som krossades iallafall...

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 21 januari 2006, 10:55

Har alldrig sett sånadär Schürtzen på Tigrar o panthrarn varför inte ha såna skydd där också?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 21 januari 2006, 13:00

Just därför att PV-gevär inte bet på dem. ;)

Sedan kan det ju varit av rent praktiska orsaker också. De är tunga bjässar från början och man kanske inte ville belasta upphängningen med ännu mera vikt. Samt att de kan ha blivit på tok för stora kanske. Men i grund tror jag att det beror på att skyddet inte behövdes för det ändamål det var påtänkt från början.

Skriv svar