En liten konstig WWII sak

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

En liten konstig WWII sak

Inlägg av alexander den store » 4 januari 2006, 12:26

Kan nån förklar vad det här e o vad den användes till. Tror den heter Goliath har jag rätt?
Bilagor
Goliath.jpg
Goliath.jpg (40.38 KiB) Visad 6877 gånger

Stefan Carlsson
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 29 december 2005, 08:53
Ort: Mariestad

Inlägg av Stefan Carlsson » 4 januari 2006, 12:28

Tyska ingenjörssoldater hade det för att spränga fientliga installationer med såsom minfält, bunkrar, stridsvagnshinder osv..

Den var radiostyrd och hade en sprängladdning inuti sig. Innovativ liten sak.. :)

/S

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 4 januari 2006, 12:32

Hur långt kunde man köra den från kontrolen o hur stor var sprängladdningen?

Stefan Carlsson
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 29 december 2005, 08:53
Ort: Mariestad

Inlägg av Stefan Carlsson » 4 januari 2006, 12:42

Sprängladdningen vägde ca 35kg.

Den gick i gångtakt och hade en lång kabel som gick till styrningsmekanismen. Så beroende på längden på kabeln, så långt ifrån kunde man vara.

Nackdelen med den var att du var tvungen att hela tiden se den samt vart den skulle för den skulle vara effektiv.

Se http://www.lonesentry.com/articles/demo ... index.html för mer info!

/S

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 4 januari 2006, 13:51

Få se. Det var alltså en elegant engångsförpackning, eller hur? Den kunde inte lämna av leveransen och sedan backas tillbaka?

I så fall antar att den användes mot väl försvarade minfält under stark beskjutning, samt mot bunkrar, ??
dyrbart meningslöst annars.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 4 januari 2006, 16:57

Stefan skrev:I så fall antar att den användes mot väl försvarade minfält under stark beskjutning, samt mot bunkrar, ??
dyrbart meningslöst annars.
Om du undrar om den användes för minröjning när det inte var strid så är svaret nej. Då gjordes det manuellt.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 4 januari 2006, 17:14

Bunkrar, hus och andra fasta hinder var nog de vanligaste målen.

LÄR väl ha tillhört pionjärförbanden eller?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 4 januari 2006, 17:59

Belisarius skrev:Bunkrar, hus och andra fasta hinder var nog de vanligaste målen.

LÄR väl ha tillhört pionjärförbanden eller?
Har jag helt fel, men jag tror jag har läst att de användes av ingenjörstrupperna?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 4 januari 2006, 18:06

Per-Erik Larsson skrev: Har jag helt fel, men jag tror jag har läst att de användes av ingenjörstrupperna?
Ingenjörer och pionjärer är i princip samma typ av förband.
:)

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
Ort: Vermland

Re: En liten konstig WWII sak

Inlägg av svarta gardet » 5 januari 2006, 11:32

alexander den store skrev:Kan nån förklar vad det här e o vad den användes till. Tror den heter Goliath har jag rätt?
Lite mera info ang Goliat eller Gerät67 tillverkades 1942-44 i 2650 exemplar iden kom i från en fransk vagn typ Kegress som hade sänkts i floden Seine Men som tyskarna hämtade upp.Vagnen drevs av 2 st elektriska motorer o medförde en sprängladdning på 60 kg Den kunde fjärrstyras antingen med kabel eller med radio...
Användes under D-dagen där Amerikarnarna hittade 2 st på Utah Beach fakta sidan 127 i Nationalencyklopedin om andra världskriget ...

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 5 januari 2006, 13:57

Gå in på http://www.pansarmuseet.se så finns den med under samlingen, det finns minst två st här i landet. Under http://wilk.wpk.p.lodz.pl/~whatfor/goliath.htm en polsk sida finns det mera foton och en hel del text, tyvärr på polska.

Den användes bl a i Warszawa där man med lämpligt vapen öppnade dörren till hus som motståndsmännen förskansat sig i och sen kördes Goliath in varefter den utlöstes. Resultatet blev nog i de flesta fall att huset raserades över de som fanns där
Senast redigerad av 1 strv, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 6 januari 2006, 22:48

Tackar för svaren o sidorna. Har också hört att det fanns en störe variant av den vagnen som kunde släpa av sprängladdningen kan man få lite fakta om den o gjärna en bild

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 9 januari 2006, 21:45

Jodå, du har rätt, denna var Leichte Ladungsträger, sen fanns en som lade i från sig laddningen Schwere d:o.

GB använde en version av Churchill AVRE som laddningsbärare och kördes fram till målet och lade ifrån sig laddningen. Tyvärr har jag inga bilder.

Tyskland har enligt de uppgifter jag hört även använt erövrade Bren Carrier som engångsvagn, den hade ju inget större stridsvärde. Någon sorts fjärrstyrning har tillförts, det var ju inte så svårt med rattstyrning som den var utrustad med, och en växel ilagd, utdragen handgas osv. Kan inga detaljer, kan ev bara varit försök.
Senast redigerad av 1 strv, redigerad totalt 10 gånger.

Flatline
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 januari 2006, 14:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Flatline » 10 januari 2006, 14:55

Hur skulle Universal Carriern ha använts på detta sätt? Körde en person fram den till det tänkta målet och sprang som fan sedan eller...?

//Flatline

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 10 januari 2006, 17:18

Flatline skrev:Hur skulle Universal Carriern ha använts på detta sätt? Körde en person fram den till det tänkta målet och sprang som fan sedan eller...?

//Flatline
Det fanns väl inget som hindrade att man satte en fjärrkontroll på Carriern också....en sladd och lite styrfunktioner, så.

Men det är klart, ditt förslag verkar onekligen mer brittiskt. :lol: "You drive up to the enemy, greet them with a sappy "Cheerio" and then LEG it all the while whistling God save the King. And do keep in mind to be a sport about it! Sneaking up on the enemy is terribly un-British."

Skriv svar