Bästa stridsvagnen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 14 november 2005, 00:24

leo2 skrev:Den vagnen är till stor de gjort i plans. Man ska tillochmed kunnas släppas från ett flygplan om jag inte mins fel.
Den är inte gjord av plast, utan har senaste versionerna av laminatpansar + lite till....

Det är nog få som har detaljer om FCS eftersom många delar nu ändras efter erfarenheter i Irak, nya system komer att bli tyngre och bättre skyddade än tidigare planerat.

Användarvisningsbild
Mr Gorbatjov
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 8 oktober 2005, 19:02

Inlägg av Mr Gorbatjov » 16 november 2005, 18:22

Vad sägs om de här...det ska vara en bild på hur den nya ryska T-95 enligt uppgift ska se ut ...kan de vara något! http://img202.imageshack.us/img202/4508 ... nk16nm.jpg

om linken inte funkar ta den här http://www.abovetopsecret.com/forum/thread141818/pg2 (det är den fjärde bilden) the future main battle tank ....

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 4 januari 2006, 20:31

Belisarius skrev:Heh, Discovery körde en "worlds greatest tanks" igår. Lite lättsamt, men med mycket video och lite kommentarer från "såna som kan".
De hade en lista 1-10, kommer inte ihåg hela, men här är toppen:

1. Leopard II
2. Abrams
3. Centurion
4. Merkava
5. T-34
6. Strv. 103
.
.
.

Med brasklappen att jag kan ha förväxlat några platser. 1 och 2 var iallafall så. Motiveringen var väl i stil med att Abrams är en fenomenal tank, men en törstig sådan. Leopard 2 är mindre, bättre och mer allsidig. Det roliga var att inslaget (långt) om Leopard 2 var filmat i Sverige, med våra egna Strv. 122! :D De nämnde också lite anpassningar till den vi gjort här (sluttande tornpansar finns dock även på utländska), som navigationssystem och det faktum att vi låter 18-åriga värnpliktiga bränna runt i dem. Leopard 2 är f.ö. (enligt programmet) den enda stridsvagn i världen som kommer med fabriksgaranti.
TV-tipset: Detta går i repris ikväll 22-23, Discovery alltså. Fina kopplingbromssvängar med 103:an.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Mr Gorbatjov
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 8 oktober 2005, 19:02

Inlägg av Mr Gorbatjov » 12 september 2006, 14:47

Enligt den här sidan kommer den Rysslands nya tank T 95 att börja massproduceras 2007 och Saudi arabien köper 300 av dom

http://www.defencetalk.com/news/publish ... 060911.php

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 12 september 2006, 15:32

Min favorit är LeClerk hade jag köpt! :D

Mjölner
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 27 juni 2005, 13:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Mjölner » 16 september 2006, 00:33

Jkpg1977 skrev:Något som israelerna alltid varit bra på är att köpa in begagnade tanks etc för en billig summa och sen med egna medel uppgraderat dem så att de blir slagkraftiga och t o m kan bekämpa moderna tanks.

Morgan
Så sannt. Detta gör Israelerna mycket bra, kanske bättre än någon annan.
Men har du funderat över vad dessa uppgraderingar kostar? Tex så var/är de Sabra vagnar (mycket moddade, men likväl 30 år gammla, amerikanska M60 stridsvagnar) som man erbjöd Turkiet inför turkiska arméns MBT köp 2003 (?) betydligt dyrare än en begangnad Leo-2A4 (jfr med vad Finland betalade för sina) eller en splitter ny T-90.

Att kunna uppgradera gammalt material är förvisso en sann konst, men man får inte förlora perspektiven.. Att Israel ändå ägnar sig åt dessa uppgraderingar beror nog mer på att landet av politiska och ekonomiska skäl har svårt att upphandla bättre (det amerikanska biståndet får endast användas till att köpa amerikansk utrustning. Leopard, Le Clerc eller Chally göre sig icke besvär) och nyare konstruktioner på den internationella marknaden, snarare än på en övertro på gammla grundkonstruktioner.

Mjölner
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 27 juni 2005, 13:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Mjölner » 16 september 2006, 00:50

Belisarius skrev:Heh, Discovery körde en "worlds greatest tanks" igår. Lite lättsamt, men med mycket video och lite kommentarer från "såna som kan".
De hade en lista 1-10, kommer inte ihåg hela, men här är toppen:

1. Leopard II
2. Abrams
3. Centurion
4. Merkava
5. T-34
6. Strv. 103
.
.
¨

Hmmm... När jag såg (samma?) dokumentär på Discovery så rankades Chally2 som världens bästa stridsvagn. Kanske såg vi inte samma program, men vagnarna du räknar upp placerade sig ändå i ordningen 2-7 i programmet jag såg.

Det är väl å andra sidan föga förvånande att en brittisk konstruktion placerar sig bäst i en Discovery "dokumentär". Tror faktiskt inte att jag har sett ett enda utvärderingstest där inte UK tagit hem den ädlaste bucklan på Discovery :wink:
Jag vågar till och med gå så långt att jag påstår att om Discovery skulle utvärdera världens mest förnämsta och mest kulinariskt tilltalande kök så skulle UK, med njurpaj och haggis, till slut ta hem förstapriset, i hård konkurenns med.. tja... italiensk Saltimbucca och Indisk Beef Vindaloo.

Därmed ej sagt att Discovery inte är världens bästa TV kanal, För det är den!

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 16 september 2006, 00:59

Haha, okej. Men nä, det var definitivt inte samma program vi såg. Jag tror inte ens Discovery vågar påstå att en Challytvåa slår en Leotvåa i sin senaste version... däremot kanske den slog sig in på topplistan, det minns jag inte.

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 16 september 2006, 13:41

Jag är ju lite bakåtsträvande så jag röstar så klart på Panther. Ska man se till "råhet" mm så ligger min röst inte på en stridsvagn utan på en "Lvkv".

Tunguska är ju hur rå som helst :lol: Kolla filmerna om Tunguska på Youtube 8O

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 16 september 2006, 15:12

Apropå Discoverys Tio i Topp listor så håller jag faktiskt med Mjölner i att Discovery är en aning västvinklad överlag. Såg bland annat Tio i Topp flygplan där de på en utav de mellersta platserna höjde Sopwith Camel som det absolut bästa planet under första världskirget just för att det var en aning instabilt ochpå så sätt enklare att utföra vissa manövrar än dess tyska motparter.

I ett annat program på Discovery tog dom upp vilket flygplan som var bäst under första världskriget så vann faktiskt fokkern överlägset pågrund utav att den kunde klättra snabbare än bland annat sopwithen och att den kunde svänga snabbare än sopwithen. Jag har dock varken fått varken äran att se eller flyga någon utav flygplanena men såsom discoverys Top10 lade ut det verkar de mer intresserade av häftiga klipp och snygg layout än gedigen efterforskning och tekniska jämnförelser.

Och apropå det vill jag också be lite grann om ursäkt att jag gled utanför ämnet.
Den häftigaste stridsvagn jag vet är nog den gigantiska ryska T-35 som var mer eller mindre ett svar på fransmännens Char2.
Inte för att den var särskilt bra utan mer för att den var så inåthelsikes stor. Som att dundra runt i schyssta elva meters båtar på land.
Dock visades deras praktiska värde rätt begränsat då de körde fast under finska vinterkriget, åtminstone gjorde de tyngre och nyare sks vagnarna det, och när de insåg att de var lite väl tunga att brumma runt med så sattes de i någon form utav skyttevärn för att försvara städer och blev där sönderskjutna av tyska vagnar.
Bilagor
t35_13.jpg
Liten bjässe
t35_13.jpg (32.71 KiB) Visad 2096 gånger

Användarvisningsbild
Mr Gorbatjov
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 8 oktober 2005, 19:02

Inlägg av Mr Gorbatjov » 14 november 2006, 15:09

Är detta den första videon med ryska T-95an???...
http://www.defencetalk.com/pictures/sho ... 8/cat/3071

fernballan
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 november 2006, 10:07
Ort: s-vall

Inlägg av fernballan » 14 november 2006, 22:33

T-95an är de samma som black eagel?

Användarvisningsbild
Mr Gorbatjov
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 8 oktober 2005, 19:02

Inlägg av Mr Gorbatjov » 15 november 2006, 15:31

fernballan skrev:T-95an är de samma som black eagel?
Nej det är inte samma!
Black Eagle är en uppgradering av T-80 medans T-95 är en helt ny Tank som kommer att börja produceras för den ryska armen under nästa år. Saudi Arabien har också testat tanken och kommer förmodligen köpa 3-400 st.

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 3 december 2006, 18:04

Bästa strv? Min röst faller givetvis på Pzkpfw IV Ausf G... tuff som få och en riktig liten arbetsmyra :lol:

Användarvisningsbild
volgar
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: 30 augusti 2003, 19:11
Ort: sthlm

Inlägg av volgar » 3 december 2006, 21:33

jag läste i illustrerad vetenskap eller någon liknande tidning att Sveriges version av Leoparden var den bästa stridsvagnen enligt de som "kan".

Skriv svar