Bästa PV-vagnarna eller Tank destroyer!

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 11 augusti 2005, 23:40

Jag är fullt medveten om att Strv103 klassats som en stridsvagn innom FM. Projektet som resulterade i Strv103 var ett stridsvagns projekt, men frågan är om slutprodukten igentligen var en stridsvagn eller en PVKV. Låt mig förtydliga mitt resonemang. Som du mycket riktigt påpekar så var strv103 i början så pass avancerad att den kunde användas som en stridsvagn. Då tekniken i praktiken inte medgav att stridsvagnar kunde skjuta under gång så hade inte 103 systemet någon väsentlig nacktdel gentemot stridsvagnar av konventionel typ. När nästa generation stridsvagnar kom i början av 80-talet blir dock strv103 begränsningar uppenbara. Den kunde inte längre fylla rollen som stridsvagn utan blir tvungen att anpassa sitt taktiska uppträdande för att bibehålla efektiviteten. Det nya taktiska uppträdandet är helt som en PVKV. Defensiv taktik med eldöverfall och snabb omgrupering till en ny eldställning.

Jag vet inte i vilken omfattning som pansartrupperna ändrade sin taktik under 80-talet. När man fick förmånen att testa moderna stridsvagnar i slutet av 80-talet så blev det en riktig ögonöppnare. Skillnaden mellan de Svenska removagnarna och moderna utländska var mycket större än man trott (detta enligt de pansarofficerare jag talat med).

Poängen är alltså att strv103 är inte en strv för att man använder den så. Man bör istället se till konstruktionen och vilket taktiskt uppträdande den är lämpad för. Tyskarna använde sina PVKV som stridsvagnar mot slutet av kriget pga att de hade brist på stridsvagnar. Resultatet blev att man fick större förluster då matrialet inte lämpade sig för uppgiften.

//Stofilen

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 12 augusti 2005, 00:08

Huruvida Strv 103 var att betrakta som en stridsvagn eller pvkv
bör diskuteras i en annan tråd, t.ex. i tråden Strv 103.

Ämnet i denna tråd bör lämpligtvis begränsas till andra världskrigets pvvagnar,
plus måhända lite smärre vandringar ut i OT-träsket.

Mvh / Olof Larsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 augusti 2005, 00:32

Stofilen skrev:Det är väl just det som är poängen med Strv103. Om man envisas med att klassa den som en strv så har den klara brister. Då man betraktar den som en PVKV så blir den helt plötsligt bäst i världen. Vad säger ni om det?

/Stofilen
Det var en strv!
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 augusti 2005, 00:33

Sarvi skrev:Nja, de planer som fanns var att istället för att köpa nytt uppgradera strv 103C till en D-version. Ur minnet: denna skulle haft IRV, bätte gasturbin, mm. Strv 105 (Cent uppgraderad till oigenkännlighet var också på tapeten). Men när vi väl fick 160 bättre begagnade Leo 2A4 (strv 121) som krydda på 122:orna så föll alla tankar på att behålla de gamla vagnarna.

Pratar vi rena pansarvärnsuppgifter hade det varit intressantare med att ta de gamla ikv 91 och göra om dom till rb 55 eller rb 56 pvrbv, något som jag tror var uppe på förslag men aldrig blev mer än ett pappersprojekt, om ens det. :) Pvrbv 551 är ju inte så rörlig av sig... och pvrbbv 2063 är lite väl tunnhudad.
Det stämmer men idén fick ge vika i sb med vikande fihot.
:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 12 gånger.

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 12 augusti 2005, 09:38

Jag hade det tvivelaktiga nöjet att tjänstgöra som vagnsC på en PVRBV 551. Ryktena sade att det fanns en prototyp byggd på IKV-91 med utländskt TOW torn. Ligger det någon sanning i detta? Jag gissar på att 551:an är avvecklad nu, finns PV battaljonen kvar? Hur är den i så fall utrustad och organiserad?

//Stofilen

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 augusti 2005, 09:48

Stofilen skrev:Jag hade det tvivelaktiga nöjet att tjänstgöra som vagnsC på en PVRBV 551. Ryktena sade att det fanns en prototyp byggd på IKV-91 med utländskt TOW torn. Ligger det någon sanning i detta? Jag gissar på att 551:an är avvecklad nu, finns PV battaljonen kvar? Hur är den i så fall utrustad och organiserad?

//Stofilen
Ett hedersuppdrag alltså.. ;) Du skall aldrig förringa Din bakgrund i pansarvärnsskrået...;)
Jag har aldrig hört talas om det dvs ikv 91 och TOW-torn. Dock kan det skett något studie inom FMV/FÖS som snabbt lades ned.

Ikv:n utfasades ju under mitten av 90-talet och jag kan tänka mig att ev. projekt dog när man började avveckla inom FM.

Pvrbv 551 är mycket rätt avvecklad och pvbataljonen likaså.

Denna vagnvar som det står i texten i princip i nyskick när föreningen fick den.

:)

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 12 augusti 2005, 10:33

Skulle aldrig drömma om att förringa pansarvärnet eller pansartrupperna :oops:

Det finns dock en sanning eller två att säga om 551:an, listan på problem vi hade med vagnen under utb är endlös! Lite för mycket för att nostalgins skimmer skall lyckas trolla bort allt :P . Lite rörd blir man iallafall av att se den igen. RB55 var dock mycket bra.

Våra officerare talade entusiastiskt om en efterföljare på IKV-91 chassi, så någon sanning måste det finnas i historien (får man väl hoppas).

//Stofilen

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 augusti 2005, 10:41

Stofilen skrev:Skulle aldrig drömma om att förringa pansarvärnet eller pansartrupperna :oops:

Det finns dock en sanning eller två att säga om 551:an, listan på problem vi hade med vagnen under utb är endlös! Lite för mycket för att nostalgins skimmer skall lyckas trolla bort allt :P . Lite rörd blir man iallafall av att se den igen. RB55 var dock mycket bra.

Våra officerare talade entusiastiskt om en efterföljare på IKV-91 chassi, så någon sanning måste det finnas i historien (får man väl hoppas).

//Stofilen
Vad var det för några problem?
Förvisso var ju motorn alldeles för svag för det chassit men var det nåt annat?
:)

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 12 augusti 2005, 11:50

Motorn var som du sa kraftigt underdimentionerad. Fordmotor på 136hk med automatlåda avsedd för BV206. Snabba omgruperingar till nästa eldställning var lite knepigt. En toppfart på 35-40 var begränsande i strider mot centurionvagnar, mot LeopardII vagnar var det en mardröm.

Ett nästan större problem var bandaggregatet som var kvar från IKV-102/103, konstruerat på 50-talet. Bärhjul som lossade från vagnen, mycket problem med bandkrängning och mycket vårdkrävande. Bandaggregatet var mycket slitet, även om det var renoverat och vi fick massor av nya delar så hjälpte det inte så mycket. Efter typ tre dygn i fält/strid så började bandaggregatet att falla i bitar. Motorn var iallafall tillförlitlig.

Jag har en del åsikter om hur en PVRBV skall vara och 551:an har inte många rätt. Hårda ord men någon måste säga dom :(

//Stoflien

Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Inlägg av echo one » 12 augusti 2005, 13:03

jag lägger min röst på den här!
Bilagor
stug.JPG
stug.JPG (93.54 KiB) Visad 897 gånger

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 augusti 2005, 13:13

Som kuriosa kan nämnas att man provade med att pvrbbv 551 skulle tillföras Fördpvkompanierna i ÖN. Dock visade sig framkomligheten i snö alldeles får dålig varvid man strök det förslaget.
:)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 12 augusti 2005, 13:59

Enligt både Jane's och Hägglunds var tanken vid slutet av 70 talet att bygga både Rbs70 och Rbs55 bärare på IKV91 basis, detta föll bort på grund av ekonomiska fördelar med ombyggnad av dom gamla IKVrna istället. Jag har bild på Rbs70 systemet monterat på M113 som försöksvagn, ska se om jag kan scanna senare.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 augusti 2005, 14:00

Hans Engström skrev: . Jag har bild på Rbs70 systemet monterat på M113 som försöksvagn, ska se om jag kan scanna senare.
Det är väl en Bofors-vagn?!
:)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 12 augusti 2005, 18:49

MD650 skrev:
Hans Engström skrev: . Jag har bild på Rbs70 systemet monterat på M113 som försöksvagn, ska se om jag kan scanna senare.
Det är väl en Bofors-vagn?!
:)
Det var inte den här du tänkte på?
http://www.army-technology.com/projects ... bs705.html

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 12 augusti 2005, 19:50

Nej, det är en helt pansrad kupol med systemet inuti.

Skriv svar