Battlefield relics

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Battlefield relics

Inlägg av Private Snafu » 4 april 2002, 09:10

Battler bad mig flytta detta hit så att fler kunde hitta inlägget. Ta gärna en stund och gå igenom resten av sidan också. Finns många "godbitar" på den.
Hajar dock inte hur en Panther kunnat överleva så länge på en skrotgård?!

---------------------------------
Battlefield relics uppdaterad.
Ganska intresseväckande fynd denna gång.
Bla en Panther och en Stug III.
8O 8O 8O
Bild

Hemsidan: http://www.lerenfort.fsnet.co.uk/index.html

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

WW II arkeologi

Inlägg av Battler » 4 april 2002, 09:37

Än går det gjöra större fynd, tex ryska stridsvagnar som dras upp ur träsket, eller fyndet av 15 (!) japanska stridsvagnar på Ponape Island.

MVH

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 4 april 2002, 15:05

Fattar inte att det bara kan stå en PzKpfw V Panther på ett skrotupplag utan att någon tar vara på den. Om jag hade haft eget ställe med trädgård så hade jag inte tvekat en sekund att köpa loss den och ha på gräsmattan! :)

/Johan

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 6 april 2002, 19:30

det du sa om att ha panther i trädgården kom jag och tänka på ett hus jag brukar åka förbi, han har en 10cm hoaubits i trädgården plus två pansarvärns kanoner, en sjö mina, sjunk bomb.

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 6 april 2002, 19:38

rommel skrev:det du sa om att ha panther i trädgården kom jag och tänka på ett hus jag brukar åka förbi, han har en 10cm hoaubits i trädgården plus två pansarvärns kanoner, en sjö mina, sjunk bomb.
Bättre lekplats kan man ju inte få som barn! :D

Kom och tänka på en annan sak när jag läste detta...
När det blev förbjudet att inneha vapen i Sverige (utan licens), så hade polisen en viss inlämnings period. Förutom att man fick in flera tusen gevär och pistoler och flera ton ammunition, så fick man också in en luftvärnskanon. Någon hade alltså haft en luftvärnskanon i garaget/trädgården! :lol:

MVH
Adde

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Träsk

Inlägg av Battler » 6 april 2002, 20:10

Kolla vad man kan hitta i ett träsk!
http://www.lerenfort.fsnet.co.uk/page17.html

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 april 2002, 21:04

Hej!

Personligen är jag som bildåre mer intresserad av kompaktmercan på bilden...men en Panther är ju inte fel...

Imponerande att de kunde starta upp T-34:an igen!!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Starten av T-34an

Inlägg av Private Snafu » 8 april 2002, 09:07

Som vetranbilsdåre så undrar jag hur vist det var att starta upp T34an egentligen. Av erfarenhet så vet jag att det bildas ganska härliga saker sumpen på motorer när de står länge. Oljan förvandlas till tjärliknande sörja som inte går att tömma ur den vanliga vägen. Mao måste motorn skruvas i sär fullständigt och tvättas/grävas ur. Köpte nyligen en bil som innehöll ungefär 15 cm med "tjära" i oljetråget. (Luktar fan gör det också) :?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Start av veteranstridsvagn

Inlägg av Battler » 8 april 2002, 10:30

Okey, låt oss vara stridsvagnsmekaniker, vad behövs för att få igång den.
T-34 motorn är en V-2-34, 12 cylindrig vätskekyld dieselmotor som utvecklar 500 hk vid 1800 v/min.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Starts

Inlägg av Private Snafu » 11 april 2002, 17:58

Till och börja med måsta man gå över allmänskicket på motorn. Kontrollera kablar och slangar. Förmodligen får man byta typ kylarslangar m.m. då de nog är uttorkade. Kablarna bör nog också bytas pga oxidbildning.
Själva motorn måste tömmas all eventuell olja samt rengöras från oljebek och slaggrester. Eftersom det är en diesel bör även det systemet rengöras och spridarna ses över. m.m. m.m.

Å andra sidan kan man ju alltid testa att vrida på "nyckeln" direkt. Har man tur så funkar det. :D

Problemet är dock det att det sliter fruktansvärt på motorn om den får börja pumpa runt smörjan i oljetråghet. Risken är att det sätter sig i oljepumpen med motorhaveri som följd. :cry:

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Startförsök

Inlägg av Battler » 12 april 2002, 15:30

Frågan är väl om det alls går att få motorn att gå runt efter en 55-60 år under vattenytan (grundvattennivån), misstänker att cylinderloppen är rätt lurviga. Risk finns också för att slam/lera har tagit sig in i cylindrar som har stått med öppna ventiler. Motortyp 2 eller 4 takt ? (någon som vet). Förordrar att man lyfter på topplocken. Startmotor, generator behöver nog plockas isär och putsas/smörjas för att fungera.
Men som sagt allt går med lite vilja.

MVH

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Cylindrar

Inlägg av Private Snafu » 12 april 2002, 17:03

Motorn jag plockade isär (Ford sidventilare) hade stått på en loge i 40 år. Tog två timmar att slå ur en kolv. :? Jajamen, lurvigt värre i cylindern. Iofs så brukar det ju inte vara så många cylindrar som står med öppna ventiler men de som gör det tar ju stryk.

Skriv svar