Bästa stridsvagnen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 12 oktober 2005, 11:55

Jag vacklar mellan Abrams och LeoII (senare versioner).

Abrams är en utmärkt vagn på det hela taget och så vitt jag vet är dess främsta nackdel en aningen kort räckvidd som dock avhjälps av USAnernas skicklighet i logistik.

LeoII å andra sidan verkar vara en mycket balanserad maskin på alla vis.

Är det någon som vet om dendär nya ryska manicken, Chiorny Oriol, alls blev av eller rann den ut i sanden?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 12 oktober 2005, 12:41

svarta örnen har nog stanat på prototyp stadiet.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 12 oktober 2005, 18:31

När vi ändå är inne på ämnet. Har funderat på tornpansaret på Leo2. Borde det inte vara bättre att ha sluttande pansar som Abrams jämfört med Leopardens nästan horisontella? Eller missar jag något fiffigt? Man får dock säga att det ger en tigerinspirerad look som Leon tar massor av tuffhetspoäng på :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 oktober 2005, 18:36

Andreas #1 skrev:När vi ändå är inne på ämnet. Har funderat på tornpansaret på Leo2. Borde det inte vara bättre att ha sluttande pansar som Abrams jämfört med Leopardens nästan horisontella? Eller missar jag något fiffigt? Man får dock säga att det ger en tigerinspirerad look som Leon tar massor av tuffhetspoäng på :)
Strv 122 har sluttande tilläggsskydd:
:)
Bilagor
ImageVaultHandler.jpg
ImageVaultHandler.jpg (66.69 KiB) Visad 5568 gånger

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 oktober 2005, 18:52

Andreas #1 skrev:När vi ändå är inne på ämnet. Har funderat på tornpansaret på Leo2. Borde det inte vara bättre att ha sluttande pansar som Abrams jämfört med Leopardens nästan horisontella? Eller missar jag något fiffigt? Man får dock säga att det ger en tigerinspirerad look som Leon tar massor av tuffhetspoäng på :)
Ja, om fi inte har pilprojektiler. De rikoschetterar i allmänhet inte ens på extremt sluttande pansar (a la strv 103). Men du har förstås rätt i att sluttande pansar rimligen ger mer pansar att tränga igenom. Kanske var man vid utformningen av pansaret mer bekymrad om HEAT än om vanliga proj? Mot en RSV-stråle spelar ju pansarets lutning mindre roll.

Användarvisningsbild
Ansan
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 27 maj 2005, 23:04
Ort: Uppsala/Kiruna

Inlägg av Ansan » 12 oktober 2005, 22:41

Jag sällar mig till skaran som röstar på Strv 122 för även om jag är svag för ryskt går det inte att förneka att T72 gjort ganska dåligt ifrån sig genom åren och T90 inte riktigt kan matcha västvagnar (även om den verkar mycket mer säker än T72 med nytt ammonutionssystem). Hur som helst skulle jag vilja se lite nytänkande bland stridsvagnar, det känns som att (nu kommer jag bli lynchad här:roll: ) man inte har förändrat vagnarna i annat än elektronik och tilläggspansar sen slutet av 70-talet. Svarta örnen skulle ha varit än frisk fläkt med obemannat torn och 140 mm kanon (känns som att folket i Omsk har tagit inspiration från Strv 2000).

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 oktober 2005, 21:34

Heh, Discovery körde en "worlds greatest tanks" igår. Lite lättsamt, men med mycket video och lite kommentarer från "såna som kan".
De hade en lista 1-10, kommer inte ihåg hela, men här är toppen:

1. Leopard II
2. Abrams
3. Centurion
4. Merkava
5. T-34
6. Strv. 103
.
.
.

Med brasklappen att jag kan ha förväxlat några platser. 1 och 2 var iallafall så. Motiveringen var väl i stil med att Abrams är en fenomenal tank, men en törstig sådan. Leopard 2 är mindre, bättre och mer allsidig. Det roliga var att inslaget (långt) om Leopard 2 var filmat i Sverige, med våra egna Strv. 122! :D De nämnde också lite anpassningar till den vi gjort här (sluttande tornpansar finns dock även på utländska), som navigationssystem och det faktum att vi låter 18-åriga värnpliktiga bränna runt i dem. Leopard 2 är f.ö. (enligt programmet) den enda stridsvagn i världen som kommer med fabriksgaranti.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 13 oktober 2005, 21:41

Har nämnt det tiidigare men gör det igen:
När grekerna testade ett antal strv var det Leopard II A6 som "vann" testen före M1A2.
Det enda testet som inte Leo II vann var max räckvidd på en tank. Den vanns av Challenger II.
:)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 oktober 2005, 22:27

FMV testade väl också Abrams samtidigt med Leo2 och Challenger2..?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 13 oktober 2005, 23:05

Belisarius skrev:FMV testade väl också Abrams samtidigt med Leo2 och Challenger2..?
Har för mig att britterna inte skickade någon Challenger utan det blev bara tester med Leo2, Leclerc och Abrams. T80 hade blivit testad också har jag för mig.

/CvD

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 oktober 2005, 00:25

Leopard II, M1A1 och LeClerc (försöksvariant) genomfördes det försök under 92-93 i Sverige.
Under 93-94 fanns det en pluton med T 80 på Pansarcentrum (PaC) där det skulle genomföras jämförande försök med strv 105.
Dock blev strv 121-affären klar varvid alla försök lades ned.
:)

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 14 oktober 2005, 07:49

Belisarius skrev:Heh, Discovery körde en "worlds greatest tanks" igår. Lite lättsamt, men med mycket video och lite kommentarer från "såna som kan".
De hade en lista 1-10, kommer inte ihåg hela, men här är toppen:

1. Leopard II
2. M1 Abrams
3. T-34
4. Merkava
5. Centurion
6. Strv. 103
7. T-72
8. Panther
9. M551 Sheridan
10. Sherman

Så här såg hela toppen ut exakt :)

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 14 oktober 2005, 07:56

MD650 skrev:
Andreas #1 skrev:När vi ändå är inne på ämnet. Har funderat på tornpansaret på Leo2. Borde det inte vara bättre att ha sluttande pansar som Abrams jämfört med Leopardens nästan horisontella? Eller missar jag något fiffigt? Man får dock säga att det ger en tigerinspirerad look som Leon tar massor av tuffhetspoäng på :)
Strv 122 har sluttande tilläggsskydd:
:)

En sak jag funderat på ang. Leo varianterna med sluttande torn pansar.
Om en projektil träffar undersidan av "V:ett" borde inte projektilen ledas rakt in mellan tornet och vagnen?
Borde det inte vara bättre med ett mönster i stil med Merkava och Strf 90?
Nu vet jag ju inte ens om det är praktiskt möjligt förstås! :)

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 maj 2002, 21:59
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av Korpen » 14 oktober 2005, 08:01

Panzerschreck skrev:
MD650 skrev:
Andreas #1 skrev:När vi ändå är inne på ämnet. Har funderat på tornpansaret på Leo2. Borde det inte vara bättre att ha sluttande pansar som Abrams jämfört med Leopardens nästan horisontella? Eller missar jag något fiffigt? Man får dock säga att det ger en tigerinspirerad look som Leon tar massor av tuffhetspoäng på :)
Strv 122 har sluttande tilläggsskydd:
:)

En sak jag funderat på ang. Leo varianterna med sluttande torn pansar.
Om en projektil träffar undersidan av "V:ett" borde inte projektilen ledas rakt in mellan tornet och vagnen?
Borde det inte vara bättre med ett mönster i stil med Merkava och Strf 90?
Nu vet jag ju inte ens om det är praktiskt möjligt förstås! :)
Nope, för träffar en pil sluttande pansar så viker den av "innåt" pansaret, det gör att sluttande pansar förlorade det mesta av sin effekt mot modern ammo. Sen är moderna kompsitpansar så tjocka att lutning på pansaret inte påverkar mer än de yttersta lagren.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 oktober 2005, 13:42

Inte bara pilspetsprojektiler "vinklar inåt", det gäller även de med "ballistic cap" etc, principen användes redan under VK2. Det är väl även poängen med HESH eller cyklar jag nu?

Skriv svar