Skoda/Tatra OT-810

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Skoda/Tatra OT-810

Inlägg av Morgan » 4 oktober 2005, 13:10

Jag har skapat ett diskussionsforum innan om OT-810, den tjeckoslovakiska efterkrigsvarianten av Sd.Kfz. 251, men den finns så långt ner så att den inte syns. Alltså skriver jag ett här längst upp så att de som vet nåt om ämnet ser inlägget och kan bidra med sin expertis.

Läser vid högskolan i Jönköping och har i uppgift att göra en tidning i layoutprogrammet InDesign, jag har valt Sd.Kfz. 251 p g a historieintresset. Nu har jag bara två bitar kvar, "OT-810" samt "Målning och märkning". Det senare har jag tillräckligt med information om, men så är inte fallet med den förstnämnda biten.

De sidor och bilder jag hittat på internet ger bara knapphändig information, hittills har jag fått reda på detta:
[i]Skoda och Tatra började tillverka halvbandsvagnen strax efter krigsslutet 1945 och verkade då ha haft Ausf. C och D som förebilder. Fram till mellan 1950 och 1955 tillverkade man dem med få avvikelser precis som de tyska versionerna, men efteråt förändrades utseendet och beteckningen ändrades samtidigt till OT-810. Det öppna stridsutrymmet täpptes till av två stora rektangulära luckor och en lucka infördes över föraren och vagnchefen för den som hanterade kulsprutan. Vidare infördes två skottgluggar med öppningsbara luckor på vardera sida om manskapsutrymmet och de stora förvaringsbingerna som funnits tidigare togs bort (och ersattes med vad?). Nosen förlängdes lite p g a Tatra-motorn. Fordonet användes ända fram tills de 8-hjuliga trupptransporterna kom i tjänst och då skrotades en del medan andra byggdes om för att kunna bära den rekylfria 105mm-kanonen. Sedan på 80-talet skrotades huvuddelen av OT-810-vagnarna och ett fåtal finns kvar i museer. Många "tjänstgör" idag som "tyska Sd.Kfz. 251or" i filmer och dylikt.[/i]

Vad jag mer vill ha reda på är detta:
-Vilken kulspruta användes istället för MG42?
-Hur målades dem? Var det i den typiska gröna målningen eller hade man något eget kamo?
-Hur många tillverkades totalt? Finns det tillverkningssiffror för både före och efter omkonstruktionen och omdesignationen?
-Har någon några bra bilder som illustrerar skillnaderna mellan just Sd.Kfz. 251 och OT-810?

Tack på förhand!

Morgan, Jönköping

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skoda/Tatra OT-810

Inlägg av Hans » 4 oktober 2005, 13:59

Jkpg1977 skrev:Ja

Vad jag mer vill ha reda på är detta:
-Vilken kulspruta användes istället för MG42?
-Hur målades dem? Var det i den typiska gröna målningen eller hade man något eget kamo?
-Hur många tillverkades totalt? Finns det tillverkningssiffror för både före och efter omkonstruktionen och omdesignationen?
-Har någon några bra bilder som illustrerar skillnaderna mellan just Sd.Kfz. 251 och OT-810?

Tack på förhand!

Morgan, Jönköping
1) Vet ej, jag tror det fanns någon variant med en 82mm rekyfri kanon. Edit vz.52 och senare vz.59 källa
2) http://www.ifrance.com/ArmyReco/europe/ ... 004_01.jpg och http://armyreco.ifrance.com/russe/slova ... cin_01.jpg
3) Vet ej, här finns i alla fall en till salu http://www.tanksforsale.co.uk/ot810/ot810.htm
4) Nej men här står lite http://www.nwha.org/news_4Q2000/news_page4.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 5 oktober 2005, 08:06

Jag tackar och bugar för de värdefulla länkarna! Kommer onekligen ha hjälp av dem.

Morgan

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 6 oktober 2005, 13:48

Svarar på mitt eget inlägg...

De länkar som Hans så givmilt gav mig hjälpte, men där stod det bara lite information. Nu har jag tillbringat närmare två timmar med att söka genom internet efter INFORMATIVA länkar om OT-810 och det enda som dyker upp är antingen (säkerligen informativa) hemsidor på tjeckiska (någon som kan tjeckiska och som kan översätta?) eller sådana som handlar om konverteringar från OT-810 till Sd.Kfz. 251or och bara innehåller ytlig information.

Som sagt, tack vare Hans hjälp famlar jag inte längre helt i mörkret, men det är fortfarande svårt hitta den resterande infon som behövs.

Det som fortfarande saknas är:
-Hur många OT-810 tillverkades totalt?
Jag har fått fram att de tillverkades i två serier (1950-55 och 1958-62) samt att de var i tjänst till 1970-talet.

Morgan, Jönköping

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 oktober 2005, 14:06

Morgan,

Min tjeckiska är lätt rostig :lol:

Prova på Herr Wendels utmärkta engeskspråkiga forum närmare bestämt här och ställ frågorna där (med referenser till de tjeckiska länkarna).

Berätta gärna hur det går.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 6 oktober 2005, 14:51

Min tjeckiska är också lite ringrostig :D

Tack för tipset, visste faktiskt inte om att det fanns nåt sånt...

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 7 oktober 2005, 07:50

Fick reda på en jättebra hemsida med jättebra info om OT-810, det var en i forumet http://www.missing-lynx.com som hittade den.

http://www.militaryvehicles.cz/index3.p ... 03&lang=en

För de som oxå är intresserade att veta mer och inte hittar någon bra info på engelska.

Morgan

Skriv svar